تسریع روند مذاکرات بین الافغانی

سیدجمال اخگر

0 753

 منبع : روزنامه پاکستانی داون

برگردان: سیدجمال اخگر

اسلام آباد ــ یک هییت طالبان مستقر در قطر به روز دوشنبه  بمنظور گفتگو ها برای آغاز سریع مذاکرات بین الافغانی برای ختم جنگ 19 ساله در افغانستان به اسلام آباد رسید.

 این هییت را ملا عبدالغنی برادر رییس دفتر قطر و معاون سیاسی طالبان که به دعوت وزارت خارجه پاکستان به این کشور سفر کرده اند ، رهبری می کند.

ملا برادرقبل از آزادی در سال 2018 به درخواست ایالات متحده برای تسهیل روند صلح افغانستان ، نزدیک به هشت سال را در بازداشت سازمان اطلاعاتی پاکستان به سر برد.

شاه محمود قریشی در یک کنفرانس خبری گفت ، هییات طالبان قرار است امروز سه شنبه  برای گفتگو های رسمی از  وزارت خارجه  دیدار کنند. وی در مورد مدت زمان بازدید هیئت و مدت اقامت جزیات ارایه نکرد .

پس از سفرهییت سیاسی طالبان در اکتوبر 2019 به پاکستان ، این دو مین سفر رسمی آنها به آن کشور می باشد .

 آقای قریشی یادآوری کرد که چگونه دیدار اخیر طالبان در فبروری 2020 منجر به امضای توافقنامه با ایالات متحده گردید و گفت که این بار نیز به همین امید که هییت به پیچیده گی های که مذاکرات بین الافغانی را به تاخیر انداخته است بپردازند، دوباره دعوت شده اند.

 در حالی که تبادله زندانیان از خواست های مهم دو طرف برای آغاز مذاکرات بین الافغانی بود و مطابق توافقنامه امریکا و طالبان قرار بود به تاریخ 10 مارچ برگزار شود ولی به دلیل اختلاف بر سر رهایی زندانیان برای چندین ماه به تاخیر افتاد.

 طالبان ادعا می کنند که تمامی 1000 نیروی های امنیتی افغان را که تعهد کرده بودند، آزاد کرده است ، در حالی که کابل هنوز 320 زندانی طالب از 5،000 را تا هنوز رها نکرده است.

دولت افغانستان موافقت برای آزادی  400  زندانی باقی مانده طالبان که گفته می شود به جرایم سنگین محکوم گردیده اند را بدست آورده است اما تا کنون فقط 80 تن آنها را رها کرده است و 320 تن آنها هنوز هم در بازداشت حکومت به سر می برند .

حکومت افغانستان مدعی گردیده است که تاخیر در رهایی زندانیان به دلیل عدم رهایی 20 نیروی کماندو از سوی طالبان صورت گرفته است.

اختلافات حکومت افغانستان و طالبان بر سر رهایی زندانیان یک مانع بزرگ سر راه آغاز مذاکرات بین الافغانی می باشد.

 سهیل شاهین سخنگوی طالبان در تویتر نوشت موضوعات که روی آن با پاکستان بحث صورت می گیرد  ” تجارت میان دو کشور همسایه ، موضوع  پناهجویان افغان در پاکستان و سایر موضوعات مرتبط به آن می باشد

 وی گفت ، که هیات دفتر سیاسی طالبان به کشور های مختلف برای ” گسترش مثبت روابط” و انتقال نظریات و موضع گیری ها در مورد صلح به جهان ” وی گفت سفرها به دلیل شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاده بود اما اکنون با بهبود وضعیت هییات طالبان به برخی از کشور های دیگر نیز سفر می کند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply