در پیوند به پیشینه پاکستان

نیلوفر مستعد

839

پاکستان کشوری که در منطقه شبه قاره واقع‌ست، سرزمینی که تنها، بيش از نيم قرن، از تاسيس آن مي گذرد. اما در همين تاريخ اندك و کوتاه موجب بحران هاي عمده اي در منطقه شده است. چندين جنگ بر سر مسئله حاکمیت بر کشمير و رقابت تسليحاتي به ويژه سلاح هسته اي با هند.

 تلاش هميشگي براي نفوذ و ایجاد یک دولت مزدور و گوش به فرمان در افغانستان مثل امارت طالبانی نمونه ای از اين بحران ها است. با اشغال کابل بوسیله طالبها با مدیریت افسران و کرنیل های پاکستانی هزاران عضو گروهای افراطی، آدمکش و تکفیری سپاه صحابه و لشکر جنگجوی و لشکر طیبه و صدها گروه جنایتکار وارد پایتخت گردیده و حوادث خونبار فاجعه بار قتل عام یکاولنگ، آتش سوزی در تاکستان های شمالی را رقم زدند. و عملا سیاست جینوساید را اجرا نمودند. تا پيش از حادثه تروريستي يازده سپتامبر پاکستان حامی بیدریغ این گروه محل آموزشگاه سری آنها بود. اکثرا افراد این گروه در مراکز و پایگاه نظامی تحت نظر متخصصان نظامی پاکستان مشغول آموزش های تخریبی  بودند. پاکستان طالبان را به وجود آورد به رسمیت شناخت و از کشورهای همسو اش خواست که این گروه را به رسمیت بشناسد. و از آنها در جهت حفظ منافع ملي و امنيت ملي، خود استفاده نمود، اما پس از حادثه یازدهم سپتامبر مجبور شد حمايت علني خود از طالبان را پنهان نماید و سياست خارجي خود را تغيير دهد. حمله آمريکا به افغانستان، باعث بازگشت بسياري از طالبان به مناطق قبايلي پشتونستان پاکستان شد. و پاکستان از این گروه به عنوان کارت برنده استفاده نمود. ظاهرا شامل ائتلاف ضد تروریسم گردید اما عملا پناهگاه تروریسم بود. رهبران فراری طالب القاعده در پاکستان به قتل رسیدند. پاکستان همواره بازی دوگانه در افغانستان داشته است. هیچگاه در بحث صلح صادق نبوده است.

چند سال قبل وقتی نماینده اسبق ملل متحد برای افغانستان خواست با شورای کویته در تماس شود و حکومت افغانستان نماینده فرستاد تا با طالبان وارد مذاکره شود، پاکستان فورا اقدام به بازداشت سران آن گروه کرد.

بیش از بیست و پنج تن از فرمانده هان این گروه  مربوط شورای کویته بودند را اعدام کرد. در تازه ترین باز هم عضو مهم شورای کویته (قاری زعفران)که از اعضای کلیدی شورای کویته بود و در طرح و برنامه های جنگی این گروه در افغانستان نیز نقش فعال داشت، به دلیل مخالفت اش در ادامه دادن جنگ در افغانستان از سوی سازمان جهنمی آی اس ای در منطقه ای اسحاق آباد کویته ترور شد. نامبرده بعد از امضای تفاهم‌نامه این گروه با ایالات متحده آمریکا و خروج نظامیان خارجی از افغانستان مخالف ادامه جنگ با نیروی های امنیتی و دفاعی افغانستان بود که با این موضع گیری اش خشم یک تعداد اعضای شورای کویته را برانگیخته بود. این قتل تازگی ندارد. در آغازین روزهای شکل‌گیری این گروه استخبارات پاکستان شماری از فرمانده هان طالب از جمله ملا بورجان را در چهار آسیاب کشتند.

از جانبی هم وقتی بحث مذاکرات استانبول با نظارت سازمان ملل و حضور کشورهای تاثیرگذار منطقه ای در نشست دوحه مطرح شد، هئیت پانزده نفری این گروه جهت رایزنی به اسلام آباد سفر نمودند، پس از چند ماه گفتگو و رایزنی در برگشت در فرودگاه اسلام آباد هیئت طالبان برگردانده شدند. و به مدت یکماه تحت نظر بند پاکستان بودند. ای اس ای به گونه جدی گفتگوها را رصد کرده و پروسه صلح را سبوتاژ مینماید. هرماه نماینده گان این سازمان به دوحه سفر می نمایند تا برنامه های صلح را مطابق اجندای خودشان رهبری نمایند. این روزها رئیس ای اس ای و هیئت همراهش به دوحه به سر میبرد و سرگرم گفتگو و مشوره دهی به رهبران طالب هستند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.