!‌ترک کشور و مهاجرت راه حل مشکل نیست

همایون بابر

569

با سقوط نظام جمهوریت در افغانستان  ؛  صفحه جدید از  مشکلات و نابسامانی  ها به روی مردم این کشور باز گردید و  این روند عرصه های سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و تمام ابعاد زندگی افغانان را شدیدا متاثر و تحت تاثیر قرار داد   .

با حاکم شدن طالبان در کشور ؛ یک بخش بزرگ مشکلات مردم افغانستان  را مهاجرت و فرار  از وطن تشکیل میدهد و بیشتر کسانیکه دست به مهاجرت میزنند کسانی اند که در نظام جمهوریت و در موجودیت نیروهای خارجی در افغانستان ، یا با خارجی ها کار کرده بودند ،  یا  در صفوف نیروهای امنیتی ، دفاعی و استخباراتی وظیفه داشتند ،  یا کسانی اند که در رسانه ها ، نهاد های حقوق  بشر ، فعالان مدنی ، و یا هم هنرمندان و دگرباشان جنسی را در برمیگیرند  که زندگی در زیر سایه طالبان  را برای خود دشوار و خطر آفرین میپنداشتند .

یکی ازدلایل مهم که سبب بروز مهاجرت افغانان پس از حاکمیت طالبان به کشور های  مختلف خارجی  شده است ،  کشتار و از بین بردن هدفمندانه  کارمندان نظامی و استخباراتی  حکومت پیشین  ، کارکنان نهاد های مدنی و رسانه یی ، زنان ، خبرنگاران ، فعالان مدنی و غیره کسانیکه وفادار با نظام و حکومت پیشین بوده اند  از سوی طالبان تلقی میشود .

قرار معلومات و گزارشات  موثق که  از چگونگی وضعیت زندگی افراد تحت  خطر بویژه نظامیان  ، کارمندان استخباراتی ، زنان ، اقلیت ها ماننده : (هزاره ها و هندوها )  خبرنگاران ، فعالان رسانه یی  مدنی  ، قضات و سارنولان    پس از حاکمیت گروه طالبان در نقطاط مختلف کشور از سوی  رسانه های ملی و بین المللی و نهاد ها حقوق بشری به نشر رسیده نشان میدهد  که طالبان  در رویداد های مختلف تروریستی  تعداد صد ها تن از نظامیان حکومت پیشین  ، صد ها تن  اقلیت های قومی ،  شماری از فعالان مدنی و رسانه یی ، زنان ،  کارکنان نهاد های استخباراتی ، قضات و سارنوالان را به گونه هدفمند و سیستماتیک  یا کشته اند و یا هم در محاکم صحرایی  بازداشت و شکنجه کرده اند .

 تهدیدات امنیتی و جانی  تنها  سبب و دلیل مهاجرت  شهروندان افغانستان و کارکنان حکومت پیشین  و دیگر کسانیکه تحت تهدید و خطر طالبان هستند  نیست بلکه  عوامل و دلایل مختلفی سبب شده است تا افغانان از ادامه زندگی در سایه حکومت طالبان  مایوس و نا امید شده و راه مهاجرت و رفتن به دیار بیگانگان را با تحمل مشکلات و نارسایی ها در پیش گیرند .

فقر و بیکاری ،  بلند رفنتن قیم مواد اولیه خوراکی ، تبعیض قومی  و جنسیتی از سوی طالبان در جامعه و اداره های دولتی ، ضعف نهاد های تعلیمی و تحصیلی ، نبود انگیزه نزد جوانان برای داشتن یک آینده بهتر  ، ادامه  رویداد های تروریستی و دهشت افگنی زیر سایه حکومت طالبان ،  ناروشن بودن آینده سیاسی کشور ، و عدم مشروعیت نظام طالبان در سطح ملی و بین المللی از عمده ترین مواری است که سبب شده است تا افغانان به زندگی و سرنوشت آینده  کشور شان بی باور شده و راه دیار مهاجرت را در پیش گیرند .

از سوی هم  با وصف آنکه هزاران تن از افغانان تحت تهدید  پس از حاکم شدن گروه طالبان وطن را ترک کرده اند اما هنوز هم هزاران تن دیگر در انتظار بیرون شدن از کشور هستند و انتظار خارج شدن از کشور را دارند  .

یکی از مهمترین مشکل که  افغانان تحت تهدید و کسانیکه به دلایل و انگیزه های مختلف  میخواهند دست به مهاجرت بزنند ، نبود اسناد قانونی مانند پاسپورت ، نکاح خط ، کارت های تولد فرزندان شان است که تا حال  نتوانسته اند به گونه سریع و سهولت این اسناد ها را از ادارده طالبان بدست آورده و  وطن را ترک کنند .

مردم ادعا دارند که طالبان به دلایل و انگیزه های ناروشن به نیازمندانیکه میخواهند کشور را ترک کنند  پاسپورت توزیع نمیکنند ، همچنان  پروسه توزیع پاسپورت را نظر به ماه های قبل حاکمیت شان دشوار تر ساخته و در اکثر ولایات روند توزیع پاسپورت را توقف داده اند و مردم را ناگزیر ساخته اند تا غرض اخذ پاسپورت به مرکز کابل مراجعه کنند .

در حال حاضر قیمت یک جلد پاسپورت که قبلا در نظام جمهوریت  برای  مدت ۵ سال در بدل  پنجهزار افغانی به مردم توزیع میشد ، حالا طالبان آنرا به ده هزار افغانی افزایش داده اند و میعاد  قانونی  آنرا بخاطر  بلند بردن عواید شان به ده سال افزایش داده اند که این امر سبب انتقاد مردم شده است که نسبت ضعف اقتصادی نمیتوانند برای خود و فرزندان شان پاسپورت اخذ کنند .

از سوی دیگر مردم میگویند که طالبان به دلایل نا روشن پروسه توزیع پاسپورت را در کابل  به گونه یی  وقفه یی قطع  میکنند ، مردم میگویند که قطع توزیع پروسه پاسپورت از سوی طالبان سبب شده است  تا کمیشن کاران دست به کار شده  و  قیمت یک جلد پاسپورت در بازار سیاه به دو تا سه هزار دالر افزایش پیدا کند .

مردم طالبان را متهم میکنند که به دلیل سوء استفاده از صلاحیت های وظیفوی شان پروسه توزیع پاسپورت را عمدا توقف میدهند تا بتوانند از مجوریت آنعده کسانیکه میخواهند وطن را ترک کنند استفاده نموده پول بیشتر برای خود بدست آورند .

ازسوی هم افراد تحت خطر و کسانیکه  با برخی از کشور های خارجی کار کرده اند ومیخواهند دست به مهاجرت بزنند از کم توجهی کشور های خارجی که پروسه های پناهندگی شان در این این  کشور ها در حال جریان است شکایت میکنند و میگویند که این کشور ها توجه لازم و تسهیلات کافی را برای خروج سریع و زود هنگام آنان میسر نکرده اند .

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.