متن مکمل سخنرانی شهید سردار محمد داودخان در هرات ثور سال ۱۳۵۴ ش

0 2,129

ارسالی : قاسم باز                                                     ۲۶ / ۴ / ۲۰۲۰

متن مکمل سخنرانی شهید سردار محمد داود خان ریس جمهور

درمحضرعام باشندګان ولایت هرات ثور سال ۱۳۵۴ ش
اقتباس از کتاب:
« زندګی سیاسی شهید محمد داود از اغاز تا انجام ۱۳۱۰ تا ۱۳۵۷ »   جلد دوم صفحه ۶۴۶ ،
نویسنده: داکتر سید عبدالله کاظم سابق استاد پوهنځی اقتصاد کابل.

باید خاطر نشان نمود، که این بیانیه  تحریری نبوده بلکه فی البدیهه  ګفته شده و در انوقت توسط یک مامور در یک کست ثبت ګردیده ، بعدآ مسولین وزارت اطلاعات و کلتور این بیانیه را در نشریه  سالانه یا ( کلنی ) وزارت اطلاعات و کلتور عرض اګاهی هموطنان  به نشر سپرده.

متن مکمل سخنرانی محمد داود در هرات :

« برادران عزیز ! شهریان هرات! خواهران، برادران جوانان و پیران شهر باستانی هرات سلام !
از استقبال نهایت ګرم و صمیمی که از یک خدمتګار خود میکنید. کلیمات ندارم که این احساسات پر حرارت و پر جوش شما را جواب داده بتواند، غیر از اینکه از صمیم قلب از شما برادران، شما خواهران و اهالی هرات اظهار تشکر و سپاس ګذاری نمایم.
برادران! البته وظیفه من بود که خدمت شما برادرها پیشتر ازین میرسیدم و واقعاتی که در مملکت ګذاشت، توضیخاتی می دادم. اما فکر کردم که وظایف اولی انقلاب در انست تا در تامین امنیت ، استحکان و استقرار نظان نوین جمهوریت و بالاخره در جستجوی طرقی برای سعادت و بلند بردن سویه ملت افغانستان کوشش کنم، چه وظایف سنګین بدوش ما بود و است تا قدمهای بنیادی و اساسی را برای رفع مشکلات وطن و مردم محروم خود برداریم.
اهالی عزیز هرات ! پس از سپری شدن تقریبآ دو سال برای شما خواهران و برادران و تمام مردم افغانستان به لطف و مرحمت خدا (ج) و پشتبانی مردم افغانستان اطمینان داده میتوانم که قدم های اساسی که از طرف دولت جمهوری برداشته شده، انشاالله اینده بسیار اطمینان بخش و روشنی را برای مردم این خاک نوید میدهد.
خواهران و برادران ! وقتیکه من قدمهای بنیادی و اساسی می ګویم، همه چیز ان متناسب با امکانات مالی و همکاری مردم افغانستان است. از اینرو این طور اطمنان دادن که در یک روز یا یک سال و یا چند سال همه مشکلات حل میګردد، مبالغه کرده خواهیم بود. اګر شما هم فکر کنید که در یکسال مملکت اباد می شود، مبلغه خواهد بود. پس سعادت یک مملکت مربوط به همت عالی مردم است. اګر نزد مردم ان یک ایدیالوژی و یک مفکوره ملی توام با از خودګذاری، حس فداکاری و ایثار موجود باشد، بدانید که ان ملت به یاری خدای بزرګ روزی به هدف نهایی خود خواهد رسید.باید بیدانیم که در این دونیا که ما و شما زیست میکنیم، یک مملکت نمی تواند بحال فقر، فلاکت و غربت بسر ببرد. امروز هر فردیکه خود را اولاد این خاک میداند و ذره عشق و علاقه که بوطن دارد، وظیفه اساسی ، ایمانی و وجدانی او است که برای سعادت افغانستان به طیب خاطر قربانی دهد تا نسل های اینده سرفراز و اسوده زندګی کرده بتواند. تا این نسل برای سعادت ملی خود را قربان نکند و تا این نسل از خود غرضی ها و خود خواهی ها نګذارد و تا روزیکه به حیث یک برادر بدون تبعیض به حیث یک ملت دورهم جمع نشود و متحد نشود، تا انزمان سرنوشت شان خوار و زار خواهد بود.
جوانان عزیز ! برای شما حطاب میکنم !
برای اینکه سرنوشت اینده این وطن بدست شما است، اګر خواسته باشید یا نخواسته باشید قهرآ مکلف هستید سرنوشت اینده این خاک را بدست خود بګیرید.
پس ای جوانان عزیز و ای فرزندان عزیز ! خود را اماده خدمت سازید و وقتی شایسته خدمت شده میتوانید که علم بیاموزید و صاحب یک ایدیالوژی ملی و وحدت فکر و عمل باشید.
برادران ! ایدیالوژی های وارده شده هیچګاه به تنهایی به درد یک ملت نمی خورد. ملت مرد و قهرمان ان ملتی است که از ان همه ایدیالوژی ها ازهمه دونیا چیزهای بهتری که موافق با عنعنات ملی، منافع ملی و مقتضیات دینی ان باشد، استخراج و جمع اوری نموده، به فکر و دماغ خود برای خویشتن و وطن خویش ایدیالوژی نوی را خلق کند که در پرتو ان راه سعادت و اعتلا را بپیماید.
فرزندان عزیز ! باز هم برای شما میګویم و این را کاملآ به قلب خود داشته باشید یعنی سرنوشت این ملت قهرآ بدست شما ست، خوشا بحال ملتی که جوانان فهمیده با دین و ایمان داشته باشد. لذا به شما جوانان میګویم  که وظایف نهایت سنګین دارید و باید مسولیت خود را در این راه خوب احساس کنید. چه کسی که مسولیت را قبول نمی تواند ، انرا نیزانجام داده نمی تواند. پس شما باید به اینده وطن تان فکر کنید، دردهای افغانستان را بدانید. این وطن برای خوش ګذرانی یک طبقه خلق نشده است و زندګی یک ملت مربوط به یک طبقه خاص نیست، بلکه مربوط به قاطبه مردم انست که ملت را تشکیل میدهد. تا وقتیکه ملت راضی نباشد، از حکومت پشتبانی نکند، هیچ زمامدار، هیچ حکومت و هیچ دولت حتی سنګی را بالای سنګی ګذاشته نخواهد توانست. شما یقین داشته باشید که امروز بزرګترین و مقدس ترین وظیفه انقلاب دولت جمهوری اینست و خواهد بود که ما چطور و به چه صورت برای قاطبه ملت خویش خدمت کرده و شکل زندګی شانرا بهتر کرده میتوانیم، هدف ما هدف مقدس است و این کار دشوار از قدرت یک شخص بیرون است. وقتی این هدف عالی براورده شده می تواند که هدف خود، درد خود و مقصد خود را تشخیص کرده بتوانیم و بدون تبعیض به حیث برادر و برابر به سر منزل مقصود برسیم.
اهالی عزیز هرات !
امروز ملتفت هستیم و رفقای ما ملتفت هستند که از طرف دشمنان خارجی افغانستان چه دروغ ها ګفته میشود و چه کلیمات توهین امیز استعمال میګردد.، این برای انست که ذهنیت مردم افغانستان را خراب کند اما ما از هیچ چیزی باکی نداریم، تا روزیکه راه ما حق است و تا وقتیکه در راه خدمت این خاک و ملت عزیز افغانستان ګام می برداریم ، این سخنان بی معنی موثر نیست و خواهران و برادران ما درهمه امور اول توفیق خدای بزرګ و بعد پشتبانی ملت نجیب افغانستان را میخواهیم تا وقت که توفیق خدا و پشتبانی ملت باشد، به اهداف مقدس خود وی رسیم .
طوریکه اطلاع دارید من از یک مسافرت رسمی از کشور دوست و برادر خود ایران امدم. بشما میګویم که بتمام مهمان نوازی و صمیمیت دولت و مردم ایران پذرایی شدیم ، همه ان برای داود نبود، بلکه برای نماینده دولت و ملت افغانستان بود، پس باید بدانید که قدرت حقیقی ملت است، نه شخص، دعا میکنم که خداوند به رفقا و همه خدمتګاران  توفیق عنایت کند که به راستی و ایمانداری به وطن خود خدمت نماید و به راستی کمر همت به کار ببندند، بدون کار و زحمت یک ملت به جای نمی رسد، یک ملت نباید مفت خوار باشد. تا وقتیکه یک ملت خود را کمک نکند ، نمی توان ازان توقع داشت، پس همه چیز در دست خود ماست. خدای بزرګ این حس را در نهاد هر فرد وطن جاګزین بماند که سرزمین خود را اباد سازند تا نسل های اینده به ان افتخار نماید.
شهریان عزیز هرات، خواهران ، برادران و جوانان! از صمیم قلب از پذیرایی و از صمیمیت ګرم شما تشکر میکنم  و از خدای بزرګ استدعا مینمایم  به همه ما توفیق عطا نماید که به ایمان و عقیده کاملی که داریم ، پایدار بمانیم . وسلام. »

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply