درد جانسوز پامال انسانیت/ملالی موسی نظام

0 574

قتل داکتر تتسو ناکامورا متخصص بند و انهار جاپانی یک فاجعه است

مراسم یادبود داکتر ناکامورا ذریعۀ اهالی

به تأریخ 23 قوس خبری در مطبوعات نشر شد که امداد گر خیر خواه به نام داکتر ناکا مورای جاپانی که در حدود 18سال را با صداقت و پشت کار در قسمت های شرقی افغانستان به تعمیل پروژه های آبیاری و بند و انهار اشتغال داشت، در اثر گلوله باری در راه جلال آباد کشته شد. با سوابق و فعالیت های بشر دوستانۀ فردی که ده ها پل و پل چک را با سربراه ساختن بند ها و مجرای آبهای جاری در دهات و شهر های منطقه، نه تنها جامعۀ شرقی و مناطقی که وی درین دراز مدت مشغول خدمت بود، بلکه در پایتخت و شهر های دیگر هم قتل این امدادگر زحمت کش با نفرت مردم افغانستان و انتقادات مواجه گردید. تأثر و تألم گروه های مردم در هر منطقه و گردهم آیی و مظاهرات شان نشان داد که فقدان یک خدمتگار صادق و با سابقه که نتیجۀ زحمات شبانه روزی وی آشکارا بوده و نزدیکی اش به همکاران واهالی مناطق گوناگون، چقدر درد آور و غیر قابل قبول بوده است.

خبر تصریح نموده است که در نتیجۀ گلوله ‌باری افراد مسلح ناشناس بر موتر حامل کارمندان موسسه خیریه (پی‌. ام. سی) در شهر جلال‌ آباد شش نفر به شمول داکتر تتسو ناکامورا، رییس این نهاد، کشته شدند.

تتسو ناکامورا 37 ساله، داکتر جاپانی که بخش عمدۀ زندگی و حرفه خود را وقف بهبود زندگی افغان‌ ها کرده بود، رئیس یک مؤسسۀ خیریۀ جاپانی به نام (پی ‌ام‌ اس) در افغانستان بود. نامبرده بعد از تحصیلات در ۱۹۸۴ به پاکستان رفت تا به مداوای بیماران جذامی در آن مملکت بپردازد. دو سال بعد تر وی به افغانستان رفته و در یکی از دهات خارج شهر یک کلینیک و مؤسسۀ غیردولتی “خدمات صحی صلح جاپان” (پی‌ام‌ اس) را ایجاد کرد.

این تشکیل مهم خیریه در اوج فعالیتش ده کلینیک صحی را که در کنار کمک به دیگر بیماران، به تداویپناهجویان و بیماران جذامی می‌پرداخت بوجود آورد.

در ماه اکتبر سال جاری دولت افغانستان به خاطر کارهای انسان‌ دوستانه‌ اش به آقای ناکامورا تابعت افتخاری افغانستان داد

داکتر ناکامورا که تابعت افتخاری افغانستان را داشت، از حدود ۱۸ سال بدین سو، در ولسوالی‌های شیوه، کامه و برخی از ولسوالی‌های دیگر ننگرهار در بخش مدیریت آب کار می‌ کرد و در این ولسوالی‌ ها با ساختن سربند، زمینه آبیاری هزاران جریب زمین زراعتی را فراهم ساخته است. قتل فجیع چنین شخصیت خیر اندیش و مددگار اجتماعی باعث عکس العمل های زیادی در افغانستان گردید، چنانچه معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) ضمن محکوم کردن این حمله گفته است: “این عمل در مقابل مردی که بیشتر زندگی ‌اش را به کمک کردن به مردم آسیب پذیر افغان اختصاص داده بود، غیر قابل قبول می باشد.”

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در عکس العمل به کشته شدن داکتر تتسو ناکامورا، رییس خیریه (پی‌.ام‌.سی) گفته است که “دولت و ملت افغانستان، حمله به وی و همکارانش را تقبیح و بزرگترین جنایت در برابر مدد رسانان می ‌داند.”

آقای صدیقی همچنان افزوده است: “دشمنان مردم افغانستان، نزدیک ترین دوست ما را بی‌‍ رحمانه به قتل رساندند. ناکامورا، زندگی خود را وقف هم ‌یاری وهمکاری با مردم ما کرد، ناکامورا، حکومت را در مدیریت آب ‌ها وجنگل‌ ها کمک می‌ کرد”.

با انتقال جنازۀ داکتر ناکامورو به جاپان، خدمات بشر دوستانۀ یک خدمتگار مردم افغانستان به پایان رسید

جای نهایت افسوس است که در حالت زار جامعۀ افغانی اشخاص رؤوف و بشر دوستان واقعی هزاران خطر و نا ملایمی را متقبل گردیده و در شرایط نا هنجار محیطی به خدمت مردم ما کمر همت میبندند و چنین ناجوانمردانه خودشان و خدمات صادقانۀ شان آماج حملات دشمن سخیف قرار میگیرند. شکی نیست که چنین قتل های فجیع و مرموز کار گماشتگان آی اس آی و حامیان آنها در دولت پاکستان باشد.

رئیس جمهور افغانستان هنگام انتقال جنازه تتسو ناکامورا به جاپان، در مراسم خاص دولتی پیکر او را تا طیاره روی شانه‌ های خود حمل کرد و نقش برازندۀ وی را در مهار بخشی از آب دریای کنر مهم و اساسی خوانده افزود که خدوات وی برای مردم افغانستان نهایت با ارزش بوده است. او کشته شدن این افغان جاپانی‌الاصل را برای مردم افغانستان جاپان تسلیت گفت.

جنازۀ این خدمتگار بشریت و مردم افغانستان در حالیکه با بیرق افغانستان پوشانده شده بود به مشایعترئیس دولت، مأمورین نظامی و  فامیل وی به جاپان ارسال گردید.  روح این خدمتگار خیر خواه شاد و یادش گرامی باد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply