داکتر مارتن لوتر کینگ، قهرمانی واقعی در جهان بشریت / ملالی موسی نظام 

0 750

                                                                                                            ۲۱/۰۱/۲۰۱۹

 

“سر انجام ارزشمندی یک انسان در این نیست که وی در کدام شرایط رفاه و آسایش قرار دارد، بلکه در آن میباشد که وی چه مبارزات و اصلاحاتی را سبب گردیده است”.

(مارتن لوتر کینگ)

امروز دوشنبه ۲۱ جنوری روز رسمی یاد بود و بزرگداشت از «داکتر مارتن لوتر کینگ» قهرمان امحای تبعیضات نژادی و احترام به تطبیق مواد مندرجۀ «حقوق مدنی» در ایالات متحدۀ امریکا است. در حقیقت زندگی و طرز العمل مبارزوی حیاتی وی سمبول و نمونۀ وابستگی و تمایل به عدالت ومساوات و عدم پذیرش هر نوع تبعیض و تفریق وابسته به نژاد پرستی در جوامع بشری و الخصوص در جامعۀ مملکت خودش بوده است که عمیقاً در قلب و روح مردم با انصاف امریکا و آمال صادقانۀ انسانی، در جهان قرار گرفته است.

«داکتر مارتن لوتر کینگ» در حقیقت بزرگترین حامی مبارزات و تظاهرات صلح آمیز در قرن بیستم برای آوردن تغییرات مثبت در جوامع بشری است. نامبرده متولد ایالت اتلانتا بوده و مهارت استثنایی ای که در نطاقی داشت سبب گردید تا در سال 1955 با جمیعتی از فعالان حقوق مدنی به مقابل تصمیم گیری تبعیض آلود یک شرکت ترانسپورتی در شهر مونتگومری – ایالت الاباما  دست به احتجاج زده و توسط پلیس دستگیر گردد. این شرکت اصولی وضع نمود “که غیر سفید پوستان باید چوکی های بس را به سفید پوستان ارزانی داشته و خود در عقب بس قرار گیرند”!

در دهۀ بعدی، «داکتر مارتن لوتر کینگ» ذریعۀ نطق ها، نوشته ها و ایجاد مظاهرات صلح آمیز کوشش نمود تا توجه عموم را به منع تبعیضات نژادی و برقراری عملی قوانین عمومی مدنی به طرفداری از سیاه پوستان اضلاع متحدۀ امریکا و حمایت از حقوق آنان منحیث تابعین آنکشور بنماید.

در سال 1963 در شهر برمنگهام – ایالت الاباما، کینگ به تنظیم و ادارۀ مظاهرات عظیمی پرداخت که با مداخلۀ پلیس سفید پوست برای جلو گیری از آن و استعمال پایپ های آب اطفائیه و سگ ها، جریانات و مناقشاتی را سبب گردید که باعث درج در مطبوعات شده و با نشر عناوین برجسته، مبارزات وی در حقیقت به اطلاع منابع جهانی و مردم دنیا رسید.

به تعقیب جریان بالا، «داکتر مارتن لوتر کینگ»، مظاهرۀ مشهور خویش را که در حدود 250000 نفر از گروپ های

های اجتماعات مختلفه در آن شرکت نموده بودند، در پایتخت امریکا، یعنی شهر واشنگتن برگزار نمود که در آن وی نطق و پیام تاریخی، پر معنی و جاویدان خویش ) من یک رویا دارم – «I Have a Dream») را به مردم ایالات متحده و جهان به منظور رسیدن به حقوقی که شایستۀ هر انسانی باید باشد، برای همیشه پیشکش نمود. بلی، کینگ رویایی داشت که در آن به فرمودۀ قرن ها قبل حضرت سعدی بزرگوار: ” بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک جوهرند” امحای تبعیض غیر بشری و سخیف نژادی، مرام نامۀ والای آن انسان برازندۀ تاریخ را رقم زده و رنگ مینمود. تقدیم چنان یک «پیام قوی» برای انسان متمدن و با انصاف، مختص به سرزمین خود وی نبوده، بلکه در حقیقت، رهنمون واقعی جامعۀ بشری می باشد.

این حرکت و بیانیه آنقدر برازنده و مؤثر واقع گردید که نه تنها کانگرس امریکا قانون مدنی سال 1964 را به اساس آن بوجود آورد، بلکه «مارتن لوتر کینگ» به دریافت جایزۀ ارزشمند صلح نوبل و همچنان مدال آزادی، مفتخر و نایل گردید.

همان طور که قهرمان دیگر جامعۀ بشری، یعنی «مهاتما گاندی» بعد از مبارزات آزادی خواهی، حقوق بشر و پیرو مظاهرات صلح طلبانه و بدون تشدد، خار چشم عده ای منحرف و تبعیض پرست گردید و ناجوانمردانه قربانی داد، «داکتر مارتن لوتر کینگ» هم توسط انسان نژاد ستیز و تبعیض طلبی به قتل رسید، در حالیکه پیام و رویای والای وی بصورت ابدی ناجی و رهنمای جوامع انسانی و نسل های متمادی خواهد بود.

جامعۀ ایالات متحدۀ امریکا، همه ساله چنین روزی را که رخصتی دولتی و رسمی است با ایجاد مجالس، بیانیه ها و طرفداری و حمایت از مفکورۀ حقوق بشر و البته در ضمیمۀ آن حقوق مدنی و امحای تبعیضات از هر نوع، برگزار می نماید، تا نسل های مختلفه از آنچه کینگ و امثال وی پیشکش نموده اند، بیخبر و عقب نمانده و مشعل درخشان و روحیِۀ قوی عدالت و مساوات همیشه زنده و برقرار باشد.

پایان

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply