اعتدال بهترین گزینه برای نفوذ در قلب ها است

توفیق عظیمی

0 680

و من یقتل مومناً متعمداً فجزاوه جهنم خالداً نساء آیه۴

ترجمه: کسی بدون موجب مسلمانی را به قتل برساند جای آن در جهنم دائمی است

دولت افغانستان از مدت¬ها بدینسو در تلاش است تا به¬منظور حفاظت از افراد ملکی و جلوگیری از قربانی شدن شهروندان کشور، با طالبان آتش بس نمایند تا راه برای برقراری صلح سراسری هموار گردد از این¬رو؛ بارها از موضع رسمی و غیر رسمی خواستار آتش بس گردیدند ولی در مقابل طالبان با راه اندازی عملیات های تهاجمی، تروریستی و حملات دهشت افگنانه، بر ادامه جنگ و خونریزی تأکید نموده و با قربانی نمودن شهروندان بی¬دفاع کشور و هدف قرار دادن عمدی مردم ملکی به جنایات ضد بشری خویش مبادرت ورزیده¬اند.

آنچه که واضح است؛ دولت افغانستان همواره بر حفاظت افراد ملکی تأکید نموده و نیروهای دفاعی و امنیتی کشور در جریان عملیات¬ها، تلاش می¬ورزند تا کوچکترین خساره به اهداف ملکی وارد نگردد ولی متأسفانه طالبان و سایر گروه¬های تروریستی با سپر قراردادن افراد ملکی، سعی می ورزند تا مردم بی دفاع را قربانی نمایند.  اگر در جریان عملیات¬های دفاعی نیروهای امنیتی به مردم ملکی آسیب می¬رسند آنهم ناشی از تخطی¬ آشکار طالبان از قوانین جنگی است. پروتوکول اول و دوم الحاقی کنوانسیون‌های ژنیو که در سال ۱۹۷۷ به تصویب رسید، حمله بر مردم غیرنظامی را ممنوع کرده است. در ماده 3 مشترک کنوانسیونهای چهارگانه ژنیو چنین آمده است “در صورت وقوع منازعه مسلحانه دارای خصوصیت غیر بین¬المللی در قلمرو یکی از طرفهای متعهد، هریکی از طرفین منازعه مستلزم به رعایت حداقل احکام ذیل می باشند: اشخاصی که در منازعات مسلحانه اشتراک فعال نداشته، به شمول اعضای نیروهای مسلحی که سلاح بر زمین گذاشته و یا کسانی که بنابر مریضی، جراحت، توقیف یا هر علت دیگری از جنگ خارج شده باشد، باید در تمامی شرایط مورد برخورد انسانی به دور از هرگونه تبعیض بر مبنای نژاد، رنگ، دین یا عقیده، جنس یا ثروت یا هر معیار مشابه قرار گیرند”.  همچنین در این کنوانسیون آمده است ” جنگجویان مکلف هستند خود را از جمعیت غیر نظامی تفکیک کرده و قوانین حقوق بشردوستانه بین¬المللی را رعایت  کنند”.

 این حملات در صورت انجام میشود که طالبان طبق توافقات که با ایالات متحده آمریکا در (دوحه) پایتخت قطر داشت، خود را ملزم دانسته تا درشهرهای بزرگ از انجام حملات انتحاری و بمب¬گذاری¬ها خودداری ورزند ولی این گروه با انجام حمله ددمنشانه بر مردم ملکی ابتدا مخالفت صریح خود را با موافقتنامه با آمریکا ابراز داشتند و نشان دادند که آن¬ها به شدت غیر قابل اعتماد اند و به هیچگونه توافق پایبند نیستند و سپس آشکارا دساتیر دین مقدس اسلام را زیر پا نموده اند چنانچه دین مقدس اسلام به طور صریح قتل انسان را ممنوع و آن را از گناهان کبیره دانسته است.

به¬هر صورت؛ هنگامی که دولت افغانستان و جامعه جهانی با یک صدا صلح می¬خواهند و به منظور حسن نیت، گروه گروه از زندانیان آن ها را از زندان¬های کشور رها نمودند، ولی طالبان با تشدید حملات تهاجمی و تروریستی، مخالفت خود را با پروسه صلح ابراز داشته و وابستگی خود را به کشورهای منطقه و فرا منطقه اعلام می دارند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply