غنی در پی جلب کمک های ناتو در افغانستان است/مصطفی شیرزاد

0 578

رئیس جمهور محمد اشرف غنی روز سه شنبه برای اشتراک در نشست سران ناتو در بروکسل، وارد کشور اتریش گردیده در حاشیه این نشست با یک تعداد از رهبران کشورهای عضو پیمان ناتو در شهر بروکسل دیدار نمودند. هدف از این دیدار آقای غنی جلب کمک های اقتصادی ونظامی در کشور بود. در این نشست ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو گفته است که در نشت های سران ناتو از تمام اولویت های افغانستان پشتبانی کرده ومحور اصلی این نشست هم روی موضوعات مختلف افغانستان خواهد بود. به گفته ینس استولتنبرگ هدف حضور این پیمان در افغانستان  جلوگیری از مبدل شدن دوباره این کشور به پناه گاه امن گروه های تروریستی خواهد بود. در این بحث ما بیشتر روی نشست های رییس جمهور غنی با یکتعداد از رهبران کشورهای عضو ناتو که در حاشیه نشست بروکسل باهم دیدارکردن میپردازم. به گفته برخی از آگاهان نشست سران ناتو نتنها برای اعضای این پیمان از اهمیت خیلی برخوردار است، بلکه برای افغانستان هم یک نشست حیانی خواهد بود. این نشست بدلیل برای افغانستان مهم بوده ومیباشد، که کشورهای عضو ناتو خصوصن امریکا تعهد جدید حمایت مالی اش را مبنی بر حمایت نیروهای امنیتی افغان فراتر از سال 2020 را اعلام خواهد کرد. واز طرف دیگر موضوع قابل بحث این نشست گفتگو در مورد صلح حکومت افغانستان با طالبان مسلح میباشد.

به گفته مقام های ناتو انتظار میرود سران پیمان ناتو در نشست ماه جولای سال جاری روی سه موضوع مهم از جمله صلح ثبات در افغانستان، اعزام نیروهای تازه نفس به این کشور وهمچنان حمایت مالی ونظامی به افغانستان تا سال دوهزار بیست وفراتر از آن را به بحث میگرد. جمیز آپاتوری معاون منشی عمومی ناتو در امور سیاسی روز دوشنبه در صحبت بار رادیو آزی گفته بود که در این نشست روی پشنهاد صلح محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بحث میکند. تا یک راه حل سیاسی برای معضل عمومی افغانستان پیدا شود. او درباره اینکه متحدین ناتو قصد دارد تا سربازان بیشتری را بخاطر حمایت مالی ونظامی نیروهای افغان اضافه کند ودر این نشست همچنان حمایت مالی ونظامی خودرا در افغانستان افزایش دهد.

در حاشیه نشست های بروکسل محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان با تعدادی از رهبران عضوی پیمان ناتو دیدار کرده روی مسایل مختلف صحبت کرد. رییس جمهور غنی روز چهارشنبه در شهر بروکسل در دیداری که با ایرنا سولبر گ صدراعظم ناروی داشت روی همکاری های دوجانبه، مسایل منطقوی، تامین امنیت پروژه های انکشافی وپروسه صلح باهمدیگر دیدار داشتند. در این دیدار صدراعظم ناروی، ضمن حمایت از پروسه صلح که تحت رهبری ومالکیت افغان ها وهمچنان از ابتکار آتش بس رئیس جمهورغنی ستایش کرده گفته است که کشورش در مدیریت آب ومذاکره برای صلح آماده هرنوع همکاری برای افغانستان است. آقای سولبرگ در این دیدار اش باغنی تلاش های حکومت افغانستان در باره اصلاحات ومبارزه با فساد، قدردانی کرده تاکید میورز که در چوکات ماموریت حمایت قاطع همکاری هایش را با دولت افغانستان ادامه میدهد.

رییس جمهور محمد اشرف غنی در اینجا با خانم فدریکا موگرینی مسؤل روابط خارجی اتحادیه اروپا هم دیدار میکند. این دیدار آقای غنی در دومین روز سفرش به بلیجم صورت میگرد. در این دیدار هر دو طرف روی پیرامون موضوعات مختلف خصوصن انتخابات پارلمانی وشوراهای ولسوالی ها، آموزش حرفه ای، حمایت از زنان کشور، مبارزه با تروریزم وشبکه های اقتصاد جرمی بحث کردند. خانم موگرینی اعلام آتش بس از طرف رئیس جمهور را گام مثبت در جهت تامین صلح ثبات در کشور دانسته، همچنان در دیدارش با رئیس جمهورغنی از تلاش ها ودستاورد های حکومت افغانستان در بخش های مختلف به ویژه اتصال منطقه ای، ترانزیت، همکاری های اقتصادی، پروژهای بزرگ وتوسعه تجارت را قابل ستایش دانسته ووعده همکاری های بیشتری نمود. آقای غنی در دیدارش با خانم موگرینی از کمک وهمکاری های اتحادیه اورپا سپاس گزاری کرد.

روز چهارشنبه 11 جولای در حاشیه نشست بروکسل محمد اشرف غنی رئیس جمهور اسلامی افغانستان با الهام علی اوف رئیس جمهور آزربایجان دیدار کرد. در این دیدار هر دوجناح در باره پیرامون گسترش همکاری ها، تجهیزات نظامی، واردات تیل واستخرال معادن صحبت کرده، توافق نمودند که هئیتی از دو کشور در مورد واردات تیل آزربایجان وروشن شدن ظرفیت تیل در افغانستان نشست مشترک را برگزار نمایند.الهام علی اوف رییس جمهور آزربایجان از مذاکرات بین الافغانی حمایت کرده، ترمیم هلیکوپترها، تجهیزات نظامی، معلوم نمودن ظرفیت تیل افغانستان واستخراج معادن نیز اطمینان داد. از طرفی هم آقای غنی از همکاری های کشور آزربایجان تشکری نموده  گفته است که هئیت از طرف این دو کشور روی پلان سرمایه گزاری در بخش تیل وهمچنان روی استخراج معادن را ترتیب نماید.

آقای غنی شام روز چهارشنبه با اعلیحضرت پلیب پادشاه بلجیم در قصر شاهی آن کشور دیدار کرد.  در این دیدار هر دو طرف روی موضوعات مختلف از جمله گسترش روابط همکاری های افغانستان وبلجیم،چگونگی کار کنفرانس بروکسل برای افغانستان را مورد ارزیابی قرار دادند. رئیس جمهورغنی در دیدارش با پادشاه بلجیم از همکاری های همیشه گی این کشو سپاس گزاری نمود خواستار روابط نیک ودوستانه با این کشور گردید. پادشاه بلجیم در دیدارش با آقای غنی افزوده است که کشورش به عنوان دوست استراتیژیک در کنار دولت ومردم افغانستان قرار خواهند ماند.

محمد اشرف غنی رییس جمهور اسلامی افغانستان در حاشیه نشست بروکسل با مارک رت صدر اعظم هالند نیز دیدار کرد. در این دیدار صدراعظم هالند گفته است که کشورش آماده است در زمینه مدیریت آب وآموزش برنامه های حرفوی با حکومت افغانستان همکاری میکند.

با آنکه گفته میتوانیم حکومت افغانستان از نگاه امنیتی، سیاسی واقتصادی با چالش های زیادی روبرو است، اما در مقابل دولت مردان ونیروی های نظامی کشور توانستند تمام فشارهای مخالفان دولت را دفع نموده، پاسخ مناسب برای مخالفان نظام وجنگجویان تندرو را بدهد. ودر این نشست رهبران حکومت وحدت ملی گزارش مفصلی در باره دستاورد های این حکومت را به جامعه جهانی تقدیم کرده وزمینه اعتماد جامعه جهانی خصوصن سازمان پیمان آنتلانتیک شمالی یا ناتو را مساعد سازد. در این نشست رییس جمهورغنی کشورهای ناتو را قانع خواهد کرد که کمک های بیشتری به نیروهای امنیتی نمایند. با این کار گروه طالبان وسایر گروه های تروریستی در افغانستان را وادار به صلح سازد. اخیراً نشست های در باره صلح افغانستان در سطح کشورهای منطقه صورت گرفته بود تا گروه طالبان را به میز مذاکره وادار بسازد. نشست های پی هم عالمان دینی همچنان امیدواری هارا برای تامین امنیت در کشور بیشترمیسازد. ونشست عالمان دینی سه کشور در اندونیزیا، بعد اش هم نشست عالمان افغانستان در کابل وهمچنان نشست عالمان دینی نزدیک به 50 کشور جهان در عربستان سعودی به روز های سه شنبه وچهارشنبه در دو شهر جداگانه جده ومکه مکرمه عربستان سعودی را گواه بودیم این ها نمونه ای ازتلاش ها برای برقرای صلح در کشورمیباشد. ودر بیشترین مورد این نشست ها با موفقیت های بیشتری هم گواه بوده است.

 

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply