یک سناتور آمریکایی نسبت به خروج عجولانه نظامیان این کشور از افغانستان هشدار داد

منبع : نیویارک تایمز

0 678

یک سناتور آمریکایی نسبت به خروج عجولانه نظامیان این کشور از افغانستان هشدار داد

سناتور جک رید گفت که وی خواستار تمدید مهلت اول می برای عقب نشینی نیروهایی است که رییس جمهور دونالد ترامپ ، و طالبان سال گذشته بالای آنها مذاکره کردند.

منبع : نیویارک تایمز

نویسنده: اریک اشمیت

مترجم : سیدجمال اخگر

واشنگتن  رئیس جدید کمیته قوای مسلح مجلس سنای آمریکا، به روز چهارشنبه گفت که دولت بایدن نباید تمام نیروهای آمریکایی را بخاطر توافق که دولت ترامپ با طالبان انجام داده است در اول ماه می ازافغانستان بیرون کند.

سناتور جک رید ، دموکرات از رود آیلند که طی ماه جاری سمت ریاست این کمیته را بدست گرفت ، گفت ” ایالات متحده باید مهلت برای خروج نیروها را تمدید کند تا دیپلمات ها فرصت بیشتری برای مذاکره روی توافق بین طالبان و دولت افغانستان داشته باشند.

آقای رید در یک تماس تلفنی ویدیو کنفرانس که توسط دانشگاه جورج واشنگتن ترتیب داده شده بود ، به خبرنگاران گفت :” خروج طی چند ماه بسیار یک تلاش چالش برانگیز و بی ثبات کننده است.”

آقای رید ، افسر لوای 82 نیروهای هوایی که در دوهه گذشته 18 بار به عنوان یک قانون گذار به افغانستان سفر کرده است ، با سایر متخصصین امنیت ملی از جمله اعضای هییت تعیین شده دو حزبی توسط کنگره که خواهان کنار گذاشتن جدول زمانی اول ماه می هستند ، همصدا شده است.

آنها می گویند که طالبان شرایط عقب نشینی ایالات متحده را که در توافق نامه ترامپ و طالبان در فبروری گذشته تعیین شده بود ، محقق نکرده اند.

آقای رید گفت: “من انتظار دارم كه مهلت خروج تمدید شود ، حتی اگر این امر به معنی طولانی شدن روند بیرون کردن 2500 سرباز آمریکایی از افغانستان باشد

حامیان نظریه تمدید مهلت می گویند ، که برای دولت جدید وقت می خواهد تا مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان در قطر را تقویت کند. حمایت سایر کشورهای منطقه ، از جمله پاکستان را کسب کند ؛ و ارزیابی جدیدی از تهدید تروریسم در آینده در افغانستان انجام دهد.

با این وجود طالبان ایده تاخیر چند ماهه را رد کرده و تهدید کرده اند که اگر ایالات متحده به طور یک جانبه تصمیم بگیرد که 2500 سرباز خود را بیشتر از مهلت تعیین شده ماه می در افغانستان نگهدارد ، حملات علیه نیروهای آمریکایی و نیروهای ناتو را از سر خواهند گرفت.

نیروهای آمریکایی اکنون در حدود دوازده پایگاه مستقر هستند و دو مأموریت اصلی را انجام می دهند: انجام عملیات ضد تروریسم و مشاوره به نیروهای امنیتی افغانستان در مراکز فرماندهی مختلف.

آقای رید تاکید می کند که اولویت اصلی امنیت ملی آمریکا باید جلوگیری از استفاده سازمان های تروریستی مانند القاعده و دولت اسلامی از افغانستان به عنوان پناه گاهی امن برای حملات باشد.

آقای رید گفت :” حد اقل ما باید بتوانیم به جهان و مردم آمریکا اطمینان دهیم که افغانستان منبعی برای طرح ریزی حملات تروریستی نخواهد بود.” و مطمین نیستم که بدون حضور نیروها در آن جا بتوانیم این کار را انجام دهیم “

طالبان اخیراً دستوراتی به جنگجویان خود داده اند تا از ورود شبه نظامیان خارجی به صفوف خود جلوگیری کنند.

این دستورات که توسط شبکه تلویزیونی طلوع نیوز قبلاً گزارش شده است ، بخشی از تلاش طالبان است که به ایالات متحده نشان بدهند که در حال جدایی از القاعده هستند و به نظر کارشناسان، تبلیغاتی است که طالبان می خواهند چنین چیز را نشان دهند.

با همه حساب ها ، رئیس جمهور بایدن از تجربه شخصی و دیرینه ای خود در خصوص افغانستان استفاده خواهد کرد و تا هنوز درین زمینه تصمیمی نگرفته است.

آقای بایدن به روز جمعه در سخنرانی کنفرانس مجازی مونیخ گفت :” ما تعهد می کنیم که هیچگاه اجازه ندهیم تا یک بار دیگر در افغانستان برای حملات تروریستی علیه ایالات متحده ، شرکای ما و منافع ما پایگاه فراهم شود.

مقامات امریکایی گفتند ، دستیاران ارشد بایدن می گویند که آنها چنین تصامیم مهم را با عجله نمی گیرند و دولت جلسات منظم و سطح بالای را در این زمینه برگزار می کند.

وزیر دفاع لوید جی آستین سوم روز جمعه پس از ملاقات با دیگر وزرای دفاع ناتو به خبرنگاران گفت.

من به متحدانمان گفتم كه هرچه نتیجه بررسی ما باشد ، ایالات متحده یك خروج عجولانه یا بی نظم از افغانستان انجام نخواهد داد كه باعث شود نیروهای آنها یا اعتبار اتحاد به خطر بیفتد.”

آقای آستین گفت: “در حال حاضر ، هیچ تصمیمی درباره وضعیت آینده ما گرفته نشده است.” “در عین حال ، مأموریت های فعلی ادامه خواهد یافت و البته فرماندهان حق و مسئولیت دارند که از خود و شرکای افغان خود در برابر حمله دفاع کنند.”

به گفته مقامات پنتاگون ، فرماندهی مرکزی ارتش در حال آماده باش برای دفع احتمالی حملات مجدد علیه آمریکایی ها بوده، طیف وسیعی از گزینه ها را برای پوشش دادن به ماندن یا رفتن نیروها و مقابله با سطوح بالاتر خشونت طالبان تهیه کرده است.

یکی از گزینه ها ، افزایش تعداد حملات هوایی آمریکا علیه اهداف طالبان در سراسر کشور از جمله جنگجویان که شهر های بزرگ افغانستان مانند کابل و کندهار را تهدید می کنند ، میباشد.

انجام چنین ماموریت به ارسال هوا پیما های ضربتی بیشتر برای فعالیت در خاور میانه و فعالیت یک ناو هواپیمابر با بال حمله در منطقه خلیج فارس نیازمند است.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply