سرمایه‌گذاری یک تاجر روی کارگاه‌های خیاطی

243

یکی از تاجران در بلخ با ایجاد چند کارگاه خیاطی تلاش دارد از این طریق هم به نفع خود و هم به نفع دیگران کار کند. مسؤلان این کارگاه‌های خایاطی مدعی اند که از این طریق زمینه کار برای 500 تن فراهم شده است. مسؤلان امارت اسلامی نیز از چنین روش سرمایه‌گذاری استقبال کرده و وعد می‌دهند که به مشکلات چنین سرمایه‌گذاران رسیدگی خواهند کرد.

با افزایش بیکاری و خانه نشین شدن خیلی از افراد، به خصوص زنان، برخی از سرمایه‌گذاران توجه شان را به ایجاد کارگاه‌های خیاطی مبذول کرده‌اند.

یک تاجر در بلخ با ایجاد چندین کارگاه خیاطی در شهر مزارشریف، مدعی است که زمینه کار را برای 500 تن فراهم کرده است.

احمدضیاء، مسئول این کارگاه میگوید که هفت میلیون افغانی در این زمینه سرمایه گذاری شده است.

“ما در کارخانه‌های زنجیره‌ای خود در شش محل، هفت میلیون سرمایه گذاری کرده‌ایم. در هر محل از 120 تا 150 نفر کار می‌کنند که برای 500 نفر زمینه کار فراهم شده است.”

به گفتۀ مالک این کارگاه‌های خیاطی، در این کارگاه‌ها لباس‌های زمستانی و بهاری مورد ضرورت مردم تولید می‌شود.

مسئولان این کارگاه‌های خیاطی اما در همین آغاز از کمبود مواد خام مورد نیاز شان نگران بوده و از تاجران می‌خواهند که مواد خام مورد ضرورت آنان را از کشورهای دیگر وارد کنند.

خیر محمد شریفی، یکی از مسئولان این کارگاه می‌گوید:”وقتی مواد خام فراهم نشود، مجبور می‌شویم از هشت تا ده روز کارخانه خود را توقف بدهیم. خواست ما از تاجران هم این است که برای ما مواد خام فراهم سازند.”

از سوی دیگر برخی از کارگران این کارگاه از فراهم شدن زمینه‌های کاری در داخل کشور استقبال می‌کنند و از تاجران و سرمایه‌گذاران می‌خواهند که درکشور خود شان سرمایه‌گذاری نمایند.

عزیز الله، یکی از کارگران این کارگاه می‌گوید:”من از مدت 9 ماه به این طرف اینجا کار می‌کنم. پیش از این در مسیر راه ایران مشکلات زیادی را دیدیم. حال که در وطن خود کار می‌کنم خوش هستم.”

محسن محمدی، یکی دیگر از این کارگران می‌گوید:”خواست ما از تاجران این  است که در داخل کشور خود سرمایه گذاری نمایند تا برای مردم ما زمینه کار فراهم شود.”

در همین حال مسئولان ریاست صنعت و تجارت ولایت بلخ تاکید دارند که امارت اسلامی از صنعت‌کاران در کشور، حمایت می‌کنند.

مولوی امیرمحمد، رییس صنعت و تجارت بلخ می‌گوید:”بزرگان و مسئولان امارت اسلامی همیشه از صنعت‌کاران  حمایت کرده و در آینده هم حمایت خواهند کرد. ما از تاجرانی که در خارج از کشور می‌باشند هم دعوت می‌کنیم تا به کشور آمده و به کارهای شان ادامه دهند.”

این مسئولان می‌افزایند که مشکلات برق و زمین تاجران و صنعت کاران از سوی امارت اسلامی حل شده است.

چنین کارگاه خیاطی در حالی در بلخ ایجاد می‌شود که بیکاری در میان مردم افزایش یافته و خیلی از افراد می‌گویند که بنابر مجبوریت در برابر مزد ناچیزی هم آماده کار می‌باشند. حال دیده شود که چنین کارگاه‌ها کارگران را به چه حقوق و امتیازات جذب و چگونه فعالیت‌های شان را ادامه خواهند داد.

رادیو کلید

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.