!اقوام باهم برادر را به جان هم نیندازید

توفیق عظیمی

0 1,378

با توجه به اینکه طالبان در نبرد های رو در رو توان مقابله  با نیروهای نظامی را ندارند ، با آن هم بار ها تلاش کردند تا بتوانند در مقابل رزمندگان وزارت دفاع ملی افغانستان بیستند اما به تکرار به شکست تلخ مواجه شدند.

آنها ( طالب ها و حامیان شان ) در تلاش شدند که دولت و نیروهای نظامی افغانستان را بگونه های مختلف به چالش بکشند ، سپس بواسطه حملات انتحاری ، موتر بمب ، انفجار ماین های چسپکی ، حملات راکتی کور کورانه ، نظامیان و افراد ملکی را هدف قرار دادند ، تا از یک سو مردم را در مقابل حکومت استفاده نمایند و از سوی دیگر انتقام شکست های تکراری خود را در میادین نبردها بگیرند .

متاسفانه این قسمت از پلان طالب ها و حامیان شان توانست قربانی های بیشماری را از مردم افغانستان بگیرد ، اما در مقابل طالب ها و حامیان اجنبی آنها باز هم شکست خوردند و چهره سفاک شان بیشتر از گذشته برای مردم افغانستان نمایان شد .

تنها در سال جاری طالبان به حمایت و همکاری حامیان اجنبی شان حملات  را در ولایات و پایتخت انجام دادند که چند نمونه آن را در این نوشتار بیان میدارم  .

۱- حمله موتر بمب به تاسیسات ارتش در پکتیا این حمله در کنار افراد نظامی از مردم ملکی نیز قربانی گرفت .

۲- حمله موتر بمب بر قطعه محافظت عامه در غزنی؛ که در کنار افراد نظامی از مردم ملکی نیز قربانی گرفت.

۳- حمله موتر بمب در قندهار؛ در این حمله ۳ تن افراد ملکی به شهادت رسید و ۱۵ تن دیگر که کودکان هم شامل آن میباشند زخم برداشتند .

۴- انفجار موتر بمب و حمله طالبان بالای پوسته ارتش در قندز؛ ضمن کشته شدن نظامیان قربانیان ملکی نیز به همراه داشت .

۵- حمله موتر بمب گذاری شده در ننگرهار؛ که دست‌کم ۱۵ کشته و ۴۰ زخمی داشت که دو تن از کشته شده گان کودکان و ۴ تن ها نیز بانوان بودند.

۶- حمله‌ی موتر بمب طالبان در ولسوالی المار فاریاب که ۲۲ تن افراد نظامی و ملکی در آن جان باختند.

۷- حمله  موتر بمب طالبان در ولسوالی بلخ ولایت بلخ که چهار تن جان افراد ملکی در آن جان باختند و بیشتر از سی تن دیگر زخم شدند.

۸- حمله طالبان به مرکز آموزشی «کوثر دانش» در غرب شهر کابل، که بیشتر از ۱۰ تن دانش آموز در آن کشته شدند و همچنان بیشتر از۲۰ نفر مجروح شدند

۹- حمله طالبان بر ساختمان ریاست دهم امنیت ملی ۳۰ تن کشته و ۳۰۰ زخمی بجا گذاشت که بیشتر قربانیان حمله غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان بودند.

۱۰- حمله بر پوهنتون کابل  که در آن ۱۹ تن کشته و ۲۲ تن زخم برداشتند که همه دانشجویان و افراد غیر نظامی بودند.

این حملات از نمونه های جنایات طالبان و حامیان اجنبی شان تنها در سال ۱۳۹۹در حق مردم افغانستان بوده است ، حالا طالب ها و متحدین آنها متوجه شدن که با کشتار مردم مظلوم افغانستان نمیتوانند به اهداف شوم خود برسند ، بنآ از حربه دیگری بنام تفرقه استفاده میکنند .

اکنون آنها ( طالب ها و حامیان اجنبی شان ) در تلاشند تا اختلافات قومی و مذهبی را میان مردم زخم خورده افغانستان ایجاد کنند.

در گذشته ، طالبان تلاش کامل خود را از راه های گوناگون کردند که شهروندان افغانستان   را به نام شیعه و سنی ، تاجیک و اوزبیک ،هزاره و پشتون ، حنفی و سلفی بودن اختلافات را ایجاد کنند ، اما موفق نشده اند.

اخیراً شاهد بودیم که که طالبان در ولایت بامیان یک حمله انتحاری را انجام دادند که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از 60 نفر شد. این حمله در یک مکان عمومی صورت گرفت و۱۶ تن غیرنظامی در آن کشته و ۵۵ نفر دیگر زخمی شدن ، این تقصیر مردم نبود ، فقط طالبان برای اهداف پلید خود قربانی شان کردند. اهدافی که کشورهای خارجی دارند و ازطالبان به عنوان ابزاری استفاده می کنند. طالبان این حمله را در زمانی انجام دادند که می خواستند روند صلح را که تحت فشار بین المللی و به درخواست افغان ها آغاز شده بود ، مختل کنند و بهانه ای برای ادامه جنگ به طالبان بدهند.

هدف دیگر طالبان انجام چنین حملاتی برای اجرای سیاست ایران و پاکستان است که می خواهند اختلافات قومی و مذهبی را در میان شهروندان افغانستان شعله ور سازند و جنگ داخلی را آغاز کنند.

تلاش بزرگ کشورهای متخاصم افغانستان این است که افغان ها نباید متحد شوند و همیشه باید وقایعی وجود داشته باشد که منجر به جنگ بین خودمان شود. اما با گذشت سال ها ، افغان ها از تمام بازی های استخباراتی آگاه شده اند و پس از تجزیه و تحلیل ، چنین حملاتی را تفسیر می کنند.

شما دیدید که پس از حمله بامیان ، مسلمانان شیعه یا مردم بامیان به صراحت گفتند که طالبان هرگز از خونریزی آنها چیزی بدست نخواهند آورد و وحدت مردم افغانستان از بین نخواهد رفت. این یک موفقیت بزرگ است که افغان ها اکنون همدیگر را فدا می کنند و از جنگ داخلی می آموزند که این کشور خانه همه است و به وحدت همه احتیاج دارد ، اگر تروریست ها حتی وحشی تر شوند ، اما اگر افغان ها متحد باشند. تروریست ها هرگز به اهداف شان نخواهند رسید.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply