بُز در غم جان‌کندن؛ قصاب در غم چربو

0 718

وضعیت سیاسی افغانستان به چنین ضرب‌المثلی می‌ماند. بازار تاخت و تاز بر ارگ و نظام چنان گرم است که دشمنان مردم افغانستان با دیدن این حالت، از آرزوهای نداشته‌ی خود لذت می‌برند. سازمان‌های استخبارات منطقوی که سال‌ها تلاش ناامنی، تفرقه و تجاوز بر حریم مردم افغانستان را دارند، از چربی خواهی قصابان خرسند هستند.

همین ناامنی، بیکاری، تجاوز بر مرزهای افغانستان و ده‌ها مشکلات اجتماعی و اقتصادی مانند موریانه روح و مغز مردم افغانستان را می خورد؛ اما برخی در جای جای افغانستان برای رسیدن به قدرت و سهم خود در دولت، کمر تخریب نظام و مطرح کردن سخنان ضد منافع ملی بسته اند.

عطا محمد نور می‌گوید شورای امنیت ملی و ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان گروه‌هایی را مسلح کرده و برای ناامن‌سازی بلخ، به این ولایت می‌فرستند. او هشدار می‌دهد که اگر چنین شود، دندان‌های شورای امنیت و امنیت ملی را می‌شکناند.

در حالتی که میلیون‌ها جوان افغان برای پیدا کردن کار مهاجر می‌شوند یا به دام گروه‌های تروریستی و جنایت کاران می‌افتند؛ برخی چهره‌های سیاسی برای ماندن در کرسی خود چنگ و دندان تیز می‌کنند.
در وضعیتی که مردم از ترس ترور و انتحار حتی جرات رفتن به مسجد را از دست داده اند؛ برخی‌ها از تقسیم سفارت و چوکی و مذاکره دَم می‌زنند.
وقتی مردم از نداشتن رفاه اجتماعی و نفوذ گروه‌های تازه‌ی تروریستی مانند داعش در شهرهای بزرگ نگران‌اند؛ در محافل سیاسی از مذاکره دولت با یک حزب در مورد صلاحیت‌های یک ولایت صحبت می‌شود.

عطا محمد نور وقتی می‌گوید شورای امنیت گروه‌هایی را مسلح کرده و برای ناامنی بلخ می‌فرستد باید تفکر کند که ناامنی بالای چه کسی و گروه‌های مسلح از طرف کی؟ و سرانجام آسیب آن به کی‌ها می‌رسد؟
اذهان بیشتر مردم افغانستان آمادگی درک مفهوم این سخنان را ندارد. با گفتن چنین سخن‌هایی اذهان تاجران، کسبه کاران و محصلان به سوی فرار از کشور یا ناامیدی از آینده کشور سوق داده می‌شود.
برای ماندن در یک کرسی، بازی با احساسات شماری از جوانان هیچ سودی جز دو قطبی کردن کشور نخواهد داشت.

ارگ و جمعیت اگر برای مذاکره و تفاهم علاقه دارند هرچه زودتر باید آنرا آغاز و نتایج‌اش را با مردم شریک کنند. نور والی برکنار شده حکومت است و هرچه زودتر باید شخص جدید فعالیت خود را آغاز کند. حکومت افغانستان نباید اجازه بدهد که بیشتر از این اذهان مردم افغانستان در مورد وضعیت سیاسی کشور مغشوش شود. عطا محمد نور اگر حرفی دارد که امنیت بلخ را تهدید می‌کند باید با ثبوت و اسناد آنرا به نهادهای عدلی و قضایی ارایه کند و اگر برای برانگیختن احساسات مردم چنین می‌گوید، باید منتظر عواقب آن نیز باشد.

تقسیمات پنجاه – پنجاه حکومت وحدت ملی در همان ماه‌های آغازین کار حکومت انجام شد و نیازی نیست که هرشخصی خود را مسوول یک حزب معرفی کند و برای کسب سود بیشتر پایه‌های نظام را تخریب کند، روحیه نظامیان کشور را سست کند یا تفرقه ایجاد بیاندازد.

کمپاین برای انتخابات پیش از وقت است، شعار برای انتخابات که از سوی نور سر داده می‌شود هم پیش از وقت و خلاف قانون است. مردم خواستار پایان دادن به چنین وضعیتی هستند. کشور کارهای مهمتر از آن دارد که بالای خواسته‌های یک والی برکنار شده یا نماینده یک حزب مذاکره کند یا نظام را با مشکل دچار کند.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply