اعلام پیروزی از سوی نامزدان اخلال در روند انتخابات

سرخط

0 456

برخی از تیم‌های انتخاباتی از همین اکنون درحال بحران سازی در روند انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان می باشند. آنها با مطرح کردن ادعای کامیابی شان در این انتخابات چه بگونه آگاهانه و چه غیر آگاهانه عملا دارند در روند شمارش آرای واقعی مردم اخلال گری می کنند.
ظاهرا تیم‌های رقیب فکر می کنند که بعد از سپری شدن انتخابات هم آنان می توانند رقابت‌های شان را ادامه داده و به نتیجه‌ی برسند. زیرا طوری که دیده می شود، آنها شدیدا درحال پخش و نشر جدول‌ها و فهرست‌هایی در رابطه به نتایج انتخابات، از طریق شبکه‌های اجتماعی هستند. تیم‌های رقیب فکر می کنند که اینگونه حریف شان را مغلوب می کنند ویا شاید فکر می کنند که می توانند اینگونه نتایج انتخابات را به نفع خود رقم بزنند، غافل از اینکه نتایج انتخابات را آرای مردم رقم می زند نه ادعای پیروزی و پخش و نشر گزارش‌های غیر مسئولانه پیرامون آرای مردم.
از آنجایی که مدعیان پیروزی بیشتر تیم‌هایی هستند که درحال حاضر نهادهای دولتی را نیز در کنترل دارند، اعلامیه‌ها و پیام‌های آنان نمی تواند بر اعتماد مردم بی تاثیر باشد. لذا اینگونه حرکات و رفتارهای نامزدان و هواداران آنان برای مردم این نگرانی را به بار می آورد که گویا نتایج انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان دست خوش تقلب خواهد شد و روند انتخابات به بحران خواهد رفت.
چنانچه امر الله صالح، معاون اول در تکت انتخاباتی تیم “دولت ساز” ادعا کرده است که “بر اساس آماری که به تیم دولت ساز در مورد انتخابات ششم میزان رسیده، مردم بین ۶۰ تا ۷۰ در صد به نفع این تیم رای داده اند.”
افزون بر این، عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده است که رای تیم او،”ثبات و همگرایی” بالا است و حکومت آینده افغانستان را این تیم تشکیل خواهد داد. او حتی از اکنون مدعی است که در انتخابات ریاست جمهوری به نفع رقیب او تقلب شده و آرای تقلبی باید باطل شود.
در این میان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، اعلام کرده است که هیچ نامزدی حق ندارد که پیروزی خود را اعلام کند و کمیسیون انتخابات بعد از بررسی‌های همه جانبه در همکاری با کمیسیون رسیدگی به شکایت در نهایت نتایج انتخابات را اعلام خواهد کرد.
البته امرالله صالح در مصاحبه با رسانه‌ها سخن از پیروزی تیم اش گفته اما عبدالله عبدالله عملا پیروزی اش را از طریق کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرده است. اینکه عبدالله عبدالله، رئیس تیم انتخاباتی “ثبات و همگرایی” چرا به چنین اقدام عجولانه مبادرت ورزیده، چون او پیش از آنکه نتایج انتخابات از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شود، اعلام پیروزی می کند، این کار وی نه می تواند جنبه قانونی داشته باشد و نه می تواند نمایانگر پیروزی وی در انتخابات باشد؛ بلکه چنین اقدامات زودهنگام نشانگر سراسیمه‌گی و واهمه ناکامی در وجود وی می باشد.
البته آقای عبدالله حق دارد تا این حد دست و پایش را گم کند و متوصل به اعلام زودهنگام پیروزی شود، زیرا او دوبار طعم تلخ شکست در انتخابات ریاست جمهوری را تجربه کرده و هرگونه ترس و بیم وی اکنون قابل درک می باشد. هدف این نیست که آقای عبدالله این بار نیز برنده انتخابات نخواهد بود، زیرا برنده و بازنده انتخابات در آینده توسط کمیسیون مستقل انتخابات مشخص خواهد شد و ما حق نداریم قبل از قبل دراین رابطه پیش گویی کنیم. اما بحث ما اینجا است که چنین موضع گیری‌ها و پیش داوری‌های زود هنگام چه از سوی عبدالله و چه از سوی دیگر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، علیرغم غیراصولی بودن‌اش، به نحوی زمینه ساز بحران در روند انتخابات هم خواهد بود. زیرا اگر داکتر عبدالله را به عنوان یکی از نامزدان پیشتاز انتخابات آتی قبول کنیم، باتوجه به تجارب تلخ گذشته بعید به نظر نمی رسد که این بار هم انتخابات بسوی بحران سوق داده شود.
بنابراین به نظر می رسد که تیم‌های انتخاباتی رقیب با چنین رویکردی که نسبت به نتایج انتخابات در پیش گرفته اند، عملا نشان می دهند که آنان، نمی توانند منتظر بمانند تا کمیسیون مستقل انتخابات نتایج انتخابات را اعلام کند، بلکه می خواهند روند انتخابات را به بحران بکشانند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply