پاکستان بدترین کشور برای همسایه‌ها‌

0 720

پاکستان از بدو تشکیل شدنش به عنوان یک کشور تا کنون همواره برای همسایه‌هایش درد سرساز و تنش‌زا بوده است. اما در این میان افغانستان بیشترین صدمات و ضربات را از جانب پاکستان متحمل شده است. از جمله پاکستان با پرورش و حمایتِ گروه‌های تروریستی، تاکنون هرچه درتوان داشته، برای بی‌ثباتی و ناامن سازی افغانستان، کار گرفته است. این کشور حتی به فرستادن گروه‌های تروریستی به خاک افغانستان هم اکتفا نکرده و بارها بطور آشکارا تمامیت ارضی و حاکمیت ملی افغانستان را نقض کرده است. از این جمله هم اقدامات تحریک آمیز و راکیت پراکنی‌های متجاوزانه این کشور را مثال می زنیم که در مناطق مرزی و برخلاف تمام اصول وقواعد بین المللی صورت گرفته است. ولایت کنر افغانستان اخیرا به شدت شاهد تجاوزات و تعرضات نیروهای پاکستانی می باشد. مسئولان محلی گزارش کرده اند که درگیری‌ها میان نظامیان افغان و پاکستانی در امتداد مرزهای این ولایت با پاکستان جریان دارد. طی روزهای اخیر سه زن افغان از اثر تعرضات نیروهای پاکستانی شهید شده اند و چهار نفر دیگر به شمول یک کودک در منطقه “دوکلام” ولسوالی ناری این ولایت زخمی شده اند.

براساس گزارش‌ها نیروهای امنیتی افغانستان با نظامیان پاکستانی در مقابل یکدیگر از سلاح‌های سنگین کار می‌گیرند و باشندگان این ولسوالی برای کمک به نیروهای امنیتی افغان به محل درگیری شتافته اند. حدود دو سال قبل نیز در منطقه مرزی تورخم میان نیروهای مرزی پاکستان و افغانستان زد و خورد مسلحانه چهار روزه رخ داد که تلفات جانی و مالی هم برای دو طرف برجای گذاشت. از سوی دیگر نیروهای پاکستانی عمدتا از این ناحیه که مناطق مرزی افغانستان صعب‌العبور است و شبکه‌های مخابراتی افغانستان در آن مناطق فعال نمی باشند، نیز سوی استفاده می کنند. زیرا نیروهای امنیتی افغان در آن مناطق با مشکل ارتباطی مواجه می شوند و بخوبی نمی توانند اقدامات لازمی را برعلیه تعرضات پاکستان سازماندهی کنند. پاکستان درعین حال تلاش دارد در امتداد خط دیورند که هنوز به عنوان خط مرزی دوکشور تایید نشده است، دست به اعمار تاسیسات نظامی بزند و از چند سال بدینسو به تلاش‌های خود ادامه داده است. اما افغانستان با هرگونه تاسیسات نظامی پاکستان در امتداد خط دیورند مخالف است. ولسی جرگه افغانستان “حملات نظامی پاکستان بر مناطق مرزی کنر را متجاوزانه خوانده و از همکاران استراتیژیک افغانستان به ویژه امریکا خواسته است که در راستای قطع تجاوزات پاکستان، اقدام جدی نماید. همچنین در اعلامیه مجلس آمده که دولت افغانستان باید از طریق مجاری بین‌المللی خواستار غرامت برای قربانیان حملات نظامیان پاکستان شده و اجازه ندهد مردم افغانستان بیشتر از این قربانی حملات نظامی پاکستان گردد”.
نظامیان پاکستان از چندین سال به این طرف مناطق مرزی افغانستان به ویژه ولایت کنر را مورد حملات راکتی قرار داده است. دولت افغانستان همواره حملات پاکستان را متجاوزانه خوانده و تا هنوز چند بار به شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز شکایت کرده است.
البته جای شکی نیست که نیروهای امنیتی افغان در بسا موارد جواب دندان شکن به متجاوزین پاکستانی داده اند، اما تعرضات بی‌شرمانه نیروهای پاکستانی از حدشان گذشته و دیگر نیاز به اقدامات بین المللی در مقابل این کشور متجاوز می باشد. زیرا این تنها افغانستان نیست که در زمینه امنیت سرحدات خود با پاکستان دچار دردسر می باشد. پاکستان تاکنون هیچ کشور همسایه خود را آرام نگذاشته است. این کشور دشمنی دیرینه با هندوستان دارد و همواره دشمنی اش را از طریق هراس افگنی و حملات تروریستی ادامه می دهد. درعین حال این کشور تنش‌های مرزی زیادی با ایران دارد و بارها ایران و هندوستان شاهد حملات خونین تروریستی در سرحدات شان با پاکستان بوده اند. بدین اساس ضرورت به یک اقدام دسته جمعی از سوی کشورهای منطقه می باشد که باید در مقابل شرارت‌های پاکستان در سطح منطقه و جهان صورت گیرد. این کشور نباید بیش از این در هراس افگنی دست باز داشته باشد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply