اعتراف اسد درانی که برای طالبان سنگین تمام شد

نیلوفر مستعد

0 819

رئیس سابق استخبارات پاکستان در مصاحبه اختصاصی با بی بی سی اعتراف کرد که کشورش طالبان را در اختیار و نفوذ بیشتری بر آنها  دارد و از این گروه برای ادامه جنگ در افغانستان حمایت کرده است.

این سخنی جدیدی نیست، از این سخنان بارها مقامات پاکستانی در گذشته هم گفته اند ، و حتی ما عملا شاید حضور جنرالان ، افسران و جنگجویان پاکستانی در کنار طالبان بوده ایم ،  اما در شرایط فعلی جای تعجب است که طالبان هر روز در مورد استقلال خود صحبت می کنند ، و از سوی مقامات سابق و فعلی پاکستان به صراحت به رسانه ها میگویند که آنها طالبان را در اختیار دارند و آنها را حمایت و همکاری میکنند.

 درانی در مصاحبه خود گفت که آنها طالبان را به نفع خودشان پرورش دادند و آنها را به جنگ سالهای طولانی علیه افغان ها و ایالات متحده تشویق کردند.

 درانی قبول دارد که فشارهای گسترده ای از جانب جهان وجود دارد ، اما فعالیت های طالبان برای حفاظت از منافع پاکستان ضروری است و پاکستان  در هر شرایط و هر زمان از این گروه حمایت کرده است.

این مثالی است که رئیس سابق استخبارات پاکستان ارائه داده است ، قبلاً جنرال مشرف در کتابی آتش گفته بود که طالبان را از سال ۲۰۰۳ سازماندهی و تنظیم می کردند.

اما اینکه چرا طالبان به اظهارات آنها پاسخ ندادند ، دلایل مختلفی وجود دارد که طالبان به آن واکنش نشان ندهند. یکی از دلایل که بسیار روشن است ، اینست که طالبان هنوز در گرو استخبارات پاکستان قرار دارند ، و آنها ملزم به اجرای دستاتیر آی اس آی می باشند . دیگر اینکه قومندانان و رهبران سیاسی طالبان از پاکستان فرصت کافی برای ادامه جنگ در افغانستان را دارند ، بنابراین آنها حتی نمی توانند توییت کنند که سخنان اسد درانی بی اساس و نادرست است.

به یقین که طالبان هر گز این شهامت و شجاعت را نخواهند یافت که گفته های مقامات پاکستانی را در مورد خودشان تائید و یا تکذیب کنند .

دولت افغانستان می گوید که طالبان مستقل نیستند و قدرت واقعی آنها به عهده دیگران است. به همین دلیل تمرکز دولت افغانستان بر اسلام آباد است که چگونه می تواند در این روند همکاری کند و طالبان را مجبور به کنار کشیدن از جنگ ، اعلام آتش بس و به صلح و ثبات پایدار برساند.

دولت افغانستان معتقد است که اگر با پاکستان صلح شود ، صلح با طالبان راحت تر خواهد بود و آنچه پاکستان به دستور طالبان در ازای صلح می خواهد ، برای هر شهروند افغانستان قابل قبول نیست.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply