جامعه موفق

حشمت ناصری

0 535

جامعه موفق آنست که برای تعلیم و برجسته ساختن نقش و مسوولیت های اجتماعی و اقتصادی زنان متمرکز است. هرگاه در پرتو اسلام و شریعت فرصت های لازم برای توانمند ساختن زنان فراهم شود؛ زن می تواند نقش سازنده در پرورش خانواده داشته و اولاد سالم به جامعه تقدیم کند. 

در جامعه که زندگی می کنیم باید توجه خاص به تعلیم و رشد اقتصادی زنان مبذول گردد. به هر اندازه که سطح تعلیم و تحصیل زن بیشتر شود به همان اندازه مشکلات اقتصادی وی مرفوع و زن می تواند جامعه را به سوی خوشبختی، پیشرفت و آسایش سوق دهد. 

متاسفانه، هنوز هم در اکثر ولایات افغانستان موانع برای کسب تعلیم و آموزش فرا راه زنان قرار داشته و آنچنانیکه ایجاب می نماید توجه خاص در عرصه رشد اقتصادی زنان صورت نمی گیرد.

رسوم، عنعنات، عرف، عادات و حساسیت های قومی و اجتماعی در جوامع امروزی، عواملی اند که زنان را از فراگیری علم و دانش و فرصت های اقتصادی محروم می سازد که در نتیجه زن به حیث یک موجود محتاج بار دوش خود و فامیل بوده و نمی تواند برای خانواده که در آن زندگی می کند مفید و ممد واقع شود. 

بدبختانه، هنوز هم در برخی ولایات کشور مردان تولد دختر را عار و ننگ دانسته و از ایام طفلیت با دختران به حیث موجود درجه دوم در اجتماع و فامیل برخورد می کنند. دادن چنین حسی به دختران باعث می گردد تا آنها نقش فعال در جامعه نداشته و با حقارت و ناتوانی به زندگی روزمره شان ادامه دهند. 

ایجاد فرصت های تعلیمی و تحصیلی برای زنان باعث می شود تا آنها به پای خود ایستاده، در مقابل ناملایمت های زندگی با تدبیر مبارزه کرده و برای آینده خود و فرزندانش بیاندیشد. درصورتیکه از اگر زن از نعمت سواد محروم شد و بی سواد باقی ماند، او نه تنها توان مبارزه با ناملایمت های اقتصادی در زندگی را نخواهد داشت بل با چالش ها و تهدید های گوناگون اجتماعی نیز مواجه و دست و گریبان خواهد شد.

به باور من، برخی از رسوم، عنعنات، عرف، عادت و حساسیت های اجتماعی که باعث عقب مانی زنان در جامعه می گردد باید شکسته شوند و در این راه به قربانی و فداکاری های زیاد نیاز است. 

بر والدین لازم است تا از ابتدا در تعیین آینده و سرنوشت فرزندان شان با دقت فکر کنند و تمام تسهیلات را که به پسران مهیا می کنند به دختران نیز سهم مساوی در نظر گیرند. 

علمای دین باید در سطح قرا و قصاب در روشنایی احکام دین مبین اسلام و شریعت در مورد حقوق زنان به گونه که لازم است آگاهی دهی کنند و فامیل ها را تشویق کنند تا در کنار پسران فرصت های تعلیم و تحصیل را برای دختران شان نیز فراهم سازند. 

نهاد ها و فعالان جامعه مدنی باید تمامی برنامه های آگاهی دهی شان را با توجه به حساسیت های اجتماعی در مطابقت با کلتور و فرهنگ افغانی و احکام دین مبین اسلام تنظیم و راه اندازی کنند. زیرا اگر پیام و موارد آگاهی دهی در تضاد با جامعه افغانی و احکام دین باشد، تاثیرات ناگوار بر جامعه و اذهان عامه گذاشته و این امر سبب خواهد شد تا زنان و دختران از فرصت های مساعد محروم گردند.  

احترام به حقوق زنان و زمینه سازی برای ایجاد فرصت های تعلیمی و اقتصادی آنها سبب پیشرفت، ترقی و تعالی خانواده، اجتماع و در مجموع جامعه خواهد شد. اجازه ندهید رسوم، عادات و عرف ناپسند باعث عقب مانی و عدم دسترسی زنان و دختران شما به تعلیم و آموزش و فرصت های اقتصادی شود. 

زن با سواد و توانمند؛ جامعه باسواد و توانمند

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply