سومین زلزله در ولایت هرات 3 کشته بجا گذاشت

284

زلزله‌ای با قدرت 6.3 درجه ریشتر صبح روز یک‌شنبه ولایت هرات را تکان داد. تاکنون 192 زخمی و 3 کشته از اثر این زلزله گزارش شده است. شماری از زلزله زده‌ها می‌گویندکه زلزله‌های پیهم دار و ندار آنان را زیر آوار کرده است. مسئولان صحی نیز می‌گویند که تلاش می‌شود به تمام زخمی‌های این رویداد رسیدگی شود.

هنوز چند روز از دو زلزله قبلی در ولایت هرات نگذشته بود که حوالی ساعت 08:6 دقیقه صبح روز یکشنبه(23 میزان) زلزله دیگری با در جه 6.3 درجه ریشتر این ولایت و ولایت‌های همجوارش را لرزاند.

براسا معلومات مسئولان صحی در ولایت هرات، در اثر این زلزله تاکنون 3 تن جان باخته و 192 تن دیگر زخمی شده‌اند.

داکتر قدیم محمدی، سرطبیب شفاخانه حوز‌وی هرات می‌گوید:”از زمان وقوع زلزله نخست تا روز شنبه (22 میزان) 2820 زخمی در این شفاخانه انتفال یافته و 210 مورد فوتی به ثبت رسیده است. روز یک‌شبنه نیز حدود 145 زخمی و 2 فوتی به ثبت رسیده است.”

در همین حال مسئولان ریاست حوادث ولایت هرات می‌گویند که دراثر زلزله اخیر 29 قریه در ولسوالی‌های گلران، رباط سنگی، انجیل و کهسان آسیب دیده اند.

عبدالسلام بارکزی، مدیر مالی و اداری این ریاست می‌گویدکه 14 تیم از این ریاست برای بررسی وضعیت قریه‌های آسیب دیده، به ساحه ارسال شده‌اند.

“مرکز زلزله اول قریه کاریزنو ولسوالی انجیل و از زلرله دوم، قریه درویش‌علی‌خانه بوده است که قدرت آن 5.6 درجه ریشتر بوده است.”

در همین حال شماری از باشندگان مناطق زلزله‌زده می‌گویندکه تمام خانه‌های آنان در اثر زلزله ویران شده است.

عبدالباقی، یکی از باشندگان قریه چشمه ولسوالی انجیل، می‌گویدکه تمام ساکنان این قریه در بیرون بوده و متحمل تلفات نشده‌اند.

“خانه‌ها ویران شده و قابل استفاده نیست. بیش از یک هفته می‌شود که در بیرون از خانه‌ها هستیم و خواهان توزیع خیمه می‌باشیم. مردم در این شب‌های سرد در بیرون بسر می‌برند.”

جمعه گل، یکی از باشندگان ولسوالی کاریزنو گفت که 3 تن از اعضای فامیل‌‌اش در زلزله اخیر زخمی شده‌اند.

“ما فکر کردیم که شاید زلزله پایان یابد، اما امروز ناگهان زلزله رخ داد. این زلزله همه جا را تخریب کرد.”

گفتنی است که هفته گذشته هرات شاهد دو زلزله شدید دیگر نیز بود که در اثر آن حدود 400 قریه در 5 ولسوالی‌ این ولایت تخریب گردید. از تلفات این رویدادها تاکنون یک هزار و 384 کشته و یک هزار و 853 زخمی گزارش شده است.

کلید رادیو

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.