رنگارنگی قومی

انجنیر زلمی نصرت

154

۴۰ سال جنگ و بی ثباتی در افغانستان روحیه خشونت٬ نفرت٬ تعصب و خود سری را میان افغان ها به خصوص نسل جوان جنگ زده  افغان تقویت و کلی اکثریت را چنان خراب کده است که در مهاجرت هم همین روحیه بر روان اکثریت سایه انداخته٬  به زور گویی و خشونت دست میزنند٬ ترس و وحشت می زایند.

 مسولیت بزرگ یک بخش این حالت بیشتر بر میگردد به سیاست های جنگی سیاست بازان چپ و راست و تیکه داران قومی که حل معاضل و سهم قومی خود را در خشونت٬ وحشت٬ جنگ٬ مرکز گریزی و چند پارچگی افغانستان می بینند.

 در همین ارتباط و به ارتباط نشست وزیران خارجه کشور های عضو گروه بریکس  که در کنار سایر مسایل تاکید کردند بر ثبات در افغانستان و وجود افغانستان مستقل و واحد و حل مسایل از راه صلح امیز٬ ارایه کمک های بشری به افغانستان و تامین حقوق زنان و اقوام که همیشه از رنگارنگی قومی و فرهنگی گپ زده میشود٬ میخواهم روی چند نکته تمرکز نمایم:

نکته اول:

اگر قبول داریم که افغانستان کشور اقلیت ها است و اکثریتی وجود نه دارد و در قدرت حقوق و سهم همه تامین و در نظر گرفته نمیشود. با حفظ شایسته سالاری رسیدگی عادلانه به سهم اقوام در قدرت باز هم ارتباط میگرد به سر شماری سراسری در افغانستان تحت نظر سازمان ملل متحد.

 تا سهم اقوام مطابق وزن  انها بطورعادلانه در نظر گرفته شود و این سر شماری است که به ای مناقشه از راه صلح امیز خاتمه میدهد٬ زمینه را برای یک گفتمان ملی و چه باید کرد هموار میسازد و افغانستان را به طرف صلح و ثبات٫ استحکام و یگانگی٬ پیشرفت ارام و خود کفایی سوق میدهد و در عین حال شرایط و زمینه لازم برای تامین رشد فرهنگی  اقوام مشخص و روشن میگردد. از سهم خود گپ میزنیم خو از وزن خود نی.

 به ای اصول بنیادی باید تن داده شود. اشوبگری و نه منم ها ما را به جای نمیرساند. انهائیکه با این روند مخالفت میکنند٫ معلومدار که در کفش خود ریگ و در سر خود دیگ بخار دارند و به حل صلح امیز معاضل افغانستان نه باور دارند و نه هم تمکین میکنند.

به عوض اینکه امکانات جامعه جهانی  به خاطر ارایه کمک های بشری به مردم افغانستان جلب شود به خاطر جلب مداخلات نظامی جامعه جهانی به خصوص امریکا و روسیه٬ پاکستان و ایران و هندوستان تلاش و مبارزه می کنیم٬ به خاطر اشغال مجدد افغانستان مبارزه و مقاومت می کنیم و به خاطر به انزوا کشاندن افغانستان که مردم در ان متضرر میشود نه زمامداران غالمغال و تلاش میکنیم .

دوم:

در کنار سر شماری سراسری رسیدن به توافق مجدد سر سمبول های ملی و سایر مسایل ملی بطور نمونه مساله بیرغ ملی هم نیاز به نظر خواهی دارد.  از گذشته باید بیاموزیم و درست نیست که هر حزب و یا جریان سیاسی  که به قدرت برسد٬  پرچم خود ره به مثابه پرچم ملی سر مردم تحمیل کند. گرچه حزب وطن به ای مساله رسیدگی کرد٬ لاکن در کل بعد از هفت ثور سمبول های ملی صدمه دید که تا امروز ادامه دارد و کسی بیرق حزب خود ره کسی بیرق خراسان ره کسی از هزارستان ره بلند می کنه و کسی هم هویت افغان بودن را زیر سوال قرار میدهد و کسی هم برای تجزیه افغانستان کار می کند.

سوم:

 مبارزه و تلاش به خاطر مدنیت و عدالت و حقوق بشر با تطبیق عدالت انتقالی به حساب حق العبد مفهوم ٫ اعتبار و رنگ پیدا می کند٬ نه اینکه هر ٫٫ مبارز٫ عدالت خوا٫ ترقیخوا  و دیموکرات و دین باور٬٬ از جنایت کار٬ غاصب و قاتل و خاین قوم٬ حزب٬ سمت و زبان و دوران حاکمیت خود دفاع کند.

حرف ها وختی ارزش پیدا می کند و مورد حمایت قرار میگیرد و به کاه دانه دار مبدل میشود که به  اشتباهات گذشته اعتراف شود نه اینکه در هر مورد بیرونی ها ره ملامت کنیم.

 اگر گفته شود و قبول کنیم که مسول نا امنی دیروز در دوران اشغال طالب ها بود٬ پس در ای صورت ایره هم باید بپزیریم که: طالب ها یک قوت کلان است که در مقابل ناتو تا سرحد انتحار خوب جنگید و انها را به شمول چند تیکه دار قوم ٬سمت و زبان مجبور به فرار کد و افغانستان را از چند پارچگی نجات داد.

کشور های همسایه حالا به حال امدند و متوجه شدند که سر ثبات و استحکام افغانستان فکر می کنند و فهمیدند که بی ثباتی افغانستان سر بی ثباتی منطقه تاثیر می کند و سبب زلزله در اسیای میانه خواهد شد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.