کشف فوسیل غول پیکر

محمد میلاد کمال

828

در سرمای زمستان ۲۰۲۱، «جو دیویس» (Joe Davis) چیزی خارق‌العاده در دریاچه راتلند واتر انگلیس پیدا کرد. او زمانی که برای زه‌کشی یک مرداب به آنجا رفته بود (به عنوان بخشی از کارش در رهبری تیم حفاظتی دریاچه) متوجه شد که استخوان‌های بزرگ و فسیل‌شده‌ای از زمین بیرون زده‌اند.

در ابتدا به نظر می‌رسید که این فسیل‌ها بخشی از یک دایناسور بزرگ باشند. اما وقتی «دین لوماکس» (Dean Lomax)، دیرینه‌شناس دانشگاه منچستر ایمیلی شامل عکس‌های این یافته دریافت کرد، بلافاصله فهمید که دیوید یک خزنده دریایی عظیم‌الجثه به نام «ایکتیوسور» (ichthyosaur) پیدا کرده است. به گفته لوماکس، از همان ابتدا مشخص بود که دیوید چیزی بسیار خاص پیدا کرده است.

ایکتیوسورها همزمان با دایناسورها می‌زیستند، اما این ماهی‌های خزنده‌سان جانورانی کاملا متفاوت بودند. آن‌ها بیش از ۲۴۶ میلیون سال پیش و در طول دوره تریاسیک (Triassic) از خزنده‌های زمینی تکامل یافتند. این جانوران به تدریج ساده‌تر و ماهی‌سان‌تر شدند و گونه‌های مختلف آن‌ها تا ۹۵ میلیون سال قبل در دریاها رفت و آمد داشتند.

بسیاری از ایکتیوسورها از لحاظ اندازه با کوسه‌های امروزی قابل مقایسه بودند و از ماهی‌ها، ماهی‌های مرکب و دیگر طعمه‌های کوچک تغذیه می‌کردند. برخی از آن‌ها شکارچیان قهاری بودند که می‌توانستند دیگر خزنده‌های دریایی را شکار کنند و بخورند. تا به الان، بزرگترین ایکتیوسورهای یافت شده متعلق به دوره تریاسیک، بین ۲۵۰ تا ۲۰۱ میلیون سال قبل، بوده‌اند.

اما فسیل راتلند از لحاظ زمین‌شناختی جوان‌تر و متعلق به ۱۸۰ میلیون سال پیش است و در غول‌پیکر بودن آن شکی وجود ندارد. به گفته ربکا بنیون (Rebecca Bennion)، دیرینه‌شناس دانشگاه لیژ فرانسه، که در این حفاری نقشی نداشته، «یافتن نمونه‌ای به این بزرگی و کاملی شگفت‌انگیز است.» تنها جمجمه این جانور بیش از دو متر طول دارد و طول کل بدن آن به ۱۰ متر می‌رسد ــ در حد و اندازه‌های یک نهنگ مینکی. حفاری کامل جمجمه تقریبا دو هفته به طول انجامد، علی‌رغم این که افراد از طلوع تا غروب خورشید روی برداشتن آن کار می‌کردند.

روی هم رفته، به گفته لوماکس او و تیمش «کامل‌ترین اسکلت یک خزنده ماقبل تاریخ را در بریتانیا کشف کرده‌اند.»

با این که همچنان به طور رسمی گزارشی از این کشف منتشر نشده، خورخه والز-خواربه (Jorge Velez-Juarbe)، دیرینه‌شناس موزیم تاریخ طبیعی لس آنجلس که در این حفاری نقشی نداشته، آن را «کشفی فوق‌العاده» می‌نامد که پنجره‌ای جدید به تاریخ تکامل این خزنده‌های دریایی می‌گشاید. او می‌گوید «درست مثل نهنگ‌ها، ایکتیوسورها نیز بیش از یک بار و در گونه‌های مختلف خود در طول تاریخ به ابعاد غول‌آسا دست یافتند.»

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.