تجویز حبس خانگی برای زندانیان خطرناک طالبان از سوی آمریکا

سیدجمال اخگر

0 541

منبع : رویترز

نوشته ای از : روپم جین ، چارلوتی گرینفیلد و جانتن لندی

برگردان: سیدجمال اخگر

سه مقام ارشد رسمی گفتند که آمریکا برای ختم بن بست انجام مذاکرات بین الافغانی، پیشنهاد کرده است که صد ها زندانی طالبان هنگام آزادی از زندان های افغانستان به یک بازداشتگاه در منزل منتقل شوند

این منابع می گویند ، پیشنهاد حبس خانگی جنگجویان طالبان که متهم به انجام حملات خونین در افغانستان هستند توسط دیپلومات های ارشد آمریکایی این هفته به طرف های متخاصم ارایه شد که به اساس این پیشنهاد آنها در مکانی تحت نظارت طالبان و دولت افغانستان قرار داده می شوند

 دیپلومات های آمریکایی تلاش دارند تا مذاکرات صلح را  که به دلیل اختلافات روی مسئله آزادی زندانیان به تاخیر افتاده بود در دوحه آغاز کنند.

حکومت افغانستان در مقابل خواست گروه طالبان مبنی بر آزادی دسته ی از طالبان از جمع 5000 زندانی به عنوان پیش شرط آغاز مذاکرات صلح مقاومت می کند. زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در سفربه کابل رهبران طالبان و رئیس جمهور اشرف غنی را برای شکستن بن بست تحت فشار قرار داد.

حدود 400 زندانی همچنان در بازداشت دولت قرار دارند و متحدین غربی نیز ازآزادی حدود نیمی از این زندانیان ابراز نگرانی می کنند.

یک دیپلومات ارشد غربی در کابل گفت :” آمریکایی ها ومتحدانشان موافق هستند که گشت و گذار آزادانه برخی از خطرناکترین جنگجویان طالبان دیوانگی است “…. نیروهای افغان آنها را به جرم انجام برخی از فجیع ترین جنایات ضد بشری بازداشت کرده اند.

دفتر خلیلزاد برای اظهار نظر در مورد پیشنهادات ارایه شده ایالات متحده به دولت افغانستان در دسترس نبود و یک سخنگوی رییس جمهور غنی نیز از اظهار نظر خود داری کرد.

حملات بزرگ :

از میان 400 زندانی باقی مانده طالبان حدود 200 نفر آنها از سوی دولت افغانستان متهم به طراحی حملات تهاجمی بالای سفارت خانه ها ، چهاراه های عامه ، دفاتر دولتی و کشتن هزاران غیر نظامی در سال های اخیر و از جمله انفجار بزرگ سال 2017 در مقابل سفارت آلمان در کابل هستند.

دومنبع طالبان و یک مقام ارشد سابق دولت افغانستان گفتند : اعضای ارشد شبکه حقانی که با طالبان ارتباط دارند نیز در میان این گروه از زندانیان هستند.

ریس جمهور غنی به روز جمعه دستور آزادی 500 زندانی طالبان را که جزو لیست این گروه نیستند صادر کرد ، اما دو مقام طالبان و دو منبع دیپلوماتیک گفتند که این گروه برخواست خود برای آزادی 400 زندانی باقی مانده در لیست اصرار دارند.

یک دیپلومات دیگر در کابل به شرط که از وی نام برده نشود گفت :” طالبان نسبت به آزادی زندانیان شان پافشاری دارند و تنها راه میانه این است که دولت افغانستان این دسته از شبه نظامیان را به طالبان تحویل دهد “

طیف پیشنهادات :

یک دیپلومات آسیایی گفت که خلیلزاد طیف وسیعی از پیشنهادات ، از جمله گزینه انتقال زندانیان متهم به جرایم سنگین به یک مرکز تحت حمایت مشترک را ارایه داده است. وی گفت : ایده های دیگر مطرح شده این است که توافق شود که زندانیان بدون اعلام عمومی اندکی پس از آغاز مذاکرات آزاد شوند یا طالبان قانع ساخته شوند تا بر سرعدم رهایی 200 زندانی به توافق برسند .

واشنگتن به دنبال شکستن بن بست و تحقق نتایج مشخص پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر است که در آن رییس جمهور ترامپ می خواهد موفقیت خود را برای پایان دادن جنگ 19 ساله افغانستان به رخ بکشد. واشنگتن همچنین می خواهد به مهلت خروج نیروهای آمریکایی که در ماه فبروری با طالبان به توافق رسیده بود ،پایبند باشد.

این دیپلومات آسیایی گفت :” خلیلزاد اکنون فشار را احساس می کند ، ” آمریکایی ها میانجی ثابت بین دو طرف درگیر افغان ها واقع گردیده که کار ساده ی نیست “

دو عضو ارشد طالبان گفتند که خلیلزاد به آنها قول داده بود که به زودی مسئله زندانیان را حل کند و آنها انتظار دارند که آزادی نهایی زندانیان در آخر هفته تعطیلات عید ، احتمالاً روز های شنبه یا یکشنبه انجام شود.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان از اظهار نظر در مورد پیشنهاد برای نگه داشتن برخی از جنگجویان طالبان در یک مرکز تحت حفاظت مشترک خود داری کرد.

وی گفت که این گروه به زودی آزادی زندانیان دولت را تکمیل می کنند و از جانب دولت نیز میخواهند تا تمامی زندانیان این گروه را آزاد کند.

           

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply