پاسخ گروه طالبان به خواست های غنی و ستولتنبرگ چه خواهد بود؟

0 635

سید جمال اخگر

رییس جمهور محمد اشرف غنی و ینس ستولتنبرگ، دبیر کل ناتو روز سه شنبه با حضور در یک نشست خبری مشترک در کابل در مورد روند صلح و حمایت از آن به رسانه ها معلومات دادند.

در این نشست خبری ینس ستولتنبرگ دبیرکل ناتو از طالبان خواسته است که جنگ را متوقف کنند و با جکومت افغانستان به میز گفتگوهای صلح بنشینند و از کشانیدن انتحاری ها را به خانه های مردم دست بردارند.

او در کنار این که به پشتیبانی از نیروهای امنیتی افغانستان تاکید نمود از روند صلح به رهبری افغان ها پشتیبانی خویش را اعلام داشت و گفت که ما تا در تفاهم و همکاری مشترک این روند را به موفق می سازیم و از کشورهای منطقه هم خواست تا دست از پشتیبانی هراس افگنان برداشته  و درکنار مردم افغانستان بایستند.

همچنان رییس جمهور غنی نیز در این نشست از رهایی ملا برادر از زندان توسط پاکستان استقبال نموده و آن را را یک گام مثبت در کار تسریع روند صلح خوانده و تاکید کرد که هر زندانی طالبان مسلح که از زندان رها شود اگر در روند صلح مؤثر واقع گردد وی را در افغانستان جا خواهد داد.

به باور رییس جمهور غنی جنگ تنها کار گروه طالبان نیست و برای دست یافتن به این امر یک راهکار منطقه ترسیم گردد زیرا برخی از این کارها از سوی کشورهای منطقه اعمال می گردد.

رییس جمهور از آغاز روند گفتگوهای صلح بگونه رسمی با مخالفان حکومت خبر داده و افزوده است که به همین منظور روی گروه های کوچک از ولایت های کشور کار جریان دارد تا مشاوره و گفتگو را در این زمینه راه اندازی و به یک نتیجۀ مثمر دست یابند.

اما آنچه بر اهمیت این نشست با رسانه ها می افزاید حمایت سرمنشی ناتو از روند گفتگوهای صلح به رهبری و مالکیت افغان ها و افزایش 3 هزار مشاور نظامی دیگر برای همکاری با نیروهای امنیتی کشور می باشد زیرا پیش از این شماری از کشورها و آگاهان به این باور بودند که دولت افغانستان در گفتگوهای صلح به حاشیه رانده شده اما اشتراک نکردن نماینده گان افغانستان در نشست صلح مسکو به دلیل عدم رضایت روسیه برای ریاست مشترک این نشست از سوی افغان ها و روس ها، تاکید مکرر ناتو بر پشتیبانی از گفتگوهای صلح به مالکیت افغانها و نیز تلاش های پیگیر حکومت افغانستان به خاطر رسیدن به صلح پایدار ، تمام حدس و گمان های نا متعادل را بر هم زده و موقف حکومت را روشن تر ساخت.

حالا که موقف حکومت افغانستان در پیوند به گفتگوهای رسمی صلح با طالبان واضح گردیده و همچنان ملا عبدالغنی برادر یکی از بنیانگذاران طالبان نیز از سوی  حکومت پاکستان رها گردیده ، هرگاه گروه طالبان عمق موضوع را به خوبی درک کنند می توانند با نشستن روی میز گفتگوها آرزوی دیرینۀ تمام مردم افغانستان را به جامۀ عمل بپوشانند.

مطمئناً که رهبران طالب به خاطر گریز از میز مذاکرات صلح در زیر فشارهای جدی حکومت های پاکستان و شماری از کشورها قرار خواهند گرفت اما ایجاب می کند تا دیگر طالبان به صدای بیوه و بیچاره افغانستان گوش دهند. زیرا به گفته برخی از مأموران امنیتی در صورت عدم تمایل به صلح از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان با برخورد های جدی رو برو خواهند شد.

با آن که امیدواری ها برای رسیدن به صلح در افغانستان افزایش یافته است اما گذر زمان به این پرسش پاسخ خواهد داد!

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply