سیاست های منطقه در مورد افغانستان

نیلوفر مستعد

773

افغانستان در طول تاریخ در روابط سیاسی و فرهنگی خود با کشور های منطقه و جهان آنگونه یی که بتواند تعریف مشخص از کشور های منطقه و جهان مبنی بر اینکه چه کشوری را دوست و چه کشوری را دشمن به منافع ملی افغانستان بداند نداشته است. اما این مسئله تنها به افغانستان نیز بر نمی گردد زیرا بسیاری از کشور ها بیشتر افغانستان را به عنوان ابزار مهم جهت رسیدن به اهداف استراتژیک شان در منطقه و جهان استفاده کرده اند شاید همین مسئله باعث شده است که افغانستان نتواند از میان کشور های جهان و منطقه یکی را دوست و دیگری را دشمن خطاب کند. زیرا کشور های اروپایی و امریکا پس از آنکه  افغانستان را به عنوان تخته خیز جهت  رسیدن به اهداف شان انتخاب نمودند و شوروی هم به همین فکر به کشور یورش  آوردند و میخواست که خود را به آب گرم برساند اما در مقابل این ابر قدرت مردم قیام نموده و یک تعداد از تنظیم ها به دستور سازمان استخباراتی منطقه با دادن سوژه جهاد را در برابر شان اعلام نمودند.

که در اثر این بغاوت مردم مسلمان افغانستان تعدادی زیادی از مردم شهید، مجروح و معلول شدند اما با وجود دادن این همه تلفات شوروی ابرقدرت وقت شکست خورده و مجبور به ترک این سرزمین گردیدند. که بعد از خروج نیروهای شوروی از کشور جنگ های داخلی شروع گردید و بار دیگر کشور و مردم افغانستان در جنگ های خانه مان سوز گیر ماندن که از این جنگ ها بیشتر کشور های منطقه به نفع خود شان استفاده می کردند و با حمایت از تنظیم های مختلف جهادی و با حمایت از این گروه های آتش جنگ را در کشور داغ و داغ تر نمودند. که در این زمان شبکه استخباراتی کشور پاکستان با ایجاد نمودن یک گروه جنگی بنام تحریک طالبان که این گروه ابتدا در ولایت کندهار با نام امارات اسلامی اعلان موجودیت نمودند. مردم که در آن زمان از جنگ های داخلی به سطوح آمده بودند از تشکیل این گروه و اعلام موجودیت شان استقبال نمودند و تحرکات این گروه به سرعت در تمام افغانستان در حال پیشروی بود و مردم نیز با ایشان همکاری های همه جانبه می نمودند. این گروه در طول ۵ سال حاکمیت شان در افغانستان   یک دوره سیاه را در تاریخ ثبت نمودند.

بعد از حملات یازدهم سپتامبر بر بزرگترین مرکز تجارت جهان در نیویارک ایالات متحده و متحدین شان متوجه این شدند که بزرگترین خطر در سطح جهان و منطقه تروریزم است و به خاطر ریشه کن کردن این پدیده در افغانستان دست به یک سلسله حملات زدند و توانستند که گلیم سیاه طالبانی را از صحنه تاریخ محو نمایند که بعد از سقوط دوره طالبانی دوره جدید در تاریخ افغانستان رقم خورد.

دیری نگذشته بود که سازمان استخباراتی پاکستان دوباره به حمایت های نظامی، اقتصادی گروه تروریستی طالبان شروع نمود و این گروه وحشی باز هم به خاطر منافع باداران خود دست به حملات زدند و آرامش مردم را در شهر ها و ولایات برهم زدند و جنایات بی شماری را مرتکب شدند که باز هم تعدادی از هموطنان بی گناه ما جام های شهادت را نوشیدن و طالبان این جنایات جنگی شان را جهاد نامگذاری نمودند و خاطر نشان نمودند که کشور دوباره از طرف غربی ها اشغال شده و جنگ بالای آنها فرض گردیده است در حالی که این گروه یا همین اشغالگران به گفته خودشان توافق نامه صلح را امضا نمودن بعد از امضا نمودن این توافقنامه به گفته سران و جنرالان امریکای هیچ یک از سربازان این کشور در جنگ افغانستان کشته نشده است در حالی که همه روزه تعداد زیادی از مردم مسلمان افغانستان شهید می گردند و بعد از امضای توافق نامه تمام عساکر خارجی کشور را ترک می نمایند.

حال آمریکایی ها در پی آن هستند که در یکی از کشور منطقه برای خود پایگاه نظامی داشته باشند که از طرف اکثریت کشور های منطقه برای شان پاسخ رد داده شده است اما در ضمن کشور پاکستان برای این نیرو های اجازه داده است که از حریم هوایی و زمینی این کشور استفاده نمایند. پاکستان که در گذشته با حمایت شبکه های تروریستی و با استفاده از همین شبکه ها جهاد را بالای مردم فرض گردانیده بود دیده شود که این عمل را بالای خود چگونه تطبیق می نمایند و آیا جهاد علیه این کشور چی خواهد شد؟

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.