تذکره‌های الکترونیکی دروازه‌ی چندین مشکل را می‌بندد

0 1,068

آوازه‌ی داشتن تذکره‌های معیاری، مصوون و افغانی از سال‌ها است که گوش‌های افغان‌ها را نوازش می‌دهد. محافل مختلف سیاسی و اجتماعی بارها خبر خوش در مورد آغاز توزیع آنرا گفتند؛ اما هنوزداشتن این تذکره به یک آرزو و آوازه باقی مانده است.
سیاست‌مداران و مسوولان کشور، بهتر از همه می‌دانند که توزیع شدن این تذکره چقدر می‌تواند دولت را به دولت داری، مردم را به مسوولیت پذیری‌های اجتماعی شان دلگرم کند. اما اقدام به توزیع، نشده است.
تذکره‌های الکترونیکی شاید جنجالی‌ترین موضوع در پارلمان و محافل سیاسی بوده است. اکنون که بیشتر اختلاف‌ها در مورد آن رفع شده، هنوز هم اراده‌یی برای توزیع آن وجود ندارد.

قومیت ذکر شد. کلمه‌ی اسلام در آن آمد و برخی اختلاف‌های دیگر نیز حل شده‌اند؛ ولی مردم افغانستان هنوز حقیقت این آوازه را ندیده‌اند.
با وجود همه مسایلی که مطرح است. توزیع تذکره‌های الکترونیکی دروازه‌ی چندین مشکل را در افغانستان می‌بندد که مردم همواره از این مجرا ضربه خورده‌اند و آسیب دیده‌اند.
سرشماری دقیق نفوس افغانستان را توزیع تذکره‌های الکترونیکی ممکن است. جلوگیری از نفوذ شهروندان کشورهای دیگر و گرفتن تذکره‌ی غیرقانونی و تابعیت افغانستان با توزیع تذکره‌های الکترونیکی، ممکن می‌شود. افغانستان در کمتر از سه سال آینده، دو انتخابات مهم را پیش‌روی دارد، یکی پارلمانی و دیگری ریاست جمهوری. گرچه عمر حکومت وحدت ملی هم رو به اختتام است.

شفافیت انتخابات وابسته به توزیع تذکره‌های الکترونیکی است؛ با وجودی که حکومت وحدت ملی می‌توانست در همان آغازین روزهای کار خود تذکره را توزیع کند؛ اما به دلایل مختلف به تاخیر افتاد تا اکنون مشکل بزرگی در مورد شمار رای‌دهندگان و کارت‌های انتخاباتی در برابر کمیسیون مستقل انتخابات ایجاد کند.
گرچه تعدیل و مقرری اعضای کمیسین مستقل انتخابات خود چالش بزرگی است که تا همین یک ماه پیش حتا کمیشنران آن تکمیل نشده بود؛ اما اگر تذکره‌های الکترونیکی توزیع می‌شد، این کمیسیون مجبور نبود اعلام کند که انتخابات پارلمانی با شاید با تاخیر برگزار شود.

افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری گذشته روزهای تلخ و تاریکی را پشت سر گذاشت. اگر حکومت وحدت ملی در عمر باقی مانده‌ی خود این تذکره را توزیع نکند، انتخابات ریاست جمهوری آینده نیز روزگاری بهتر از گذشته نخواهد داشت.
گزارش شده که در سرحدات افغانستان، پولیس برای شناسایی افراد از آنان تذکره‌ی تابعیت افغانستان در خواست می‌کنند که برخی از شهروندان خارجی با جعل در تذکره و ساختن تذکره‌های کاغذی غیر قانونی، به راحتی به کشور نفوذ می‌کنند. نفوذ این افراد ده‌ها مشکل را در بخش امنیت، کار و رفاه اجتماعی مردم به وجود می‌‌آورد.

داشتن تذکره‌ی الکترونیکی، معیاری و مصوون، حق هر فرد افغان است. دولت مکلف است حق را به مردم بدهد. مهمترین راه و موثرترین طریقه برای مصووینت مردم افغانستان، توزیع این نوع تذکره است.

سران حکومت وحدت ملی نباید بیشتر از این تعلل کنند. سران احزاب سیاسی، جریان‌ها و گروه‌های سرشناس کشور نباید در برابر روند توزیع آن سنگ اندازی کنند. افغانستان به این تذکره نیاز دارد. باید استراتیژی طرح شود که هرکس به هر نحوی با توزیع تذکره مخالفت می‌کند مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد. البته نقد فعالیت‌های دولت حق هر فرد افغان است؛ اما مخالفت و یا مشکل ایجاد کردن در برابر یک روند ملی، در حقیقت همان خیانت ملی است که در قوانین جزای سنگین برای آن در نظر گرفته شده است.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply