نمی داند چه میگوید! / د. صلاح الدین سعیدي

0 503

اعتراض شخصیت برجستهء جهادی آقای اسماعیل خان در مورد دیموکراسی مبتذل، اقتصاد بازار آزادوحشي که در جهان صد سال قبل وجود داشت و مهار شد که زنده ماند و اما به افغانستان در  ۱۸ سال اخیر رسید، واقعاً مردود است. بلی تورن صیب  راست میگوید چنین دیموکراسی مبتذل و غیر قابل قبول است!دیموکراسي و آزادی بدون حاکمیت قوانین خوب، متناسب به سطح انکشاف جامعه مردود اند!آما چیزیکه تورن ها نمی دانند آن راهها حل اند.  بلی راههای حل برخورد همه جانبه میخواهد. راههای حل که در دست ما و بخش آن بیرون از دست ما اند.راههای حل که منجر به انتخاب و انتصاب بهترین ها در حاکمیت سیاسی شود. بهترینها تنها متخصص فن نه بلکې در پهلوی تخصص صادق   به وطن و مردم ما باشند. راههای حل استفاده از وسایل و تجارب مدرن تجربه شده در جوامع مشابه با سطح رشد مشابه است. 
بلی  راههای حل در دیکتاتوری است. 
آما نه آن دیکتاتوری که تورنها میگویند بلکی دیکتاتوري و حاکمیت قوانین خوب و تطبیق آن یکسان  و بر همه و از همه اولتر ، تطبیق به موقع و بلا تأخیر آن. 
وها  جهاد و مجاهد شرف و عزت تاریخ کشور های اسلامی و ماست. عدم احترام  و عدم بزرگداشت آن ذلت یک قوم و ملت مسلمان است. اما ټيکه داران و تاجران جهاد و اسلام نباید دیګر به فریب و اغوای ملت خود را از عنوان جهاد تحمیل کنند. ما همه مراحل پيري خواهیم داشت و حق ماست که برای ما و شیوخ ما احترام و عزت شود. آما جهاد  و کارنامه های ګذشته تا لب ګور حق حاکمیت به این ملت را برای ما نمی دهد!میگویند و مطلب از دست اول ایت که جناب استاد سیاف به جناب تورن اسماعیل وزیر  آب و برق سفارش کرد که قرار داد فلان  پروژه را به جناب … بدهد. جناب … به نزد وزیر  تورن رفت  تا مطابق سفارش استاد سیاف قرارداد را تسلیم شود. وزیر تورن در ملاقات گفت: ببخشید آن پروژه را که استاد سفارش کرد به کسې دیگری قبلاً داده ام و رفت از روک میز خود اسناد پروژهء دیگری را کشید و برای جناب … پيشنهاد کرد.  
چنین دیموکراسی و چنین بازار آزاد  و چنین حکومتداری تورن ها مردود است! 
افغانستان در ۱۸ سال گذشته تغیر کرده، آما مقدار  وقت، خون، زحمت و مصارف صورت ګرفته در تناسب نتایج حاصله غیر قابل قبول و سند واضح خیانتهای و بی کفایتی های حاکمیتهای ۱۸ سال اخیر در افغانستان است. 
عاملین در واقعیت در مقام اول خارجی ها و در مقام دوم داخلیان.   اما عاملین به نزد ما در مقام اول همین عُمال داخلی خارجیان اند. 
افغانستان، مشاکل و   مسایل آن  راههای حل ممکن دارد اما افراد بی کفایت، لجوج، اجیر و متعهد به جیب خود  و منافع دیګران و درعین حال بی کفایت بخش از عوامل عدم موفقیتها در عرصه های مختلف فعلی است! و ما علینا الا البلاغ المبیند. ص. سعیدی

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply