اقرار به جُرم؛ مولوی‌هایی که تروریست تربیه می‌کنند

0 538

مقام‌های ارشد پاکستانی، آرام آرام اقرار می‌کنند که مولوی‌‌های این کشور مار در آستین پرورش می‌دهند و آنان به رسانه‌ها و جامعه‌ی جهانی دروغ می‌گفتند.
لوی درستیز پاکستان اقرار کرد که شماری از مدرسه‌های دینی در پاکستان افراطیت و تندروی ترویج می‌کنند و باید در سیستم آموزشی و عملکرد آنان بازنگری شود. آماری که او به زبان آورده نشان می‌دهد که دو و نیم میلیون شاگرد بین سنین طفلی و نوجوانی در هزاران مدرسه‌ی دینی مربوط مکتب دیوبندی مصروف فراگیری افراطیت و فعالیت های تروریستی است.

آقای بجوا اقرار به جرم کرده و گفته برخی از مدرسه‌ها؛ اما گزارش‌ها ثابت می‌کند که تمام مدارس در پاکستان به همین منوال فعالیت دارند و هیچ کسی جلودار آنان نیست.

کشتار سران القاعده، طالبان و برخی گروه‌های تروریستی دیگردر پاکستان ثابت کرده که این کشور چه بهشت زیبایی برای گروه‌های تروریستی است و با صدور افراطیت و تروریزم زندگی را بر مردم دیگر کشورها تلخ کرده است.
امریکا و بیشتر کشورهای جامعه‌ی جهانی به این باور هستند که پاکستان لانه‌ی تروریستی است و ناامنی‌ها و جنگ‌های دامنه‌دار افغانستان ریشه در فعالیت‌های مدارس دینی و تروریستی در خاک این کشور دارد.

با وجودی که جنرال قمر جاوید باجوه اقرار کرده که مدارس دینی در کشورش خلاف اصول اسلامی فعالیت دارند و حتی نمی‌داند که شاگردان این مدارس مولوی تربیه می‌شوند یا تروریست، بیان دو نکته بسیار مهم است.
نخست این که دولت افغانستان همواره از حضور سران طالبان در پاکستان سخن زده و اسلام آباد را به حمایت از تروریزم متهم کرده؛ اما سران کمتر کشوری آنرا جدی گرفته است. اکنون که خود پاکستان به این مهم اقرار کرده باید جامعه‌ی جهانی اقدامات سخت‌گیرانه‌تری علیه اسلام‌آباد در نظر بگیرد.

امریکا می‌تواند با تعیین ضرب‌الاجل بر اسلام آباد فشار وارد کند که تمام مدارس دینی در این کشور را مسدود و دوباره با نظام جدید و مطابق به اصول بین المللی فعالیت کند. هیچ کشوری با فعالیت مدارس دینی و آموزش‌های دینی مخالفت ندارد؛ اما آنچه به زخم ناسور برای افغان‌ها مبدل شده، استفاده از نام اسلام و تربیه تروریزم در پاکستان است.

چنانچه در استرایژی جدید ترامپ جبهه‌ی تندتری علیه افراطیت و پاکستان ذکر شده؛ با اقرار جنرال باجوه این اصل اثبات می‌شود و دولت افغانستان باید به امریکا فشار وارد کند تا پاکستان دست از تروریزم پروری بردارد.
نکته‌ی دوم این است که ناتو و جامعه‌ی جهانی سال‌ها است با نام مبارزه با تروریزم وارد افغانستان شده اند، وقتی خود پاکستان اقرار می‌کند که ما افراطیت ترویج می‌کنیم، پس امریکا باید تروریست پروری را در ریشه و در نطفه خفه کند. امریکا باید جنگ را از داخل افغانستان به بیرون بکشاند و مناطق مرزی و مدارس دینی پاکستان را به شدت مورد حمله قرار بدهد.

امریکا باید بداند که اگر بر بنیاد خواست دولت افغانستان، لانه‌های تروریستی را از پاکستان برچیند، بیشتر کشورهای منطقه احساس آرامش خواهند کرد.
با وجود همه این ثبوت‌ها اگر امریکا همچنان لانه‌های تروریستی را در پاکستان نادیده گرفته و تیر در تاریکی پرتاب کند، باید به اصل مبارزه با تروریزم این کشور شک کرد.

دولت افغانستان این توانایی را دارد که امریکا را وادار کند تا مانع فعالیت پاکستان در بخش تولید تروریست شود. افغانستان می‌تواند به سازمان ملل شکایت ببرد و از جامعه‌جهانی بخواهد تا سرانجام به فریادهایش مبنی بر پاکستان تروریست پرور گوش فرا بدهند.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply