نیروهای ارتش کشور با پیشرفته ترین تجهیزات بروز مجهز هستند

نیلوفر مستعد

775

سلسله عملیات های تصفیوی ارتش ملی در نقاط مختلف کشور توانسته است طالبان را تحت فشار قرار داد و شکست سنگینی را در جبهات مختلف بر آنان تحمیل نموده از منطقه انار دره فراه قطار نیروهای امنیتی از راه دشت ها به ولسوالی و سربازان محاصره شده وصل شدند.

 در روزهای اخیر صد ها مخالف مسلح طی این عملیاتهای تصفیوی کشته و بازداشت شده اند، این رویدادها به خوبی نشان میدهد که طالبان مسلح به دلیل شکست های سنگینی که در جبهات جنگ متحمل شده اند اکنون به روش های دیگر برای خشونت افرینی در افغانستان روی آورده اند.

به نظر می رسد حمایت ها وارتباطات بیرونی مخالفان مسلح با شبکه های تروریستی بین المللی نشان از این واقعیت تلخ است که افغانستان یک بار دیگر به میدان جنگ علیه تروریزم بین المللی تبدیل شده است و جامعه جهانی در شرائط حساس کنونی نباید افغانستان را در این مبارزه سخت و دشوار تنها بگذارد، چنانچه دیده می شود این گروه های تروریستی هنگامیکه در جبهه جنگ رو در رو با ارتش و پولیس و نیروهای مسلح شکست می خورند به کشتار غیر نظامیان بی دفاع روی می آورند افزایش تلفات غیر نظامیان در روزهای اخیر یکی از نشانه های روشن برای اثبات این مدعا است.

 از این رو افغانستان باید برای یک روریاروی طولانی با جبهه ترور دهشت افکنی خود را آماده نماید ارتش افغانستان و نهادهای امنیتی و استخباراتی افغانستان باید توانایی خود در کشف و خنثا سازی طرح های تروریستی که در آن غیر نظامیان هدف قرار می گیرد تقویت نماید، چون طالبان به صلح باورمند نیستند درغیر این صورت عملیات های انتحاری و بمب گذاری های کنار جاده یی افزایش خواهد یافت و تلفات غیر نظامیان نیز قطعا افزایش خواهد یافت. تحولات میدانی در افغانستان در عرصه مبارزه با هراس افکنان نشان می دهد که قوای مسلح افغانستان با راه اندازی عملیات های تصفیویی در نقاط مختلف کشور توانسته اند امنیت بهتر شهروندان را تامین و مخالفان مسلح را از این مناطق پاکسازی نمایند.

مردم نیز نسبت به دست آوردهای قوای مسلح کشور خوشبین بوده و از تامین امنیت در مناطق مختلف کشور در نبود نیروهای بین المللی ابراز رضایت می کنند. معمولا در راه اندازی عملیات تصفیوی علیه طالبان درمناطق مختلف کشور تلفات سنگینی بر طالبان وارد می شود. توانایی نیروهای مسلح کشور باعث شده است که طالبان توان جنگ رو در رو با این نیروها را کاملا از دست بدهند. این درحالیست که در کنار دست آوردهای قوای مسلح کشور در برابر شورشیان در سالهای اخیر قیام های مردمی علیه جبهه ترور و خشونت در ولایت های مختلف کشور افزایش یافته است که این مسئله نیز در تضعیف این گروه های مسلح مخالف خود سر در کشور کمک کرده است.

 این نشان میدهد که به رغم حملات تروریستی که بعضا طالبان در برخی مناطق راه می اندازد شواهد و قرائن بروشنی نشانگر این واقعیت است که طالبان کاملا در موضع ضعف قرار دارد و کاهش محبوبیت طالبان در میان مردم و شکل گیری مقاومت های مردمی علیه آنان و همینطور اقتدار روز افزون نهادهای امنیتی و استخباراتی کشور باعث شده است که گروه های تروریستی مخالف توسعه و ثبات کشور برای تحت فشار گذاشتن مردم و دولت به کشتار کودکان و غیر نظامیان روی آورند.

 می توان گفت پیشرفت های نیروهای امنیتی همراه با بیشرفت های دیگر در مواجهه با تروریزم در کشور بیانگر یک تحول عمیق در افغانستان است بدون تردید راز این موفقیت های امنیتی در جنگ های شدید و سلاح های دارای تاثیر بزرگ نهفته است. ارتش راهی جز این ندارد که با آن دسته از مخالفانی که سلاح بر زمین نمی گذارند و دست از کشتار و ترور برنمی دارند و به فاجعه آفرینی در کشور ادامه می دهند بجنگند.

طالبان یک گروه تروریستی اند، و در هیچ گوشه ی دنیا شاهد نیستیم که یک گروه تروریستی دولت تشکیل داده باشد و مردم زیر بیرق آن دولت به رفاه و بهروزی رسیده باشند. آیا با همین فکر و اندیشه ی که این گروه دارد میتواند بالای مردم افغانستان بخصوص نسل تحصیل کرده ما حکومت کند؟ هرگز نه. ‌طالبان افغانستان امروز را با ۲۴ سال قبل اشتباه گرفته اند، ۲۴ سال پیش جامعه افغانستان آماده پذیرش فکر طالبان بود، فلهذا این گروه به سادگی موفق شدند که حکومت خود را در این سرزمین برپا کنند، اما حالا وضعیت کاملا متفاوت است. فکر طالبانی و بنیادگرایی در کشور ما پیشینه‌ای ندارد، این افکار سیاه و انسان ستیز نمی‌تواند در کشور ما ریشه ی عمیق پیدا کند. قبولاند و نهادینه کردن آن در جامعه ما ناممکن به نظر می‌رسد. دلیل دیگری که شکست حتمی طالبان را روشن می‌سازد وجود نیروهای امنیتی کشور است.

در هیچ زمانی افغانستان به این اندازه نیروهای های منظم و تعلیم دیده نداشته است حضور و یا پیشروی ناچیزی طالبان در چند ولسوالی به معنی پذیرش و یا پیروزی این گروه در مقابل مردم افغانستان و شجاعترین نیرو امنیتی دنیا نیست. همچنان مردم صلحدوست و انساندوست جهان و در مجموع جامعه بین الملل به ماهیت واقعی این جهل و وحشت پی برده اند، طالب با این افکار هرگز برای شان قابل قبول نیست.‌ گپ آخر اینکه: بیاید یک صدا و یک مشت شویم تا به دهن دشمن دون سخت‌تر بکوبیم.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.