گفتمان ملی برای رسیدن به ‌صلح و تلاش‌های حکومت در این راستا/ مصطفی شیرزاد

0 580

در سالهای پسین حکومت افغانستان، همواره در تلاش تامین صلح وثبات در کشور بوده وخواهان بوجود آوردن اجماع جهانی ومنطقه ای در این زمینه است. برگزاری نشست های پی در پی امیدهای را بخاطر تامین صلح وثبات در افغانستان بیمان آورده است. تا اکنون چندین نشست های چند جنابه با حضورکشورهای پاکستان، چین، روسیه، هند، امریکا، عربستان سعودی، اندونیزیا، اوزبیکستان وبرخی از ممالک های دیگر برگزار شده واین نشست ها پیامد های را در قبال خود داشته است. محمد اشرف غنی رئیس جمهور اسلامی افغانستان در سفر دوروزه ای که به ولایت بادغیس داشت در دیدار بامقامات محلی، باشنده گان آن ولایت با اعتماد بیشتر از آمدن صلح در کشور اطمینان داد. آقای غنی، گفته است که فضای صلح بیشتر از هر زمان دیگر در کشور شکل گرفته است و اکنون نیاز است برای رسیدن به صلح پایدار، گفتمان ملی راه اندازی شود.

رئیس جمهور غنی درباره آتش بس که با گروه طالبان در روز های عید سعید فطر کرده بود یاد آوری نموده افزود نعمت صلح را بعد از 40  سال جنگ رادر آتش بس دیده است. در این آتش بس تمام افغانان یکدیگر خودرا پزیرفت، واین یک تجربه بود، چون این آتش بس باوجود خطرات اش، یک دستاورد آورد کلان برای حکومت ومردم افغانستان حساب میشود.رئیس جمهور کشور از دیدگاه وحمایت علمای دینی کشور از نظام وبرنامه های حکومت وحدت ملی سپاس گزاری نموده افزوده است که علمای دینی در 40 سال گذشته در حاشیه قرار داشته، واکنو به متن قرار گرفتند. آقای غنی تصریح کرد که علمای دینی مورد توجه خاص حکومت قرار گرفته از این به بعد از نظریات ودیدگاه آنان استفاده میشود. در این دیدار معاون شورای ولایتی بادغیس با نماینده گی از دیگران صحبت کرده گفته است که علمای دینی همواره در پروسه های ملی نقش اساسی داشته واکنون نیز آماده هستند، تا به گونه گسترده در انتخابات آینده اشتراک ورزیده ومردم را بخاطر اشتراک در این پروسه تشویق نماید.

رئیس جمهور غنی همچنان طی سفرش به ولایت بادغیس یک سب استیشن برق وارداتی را در آن ولایت به بهره برداری سپرد. این دومین سفر آقای غنی به بادغیس میباشد. بزرگان بادغیس در دیداری با رییس جمهور غنی از برنامه های حکومت در خصوص پروسه صلح، نیازمندهای مردم این ولایت در عرصه امنیت، خشکسالی، تطبیق برنامه های بیشتر زیربنای وهمچنان روی ساخت سردخانه ها تاکید ورزیدند. رئیس جمهور محمد اشرف غنی پس از استماع صحبت های مردم بادغیس گفت که به منظور بررسی دقیق خشکسالی در این ولایت وزیر زراعت ومالداری نیز به ولایت بادغیس سفر خواهد کرد. آقای غنی همچنان نقش بزرگان را در تامین صلح ثبات در کشور مهم خوانده افزود که بادغیس هم نمونه از پشرفت صلح باشد. وهمکاری مردم با حکومت هم با گذشت هر روز گسترش یابد. رئیس جمهورمحمد اشرف غنی در این سفرش همچنان در باره کلمات زورمند، بدمعاش وگروه مسلح غیر قانونی یاد میکند ومیگوید این پدیده در قاموس حکومت نداشته وبا هر نوع زور مبارزه صورت خواهد گرفت. آقای غنی همکاری ونقش مردم را در پروسه صلح مهم دانسته بیان داشت کهصلح تنها کار رئیس جمهور نیست، مردم ما هم میتوانند در قسمت تامین صلح در کشور نقش فعالی را داشته باشد. او تصریح کرد قشر سیاسی افغانستان در باره انتخابات وارد یک گفتمان ملی وسازنده شده وفعلاً فضا برای تامین صلح وثبات پایدار وشرایط منطقه ای در این زمنیه آماده شده وهیچ نوع ممانعتی در این راستا وجود ندارد.

این در حالیست که به خاطر تامین صلح در کشور ازچندی به این سو تلاش های حکومت افغانستان روز به روزه افزوده وگسترده تر میشود. نشست عالمان دینی در کشور، نشست عالمان جهان در باره صلح افغانستان درعربستان سعودی که در این نشست علمای جهان اسلام از سرتاسر دنیا جمع شده، قتل وخونریزی در افغانستان ممنوع اعلام کردند، همچنان نشست عالمان دینی سه کشور افغانستان پاکستان واندونیزیا در شهر جاکارتا با صدور فتوای جنگ جاری در افغانستان را حرام دانسته بود. نشست بروکسل وهمچنان نشست مشاوران امنیت ملی، افغانستان، امریکا، عربستان سعودی وامارات متحده عربی در شهر ابوظبی برگزار شد که رهبری این نشست را محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی کشور به عهده داشت. بیشتر روی پلان عمل مشترک میان افغانستان ایالات متحده امریکا، امارات متحده عربی وعربستان سعودی در مورد صلح ومبارزه با تروریزم صحبت شده است. چندی پیش هم دفتر شواری امنیت ملی افغانستان نشست مشاوران امنیت ملی چهار کشور در امارات متحده عربی را برای تامین صلح در افغانستان را مهم دانسته امیدواری کرده اند، این نشست نتایج مثبت را در پی داشته است.

نشست چهار جانبه مشاوران امنیت ملی افغانستان، امریکا، عربستان سعودی وامارات متحده عربی در حالی برگزار شده است که نخستین نشست چهار جانبه مشاوران امنیت ملی این چهار کشور در ماه مارچ سال جاری در امریکا برگزار گردیده بود که در.این نشست به منظور بحث روی همکاری های امنیتی وتامین صلح وثبات دامی در افغانستان درشهر ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی برگزار شده بود.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply