آموزش آنلاین و از یاد بردن دختران

سپیده دم امید

535

رهایی هر جامعه‌ای از ظلمت، نادانی و ستم، وابسته به باسواد و آگاه شدن زنان و دختران آن جامعه، خصوصا زنان متعلق به طبقات پایین و محروم جامعه که همانا زنان و دختران توده‌ها هستند، می‌باشد. در جامعه‌ی فقیر و جنگ‌زده‌ی افغانستان که بیش‌تر مردم آن را توده‌هایی تشکیل می‌دهند که در زیر خط فقر زندگی می‌کنند و در شرایط ناگوار اقتصادی امروز کشور حتی قادر به تامین ابتدایی‌ترین نیازهای مادی زندگی‌شان نیستند و بسیاری از آنان از شدت فقر و گرسنگی کودکان خردسال‌شان، خصوصا کودکان دختران را به فروش می‌رسانند، باید این نکته را در نظر داشته و از یاد نبریم که در جامعه‌ی فقیر و عقب‌مانده‌ٔ افغانستان، فقر اقتصادی باعث گردیده تا حقوق زنان بیش از سایر ستم‌دیدگان این جامعه‌ محروم، پایمال و تلف گردد.
امری کاملا روشن است که با روی کار آمدن طالبان؛ زنان از جمله اقشاری هستند که متحمل بیش‌ترین فشارها و آسیب‌ها از جانب آنان گشته‌اند و بیش‌ترین ستم از سوی این مستبدین بر زنان روا داشته می‌شود، طوری که منع ساختن زنان از رفتن به مکاتب و گرفتن حق تحصیل از آنان بزرگ‌ترین جفا و ظلم در حق دختران عزیز سرزمین مان است. در این گیر و دار عده‌ای از زنان افغان که خود را مبارز و مدافع حقوق زنان و دختران می‌نامند به راه‌اندازی برنامه‌هایی تحت نام “آموزش آنلاین” برای دختران افغانستان پرداخته‌اند، هر چند نفس این حرکت تا اندازه‌ای مفید و ستودنی است، اما باید از این بزرگواران پرسید که آیا متوجه این مسئله که مردم افغانستان در بدترین شرایط اقتصادی قرار دارند و بسیاری از دختران افغانستان به موبایل‌های هوشمند دسترسی ندارند و تهیه هزینه‌های گزاف اینترنت برایشان مقدور نیست، فکر نکرده‌اید؟
باید از طراحان این پروژه‌ها پرسید که چرا همیشه چشمان‌تان را بر واقعیت‌های عینی جامعه می‌بندید و جمعیت کثیری از مردمان فقیر و محروم جامعه را نمی‌بینید، چرا تلاش نمی‌کنید با در نظر گرفتن واقعیت‌های عینی جامعه راهی برای رفع مشکلاتی از این دست که به نفع تمامی مردم افغانستان خصوصا مردمان فقیر جامعه باشد پیدا کنید؟
خطاب به شما بزگواران باید گفت: این که تمام دختران سرزمین‌مان از هر طبقه‌ای که باشند فرصت دسترسی به فراگیری آموزش را داشته باشند امری بسیار نیکو است، اما بسیاری از شماها همیشه با تکیه بر افکار سرمایه‌داری خویش و با راه‌اندازی چنین طرح‌هایی، محرومین و ستم‌دیدگان اصلی جامعه را که اکثریت مطلق جامعه را تشکیل می‌دهند از یاد می‌برید. در حال حاضر شما هزاران دختر دانش‌آموز متعلق به خانواده توده‌ها را از یاد برده و از نظر دور انداخته‌اید، در حالی که کاش پتانسیلی را که در این راه به مصرف می‌رسانید صرف ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی برای تمام زنان و دختران افغانستان در این شرایط بحرانی می‌ساختید.

#نه_به_مکتب_اسلام_سیاسی
#حقوق_انسانی_زنان_خط_سرخ_ماست

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.