ګدایګرهای حرفه ای در شهر کابل

نیلوفر مستعد

0 530

این مطلب را به دقت بخوانید تا متوجه شوید که روزانه چگونه فریب داده می شوید و از احساسات انسانی و دینی تان استفاده سوء صورت میگیرد.

کابل پایتخت کشور  شهر پر جمعیتی است که در خود ساختار های متنوع شغلی را جا داده و زمینه کار را برای خیلی ها مهیا نموده است . در این میان تکدی گری یا همان خیرات طلبی به اصطلاح عام آن به عنوان یک نوع از مشاغل در میان یک تعداد از اتباع کشور بطور حرفه ای به رسمیت شناخته شده و از آن سود قابل ملاحظه ای بدست می آورند. بدون آنکه برخلاف اصول سرمایه گذاری و بازار کار هیچ پول را سرمایه گذاری کرده باشند و یا به حکم شریعت و قانون نگاهی داشته باشند. تکدی گری یا همان خیرات طلبی به معنی درخواست کمک مالی از مردم است . این عمل در برخی از کشور ها رواج دارد و در کوچه و معابر افرادی یافت میشود که تلاش میکنند بدون هیچ زحمتی پول به چنگ آورند. در خصوص تکدی گری حکم شریعت آن است که اگر طلب حاجت در صورت نیاز واقعی باشد و به مجرد رفع شدن استعانت خواستن توقف داده شود نظر شریعت در این مورد مثبت است که در این خصوص خداوند متعال می فرماید ( و فی اموالهم حق للسائل و المحروم ) ترجمه : و در اموالشان برای سائل و محروم حقی بود. و مورد دوم اگر طلب حاجت غیر واقعی و به عنوان مسلک انتخاب شود که بدون زحمت پول به چنگ این افراد بیفتد درین صورت تکدی گری حرام میباشد واز نگاه قانون از آنجا که دولت ها امروز ضمه حمایت از شهروندان خود را بدوش میکشند قانوناً تکدی گری عمل خلاف قانون است اما امروزه تکدی گری به عنوان نوع از شغل آن هم به گونه حرفه ای مورد استفاده قرار میگیرد بناءً در این نوشتار تلاش میشود تا نوع و حرفه ای عمل نمودن این متگدیان بیان گردد تا در صورت مواجه شدن با چنین اشخاص درک گردد که اینها خیرات طلبان حرفه ای بوده و با استفاده از احساسات انسانی و دینی انسانها پول های آنها را حیف و میل و اعمال غیر انسانی و تروریستی را در موارد در مقابل آنها انجام میدهند.

۱- خیرات خورهای حرفه ای سازمانی : یک تعداد از تکدی گرایان شهر کابل را کسانی تشکیل میدهند که آنها از سوی حلقات خاص ایجاد شده و رهبری میشوند. معمولاً این جمع از خیرات طلبان را افراد مختلف با شیوه های کاری مختلف  تشکیل می دهند که اینجا به بعضی از آنها اشاره میشود.

الف : تکدی گرایان حرفه ای محلی : این تکدی گرایان را افراد تشکیل میدهند که با مافیایی قاچاق اطفال ، زنان و سازمان های جاسوسی منطقه در ارتباط هستند و وظیفه آنها زیر نظر داشتن اطفال و زنانی بی بضاعت و بی سرپناه به منظور زمینه سازی برای اختطاف اطفال و جلب زنان به دستگاه خود و همینطور کمک و یاری رساندن به شبکه های جاسوسی کشور های خارجی به منظور ترور اشخاص حکومتی و عملی سازی نقشه های جاسوسی و تروریستی آن کشور ها میباشد که با کار شیوه نعت خوانی درب منازل و طلب کمک از هر نوع آن کار خود را انجام داده و همواره بعد از چند روز ظاهر شدن در محل دوباره ظاهر میشوند تا این که به هدف خود دست یابند.

ب: سوالګرهای حرفه ای شهری: این تکدی گرایان بیشتر در داخل شهر ها و در مراکز پر جمع و جوش افراد حضور دارند و با شیوه های کاری متفاوت ظاهر شده  اهداف خود را تطبیق میکنند. این تکدی گرایان به دو نوع میباشند نوع اول آن بیشتر همان تکدی گرایان اند که به منظور انجام اعمال ترور، اختطاف ، دزدی و در کل انجام عمل تروریستی بکار گرفته میشود با سر و صورت ژولیده و در موقعیت های مختلف به چشم میخورند. نوع دوم آن کسانی اند که از شدت بی کسی و بی بضاعت بودن زیر سایه مافیایی تگدی گری قرار میگیرند و برای این که بتوانند در موقعیت تکدی گری نمایند نیاز به اجازه افراد بزرگ در این سیستم دارند این نوع از افراد بیشتر در موقعیت های قرار دارند که امکان به دست آوردن پول های انگفت در آن بیشتر وجود دارد و با کار شیوه مختلف کار خود را انجام میدهند بطور مثال یک تعداد از این گروه بخصوص زنان با لباس های مرتب و چهره های زیبا در کنار جاده های پر جمع و جوش می ایستند و افراد که سر و صورت پاک و منظم دارند و چنان تصور میشود که انسان با اقتصاد خوب باشد را با گفتن کلمه ببخشید به کنار می کشند و بهانه های مختلف می آورند بطور مثال پول های ما را کیسه بر ها زده اند و ما پول کرایه راه خود را نداریم اگر شود کمک ما کنید. مردم ما از آنجا که به زنان احترام زیادی قایل اند و به خود اجازه نمی دهند که یک زن بی بضاعت کمک نکنند پول هنگفت حد اقل ۵۰ تا صد افغانی و در بعضی موارد چون سر و صورت این زنان آراسته است و از خانواده های با اقتصاد خوب به نظر میرسند تا سه صد و پنج صد افغانی هم بدست می آورند که این طور از صبح تا به شام روز این زنان هر یک به هزاران افغانی را برای خود هزینه نموده اند. نوع دیگر از این افراد نیز اطفال و بخصوص زنان هستند که در شفاخانه ها فعالیت میکنند. این زنان همچنان با سرو صورت زیبا و آراسته با یک نسخه در دست مردان را شکار و فریب میدهند بگونه ای که مریضم در شفاخانه بوده و من پول دوا را ندارم و یا این که مرد من رفته خانه و نیاز به دوا دارم به هزاران افغانی را در چند ساعت شام گیر آورده بر می گردند.

 ۲- خیراتخورهای عادی شهری : از این نوع تکدی گرایان همچنان در شهر کابل بسیار به چشم میخورد با این تفاوت که آنها بر خلاف تکدی گرایان که در بالای از آنها ذکر کردیم ساکن یک محل بوده و بدون سر و صدا منتظر اند که کی ها او را کمک میکنند . این نوع تکدی گرایان که احتمال استفاده از آنها کمتر میرود کمتر با تکدی گرایان سازمانی در ارتباط بوده و فقط به منظور پوره نمودن احتیاجات خود طلب کمک میشوند که معمولاً این افراد را افراد معلول و کهن سال ها تشکیل میدهند و در موارد هم اطفال بی بضاعت . نوع شناخت این نوع از تکدی گرایان خیلی ساده از انواع است که در بالای ذکر کردیم و آن این که اینها معمولاً به شهروندان مزاحمت نمی کنند و بدون سرو صدا با بلند نمودن دست طلب همکاری دارند که اینها به معنی واقعی آن مستحق کمک و یاری هستند

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply