عواقب خروج ایالات متحده از افغانستان

سیدجمال اخگر

0 643

عواقب خروج ایالات متحده از افغانستان

منبع : بلومبرگ

نوشته ای از : سودهی رانجن سن، راگنی سکسینا و الطاف نجفی زاده

برگردان : سیدجمال اخگر

مقامات امنیتی می گویند ، در حالیکه ایالات متحده در سدد بیرون شدن از افغانستان است ، گروه های تروریستی به قصد بی ثبات ساختن صلح در جنوب آسیا در حال ظهور هستند.

یک مقام به شرط عدم افشای هویت گفت که گروه های شبه نظامی مستقر در پاکستان ، لشکر طیبه ، جیش محمد، طالبان افغانی ، و دولت اسلامی شاخه خراسان وابسته به گروه های تروریستی محلی با هم متحده شده اند تا بالای منافع هندی در کابل حمله نمایند و همچنین حمله بالای معبد شهروندان سیک کار این گروه بوده است.

آنها گفتند که این گروه های تروریستی قصد دارند تا حملات را در مناطق دیگری در جنوب آسیا از جمله علیه سربازان هندی در کشمیر انجام دهند.

افزایش فعالیت های تروریستی در جنوب آسیا ، که محل زندگی یک سوم مردم فقیر جهان است ، می تواند مانع رسیدن منابع مورد نیاز برای بیرون کشیدن میلیون ها نفر از فقر در منطقه گردد. ممکن این موضوع منجر به رویا رویی هند و پاکستان مسلح با سلاح هستوی شود.، پس از حمله بالای نیروهای هندی در سال 2019 در کشمیر این دو کشور در آستانه جنگ قرار گرفتند.

الیزا آیرس ، همکار ارشد شورای روابط خارجی و دستیار معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن گفت :” ترس دیرینه این بوده است که چنین گروه های در انتظار خروج ایالات متحده و متحدین بین المللی آن بوده ، در صورت عدم حضور بین المللی افغانستان و منطقه را بی ثبات سازند

جنگ بی پایان :

ایالات متحده پس از توافق صلح با طالبان نیروهای خود را از افغانستان بیرون میکند ، دونالد ترمپ که به دنبال برنده شدن مجدد در انتخابات است ، قول داده است که کشور خود را از جنگ بی پایان بیرون کند. ایالات متحده قبلاً نیروهای خود را به 8000 نفر کاهش داده و تعدادی از پایگاه های خود را نیز به دولت افغانستان تحویل داده است. مقامات در پنتاگون و وزارت خارجه از اظهار نظر درین مورد خود داری کردند.

اشرف غنی رییس جمهور افغانستان  ضمن استقبال از اعلامیه طالبان از آتش بس سه روزه در جریان  جشن عید قربان از این اقدام  ابراز خوشبینی کرد.

صدیق صدیقی سخنگوی رییس جمهور در تویتر نوشت :  انتظار می رود که آقای غنی مذاکرات صلح با گروه طالبان را در یک هفته آغاز کند.

اندکی پس از اظهارات غنی ، سخنگوی طالبان ذبیح الله مجاهد طی اعلامیه ی آتش بس را تایید کرد ، اما هشدار داد که حملات از جانب دولت به شدت پاسخ داده خواهد شد.

طالبان آتش بس سه روزه مشابه را در ماه می عید گذشته نیز اعلام کرده بودند.

مشارکت ترور:

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت ، طالبان روابط خوب خود با سازمان های تروریستی منطقه ی و فرا منطقه ای از جمله القاعده ، دولت اسلامی و لشکر طیبه را حفظ کرده اند

فیصل گفت :” همکاری بین سازمان های تروریستی و طالبان فقط برای بی ثبات ساختن افغانستان و منطقه نبوده بلکه کل جهان را در بر می گیرد” او اضافه کرد ” طالبان قرار بود مدت ها قبل روابط خود را با این گروه های تروریستی قطع کنند ، اما تا کنون این کار را انجام نداده اند زیرا همه آنها دارای ایدولوژی مشترک هستند.

مقامات هندی به حمله بالای قدیمی ترین معبد سیک ها در کابل در ماه مارچ اشاره کردند که در نتیجه آن حمله 25 تن کشته شدند و همچنان عملیات ضد تروریستی در ولایت ننگرهار در ماه اپریل که در آن 14 ترورییست مربوط به گروه های شبه نظامی پاکستانی و طالبان کشته شدند، به گفته آنها این نمونه های از روابط این گروه ها میباشد. آنها افزودند که چندین مرکز مشترک آموزش های تروریستی برای انجام حملات در جنوب و مرکز افغانستان ایجاد شده است. یک سخنگوی وزرات داخله از ابراز نظر درین مورد خود داری کرد.

یک مقام ارشد هندی گفت : تلاش برای صلح در حال تغییر پویای  قدرت در افغانستان است .

به اساس گزارش اخیر سازمان ملل در حدود 6500 تن اتباع پاکستانی در کنار گروه های تروریستی در افغانستان میجنگند.

روایت هندی :

منازعات تاریخی منطقه جنوب آسیا مانع پاسخ هماهنگ به این تهدیدات ( مشارکت گروه های تروریستی) می شود.درقلب دشمنی بین هند و پاکستان منطقه کشمیر قرار دارد  که توسط هردو همسایه اداره می شود اما هردو طرف ادعای مالکیت کامل آن را دارند.

پاکستان می گوید خروج نیرو های آمریکایی منجر به افزایش خشونت در منطقه نمی شود ، افزود : وضعیت کشمیر به دلیل سوء رفتار هند شکننده شده است.

دولت نخست وزیر هند نرندرا مودی سال گذشته نظر به وضعیت در جامو و کشمیرقانون حکومت فدرال را تحمیل کرد.

بخش رسانه های نیروهای دفاعی پاکستان طی یک اعلامیه گفت : تلاش برای پیوند مسئله کشمیر با افغانستان پسا خروج نیروهای آمریکایی  یکی از اقدامات مخرب دیگر هند برای بی ثبات ساختن منطقه است. اعلامیه می افزاید : گزارش های اطلاعاتی که گویا پاکستان به دنبال نوعی طراحی استراتیژیک می باشد ، بی اساس و خنده دار است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان هرنوع ارتباط با گروه دولت اسلامی یا سایر گروه های ترویستی مستقر در پاکستان را رد کرده است.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply