نوبت شمال‌شرق رسید پاکستان به گزینه دوم باورمند شده است

0 548

پاکستان در جریان تلاش‌ها در افغانستان برای کشانیدن طالبان به میر مذاکره باورمند شده که این بحران و جنگ جاری در نهایت به صلح می‌انجامد و برای تطبیق برنامه‌های شوم به اجیرانی با پرچم متفاوت نیاز دارد. یافته‌های سرخط نشان می‌دهد که استخبارات این کشور برخی سران کلیدی طالبان در شمال‌شرق را به تغیر پرچم هدایت داده است، چنانچه در ولسوالی درقد ولایت تخار چنین کردند و مرکز ساختند. این نخستین بار است که حضور داعش در این ولایت شمال‌شرقی تثبیت می‌شود.

ساکنان درقد روایت می‌کنند که مبلغین داعش هم اکنون در حال سربازگیری هستند.
ساکنان ولایت در صحبت با سرخط ادعا دارند که از دو ماه به اینسو برخی اعضای گروه طالبان با هدایت مستقیم سران شان پرچم سفید را به سیاه تغیر داده اند. آنان می‌گویند، داعش برای فعلاً در ولسوالی درقد حضور فعال دارد.

محمد عظیم ناصری، فعال مدنی در تخار به روزنامه سرخط می‌گوید، داعش در حال سربازگیری و تقویت پایگاه‌های خود است، در حالی که اقدامی برای سرکوب آن صورت نگرفته است. او می‌گوید: «مبلغین این گروه هم اکنون از طریق تبلیغ تلاش سربازگیری را دارند. اگر نیروهای امنیتی منسجم نشوند و پلان‌گذاری نکنند، در آینده نزدیک ما شاهد فعالیت‌های گسترده‌ این گروه خواهیم بود. توقع ما این است که باید دولت از خود جدیت نشان دهد در غیر آن به کُل چهار ولایت شمال شرق و آنسوی مرزهای شمال افغانستان «آسیای میانه» تهدید بالقوه به میان می‌آورد.»
شورای ولایتی نخار نیز بر این گفته‌ها مُهر صحه می‌گذارد. عصمت‌الله قربانی، عضو شورای ولایتی تخار، سؤمدیریت ادارات امنیتی ولایت را علت اساسی ظهور و افزایش ترویستان عنوان می‌کند.

قوماندانی امنیه تخار این ادعا را رد می‌کند. با این وجود، سید جهان‌گیر کرامت، آمر امنیت پولیس تخار، فعالیت جنگجویان داعش در ولسوالی‌های ماورای کوکچه را رد می‌کند. برخلاف این گفته‌ها، سنت‌الله تیمور، سخنگوی والی تخار در مصاحبه‌ای با سرخط می‌پذیرد که داعش مدتی پیش در برخی ساحات این ولایت فعال بود، ولی برای فعلاً تهدیدات از ناحیه این گروه به صفر تقرب کرده است.

حضور فعال داعش در ولایت تخار پس از جوزجان گزارش‌ می‌شود. والی جوزجان اخیراً مدعی شده که ۳۰۰ جنګجوی خارجی از کشورهای فرانسه، چچن، ترکمنستان، اوزبیکستان و حتی الجزایر با خانواده‌های شان در ولسوالی درزاب این ولایت جابجا شده اند. این همه، پرسش‌های را به میان می‌آورد که داعش چگونه در ولایت‌های مختلف در حال ظهور است و جنگجویان این گروه از کجا می‌آیند.

عمر صافی آگاه نظامی و والی پیشین ولایت کندز در گفتگو با سرخط چنین نظر می‌دهد: «پاکستان بازیگر و حامی اصلی اکثریت گروه‌های تروریستی در افغانستان است. به همین ترتیب داعش را به حیث بدیل طالبان در نظر گرفته است. پاکستان اطمینان یافته که طالبان حالا به عنوان قدرت سیاسی شناخته می‌شوند و باید از میان این گروه اجیران سر به کف دریابد. به همین خاطر به برخی سران کلیدی این گروه در شمال، شمال‌شرق و شرق کشور هدایت داده تا پرچم‌ شان را به رنگ سیاه تغیر دهند. برای فعلاً هم اکثریت طالبان به صورت مخفیانه تغیر ذهنیت داده و حالا به نام داعش فعالیت‌ دارند و شماری دیگر هم در انتظار فرصت برای جدا شدن از طالبان هستند.»

والی پیشین کندز می‌گوید، استخبارات پاکستان هم اکنون در وزیرستان شمالی کمپ‌های آموزشی را برای تربیه جنگجویان داعش ایجاد کرده و شماری‌ها را هم به شرق و هم به شمال و شمال‌شرق کشور فرستاده تا زیر پرچم سیاه هراس‌افگنی کنند.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply