زندگینامه استاد عالمیان ، بنیان گذار رشته ملی باتوران دود

شریف منصور

0 1,181

استاد همایون عالمیان بنیان گذار رشته ملی باتوران دود یکی از افغان های متعهد و وطن پرستیست که تاکنون زحمات زیادی برای ورزش افغانستان متقبل شده است ، استاد عالمیان همچنان قهرمانی شش دوره مسابقات ملی و بین المللی را در کارنامه خود دارد ، با توجه به لیاقت و سابقه درخشان استاد عالمیان در بخش ورزش ایشان بهترین گزینه برای پست ریاست عمومی تربیت بدنی هستند و هواداران استاد در کابل و ولایات دیگر همواره این موضوع را به دولت افغانستان گوشزد کرده اند ولی با وجود آن متاسفانه تاکنون اقدامی در این مورد انجام نشده است .
استاد عالمیان روز اول ماه حمل سال ۱۳۵۴ متولد شد ، پدر استاد در سال ۱۳۶۲ دارفانی را وداع گفت و استاد عالمیان مجبور شد که در سال ۱۳۶۶ و در ۱۲ سالگی همراه با مامایش به کشور ایران سفر کند .
در ایران استاد از حمایت پدرانه مرحوم محمد رجبی جنرال بازنشسته برخوردار شد و با کمک مرحوم رجبی و خانواده ایشان ابتدا به نهضت سواد آموزی رفت و پس از آن دوره سه ساله متوسطه را بر اساس قانون بنام طرح جامع وزارت آموزش و پرورش آن زمان ایران در یک سال امتحان داد و پس از آن دوره دبیرستان و یا لیسه را با کمک خانواده محترم رجبی در سه سال خواند و در سال ۱۳۷۷ از لیسه عمویان تهران فارغ التحصیل شد .
در همان سال استاد چند مرتبه قهرمانی رشته های کونگ فو و کیک بوکسینگ را در سطح کشور ایران کسب کرد .
بر اساس طرحی که در همان سال ها از سوی دولت ایران تصویب شده بود ، کسی که قهرمانی کشور را به دست می آورد ، میتوانست بدون سپری کردن امتحان کانکور وارد دانشکده تربیت بدنی شود استاد عالمیان هم که علاقه مندی زیادی به رشته تربیت بدنی داشت میخواست که از این شانس استفاده کند ولی متاسفانه به دلایلی نتوانست .
در همان زمان استاد عالمیان کشور ایران را ترک کرد و به پشاور پاکستان رفت و بخاطر علاقه و پشتکاری که داشت و با حمایت یکی از شخصیت های فرهنکی و سیاسی و با نفوذ افغان که در پشاور زندگی میکرد به پوهنتون پشاور راه یافت و شامل پوهنځی هنرها و دیپارتمت تربیت بدنی شد .
استاد عالمیان در زمان تحصیل در پاکستان، چند بار هم به ایران مسافرت کرد و در مسابقات شرکت کرد .
استاد در سال ۱۳۸۱ از پوهنتون پشاور مدرک لیسانس رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی را کسب کرد و به کشور بازگشت استاد عالمیان در افغانستان هم به تحصیلات و تمرینات خود ادامه داد و در همان سال فدراسیون کیک بوکسینگ را تاسیس کرد.
مدتی بعد استاد با وجود مشکلات بسیار اساس رشته ورزشی رزمی مدرن و سیستماتیک افغانی باتوران دود را گذاشت که نتیجه تحقیقات ایشان در زمان اقامت در ایران و تحصیل در پوهنتون پاکستان بود .

درجه های فنی و مسلکی استاد عالمیان :

۱_کمربند سیاه دان ۲ ورزش تکواندو از کشور ایران

۲_کمربند سیاه دان ۴ کیوکشین کاراته از فدراسیون کاراته ایران

۳_کمربند سیاه شائولین ووشو (با سه سال تجربه مربی گری در این بخش)

۴_شالبند سیاه کونگ فو (با پنج سال مربی گری در این رشته در ایران)

۵_کمربند سیاه دان ۱۰ ورزش رزمی کیک بوکسینگ کشور آلمان

۶_کمربند سیاه دان ۴ سوپر کانتاکت بین المللی کشور امریکا

جوایز و تقدیرنامه های استاد :

۱_تقدیر نامه درجه یک و مدال دولتی غازی میربچه خان از سوی مقام عالی ریاست دولت بخاطر قهرمانی و باتوران دود .

۲_تقدیر نامه درجه دو بخاطر تدوین اساس نامه فدراسیون ها و خدمات شایسته

۳_تقدیر نامه درجه سه بخاطر ایجاد نظم و دسیپلین و انکشاف فدراسیون باتوران دود در ولایات کشور و داشتن لیاقت ، شایستگی و منجمت قوی در اداره از سوی ریاست عمومی تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک و دریافت ده ها لوح سپاس و تقدیر نامه دیگر .

همچنان استاد عالمیان تا کنون چهار فدراسیون را در چوکات اداره ورزش و المپیک تاسیس کرده است :

۱- فدراسیون کیک بوکسینگ

۲- فدراسیون ورزش هندی کبدی

۳- فدراسیون باتوران دود.

۴- فدراسیون رشته تیر و کمان یا آرچری .

بعدها استاد بخاطر وجود مشکلاتی اداره ورزش را رها کرد و انستیتوت تربیت بدنی و سپورت را تاسیس کرد و تاکنون درآن انستیتوت به عنوان آمر عمومی ایفای وظیفه میکند.
ناگفته نماند که استاد مدتی در ریاست تربیت بدنی و څارندوی وزارت معارف کار میکرد و پس از یک سال و نیم از کار در آنجا استعفا داد و بنابر درخواست آقای نبیل ریس سابق ریاست امنیت ملی، به عنوان آمر کمیته سپورت تعیین شد و در سال ۱۳۹۲ دوباره به معارف بازگشت .
در سال ۱۳۹۰ استاد به منظور ادامه تحصیلاتش وارد پوهنتون بین المللی المصطفی در مقطع فوق لیسانس یا ماستری در رشته مدیریت دولتی شد و در سال ۱۳۹۳ از این دانشگاه به مدرک ماستری را به دست آورد و اکنون تحصیلاتش را در مقطع دکترا در یکی از پوهنتونهای معتبر جهان به صورت غیرحضوری (آنلاین) در بخش مدیریت ورزشی ادامه میدهد .
استاد عالمیان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ از تیم انتخاباتی دولت ساز به رهبری جلالتماب دکتر محمد اشرف غنی حمایت کرد و ریاست کمیته ورزشکاران را به عهده داشت و همچنان یکی از اعضای کمیته سیاسی این تیم بود .

کتاب هایی که استاد عالمیان نوشته اند :

۱- تاریخ و فلسفه باتوران دود
۲- اصول مربی گری باتوران دود.
۳- قوانین و مقررات مسابقات باتوران دود.
۴- آموزش تخنیکهای اساسی باتوران دود.
۵- اصول فلسفی مبارزات باتوران دود.
(البته این ها به دو زبان پشتو و فارسی است)
۶- آموزش تیرکمان یا آرچری.
۷- تاریخ تربیت بدنی و سپورت افغانستان.
۸- ورزشهای رزمی شاهکار انسان برای شناخت و دفاع از خود.
۹- بازی های حرکی عنعنوی
۱۰ – مدیریت ورزشی.
۱۱- روانشناسی ورزشی.
(راهکارهای اجرای انگیزش در سازمانهای ورزشی افغانستان)
۱۲- آموزش بسکتبال.
۱۳- آموزش فوتبال.
۱۴- آموزش والیبال.
۱۵- میتود (مِتُد) تربیت بدنی و ورزش.

و اگر کتاب هایی که به زبان پشتو نوشته اند را هم حساب کنیم مجموع کتاب های استاد جمعا به ۱۸ جلد میرسد .
تعدادی از این کتاب ها توسط اداره تخنیکی و مسلکی برای انستیتوت تربیت بدنی چاپ و منتشر شده است ولی بقیه هنوز به چاپ نرسیده است .

چند تصویر از استاد عالمیان :

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply