تغییر در رهبری طالبان و آغاز گفتگوهای میان افغانان

عارف نظری

0 554

اخیراَ  اعضای دفتر سیاسی گروه مسلح طالبان در قطر دچار تغییرات شد. عباس استانکزی که در مدت پیش از دو سال رهبری این تیم را بدوش داشت کنار زده شد و شخص جدید بنام ملا حکیم رهبری این تیم را بدوش گرفت همچنان محمد نعیم وردک به عوض سهیل شاهین به صفت سخنگوی دفتر سیاسی طالبان تعین گردید. حالا سوال که مطرح میشود این است که طالبان چرا در تیم مذاکره کننده خود در دقایق (۹۰) آغاز مذاکرات بین الافغانی تغییرات ایجاد کردند برای پاسخ به این سوال باید گفت که بوجود آمدن تغییرات در رهبری و سخنگوی گروه مسلح طالبان ناشی از اختلافات شدید چند بعدی میان رهبران و حامیان این گروه است که در این نوشتار به آن بطور مختصر می پردازیم.

۱- اختلافات میان عباس استانکزی و ملاغنی برادر: ملاغنی برادر شخص بعد از ملا هیبت الله فرد شماره دو در گروه طالبان شناخته میشود و کسی که به شدت از سوی پاکستان و ایالات متحده آمریکا در پروسه صلح افغانستان مورد حمایت بوده ولی در عین حال رهبری گروه طالبان به او چندان اعتماد ندارند ولی عباس استانکزی شخص است که مورد حمایت ملا هیبت الله میباشد. اختلافات میان این دو تن از آغاز مذاکرات این گروه با ایالات متحده آمریکا بر سر تصمیم گیری های بزرگ و معامله با آمریکا آغاز میشود. ملاغنی برادر حاضر میشود تا با پذیرش بعضی امتیازات به خود موارد درشت چون خروج نیروهای خارجی از افغانستان را بطور تدریجی بپذیرد و همین طور حاضر شود تا رهبری گروه طالبان را وا دارد تا به کاهش خشونت ها رو بیاورند و حاضر شوند تا با آمریکایی ها داخل جنگ نکردند. اما عباس استانکزی با حمایت ملا هیبت الله خروج زود هنگام و بدون قید و شرط نیرو های خارجی از افغانستان مطالبه داشت و همین طور موارد دیگر که تا هنوز از متن توافقنامه به بیرون درز نکرده است ولی با تلاش های عباس استانکزی در آن درج گردید. اختلافات میان این دو اعضای برجسته گروه طالبان کماکان از آغاز مذاکرات ادامه دارد و این مورد سبب شده است تا به پاکستانی ها از سوی آمریکایی ها  فشار وارد شود تا این مسئله حل گردد.

۲- اختلاف بر سر حیف و میل ۳۰۰ میلیون دالر: عباس استانکزی در رهبری گروه طالبان مدعی است که همزمان با رهایی ملاغنی برادر آمریکایی ها به او ۳۰۰ میلیون دالر به خاطر مصرف دفتر سیاسی قطر به او  داده است که ملاغنی برادر حساب شفاف در مورد آن ارایه نمی کند . از طرف گزارش های در میان گروه طالبان همچنان می رساند که ملاغنی برادر با استفاده از حضورش در قطر به تجارت در کشور های خاورمیانه پرداخته است. این مورد سبب افزایش اختلافات میان دو طرف شده است. استانکزی باورمند است که ملا برادر از ۳۰۰ میلیون دالر برای خود تجارت خوبی را آغاز کرده و حالا که حرف از حساب آن پول ها خواسته می شود ملابرادر حرف از استعفای خود از دفتر قطر میزند در حالی که او باید از مصرف این پول به رهبری گروه طالبان گزارش بدهد. کاری که ملاغنی برادر به آن تمکین نمی کند.

با توجه به اختلافات قبل از پیمان صلح با ایالات متحده آمریکا و مسئله حیف و میل ۳۰۰ میلیون دالر آمریکایی از سوی ملا غنی برادر پاکستان  به اثر فشار های ایالات متحده آمریکا و حل این اختلافات اعضای دفتر قطر را به اسلام آباد خواسته و با توجه به این فرصت دست به تغییر تیم مذاکره کننده و رفع چالش فراروی آمریکایی ها زد.

از طرف رهبری گروه طالبان بخصوص عباس استانکزی نسبت به ملاغنی برادر مشکوک اند و به این باورند  در صورت که ملاغنی برادر در زندان پاکستان وقت سپری می کرده است چگونه بعد از رهایی یک طفل سه ساله و یک طفل پنج ساله دارد و آنها را با خود به قطر آورده است.ابهامات وجود دارد که ملاغنی برادر زیر سایه پاکستان زندگی مرفه داشته و او را برای چنین روزی تربیه نموده اند.اختلاف شدید میان حامیان خارجی گروه طالبان و حامیان داخلی این گروه از عباس استانکزی و ملاغنی برادر در پیشبرد تیم مذاکره کننده دست ملا برادر را بخاطر حمایت های همه جانبه آمریکایی ها و پاکستانی ها از او بالا برده و عباس استانکزی را برای مدت نامعلوم از صحنه به دور رانده اند تا موانع جدی فراروی برنامه های آمریکا و پاکستان از سوی رهبری گروه طالبان بواسطه عباس استانکزی بوجود نیاید.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply