روابط مخفی پاکستان و اسرائیل

شمس حقجو

0 799

اداره نظامی و سیاسیون پاکستان از گذشته های دور بنا بر دلایلی که در ادامه ذکر خواهد شد، علاقه به عادی سازی روابط با اسرائیل را داشتند و این روابط تا کنون بقسم مخفی جریان و ادامه دارد .

 به نقل از حامد میر روزنامه نگار ارشد پاکستانی که در مقاله ای تحلیلی در روزنامه جنگ بیان داشته است ( پیش از سالهای ۱۹۷۰ جنرال ضیاالحق یکی از قوماندانان اردوی کشور اردن بود ، در آن زمان ستم اسرائیل بالای مردم فلسطین به اوج خود رسیده بود و تعدادی زیادی از آزادی خواهان فلسطینی به کشور اردون پناه آورده بودند ، جنرال ضیاءالحق حاضر شد برای اخراج آزادی خواهان فلسطینی از خاک این کشور در سال ۱۹۷۰ با تانک به آنها حمله کند و جمع کثیری از مردم مظلوم فلسطین را به خاک و خون کشید. و در این ماموریت جنرال ضیاءالحق مدال شجاعت از پادشاه اردن دریافت کرد .)

جنایت جنرال ضیاء الحق در تاریخ پاکستان به عنوان خیانت در حق مسلمانان فلسطینی ، لکه ننگ تاریخی تا پایان روزگار باقی خواهد ماند .

زمانی که ضیاءالحق در سال ۱۹۷۷ کودتا کرده و ذوالفقار علی بوتو را از بستر حکومت به زیر کشید، یاسر عرفات رئیس خودگردان فلسطین گفت: متاسفم که قاتل مردم فلسطین حکومت پاکستان را به دست گرفته است.

آنچه ضیاءالحق با مردم فلسطین انجام داد را شاید مردم پاکستان به خاطر بیاورند ولی فلسطینی ها هرگز فراموش نخواهند کرد.

نخستین ارتباط علنی پاکستان با اسرائیل به ملاقات خورشید قصوری، وزیر امور خارجه پاکستان در دوره ریاست جمهوری پرویز مشرف با وزیر امور خارجه اسرائیل در ترکیه در سال 2005 برمی گردد، چرا که مشرف از حامیان برقراری روابط دیپلماتیک پاکستان با اسرائیل بود.

اکنون پاکستان ، کانون گرم برای گروه های افراطی است و از آنها در جهت منافع خود استفاده میکند و آنها را جهادی و اسلام گرا می نامند ، و با ایجاد روابط با اسرائیل و عادی سازی این روابط ،از واکنش گروههای اسلامگرای افراطی در خاک خود می هراسد و نمی تواند این رابطه را حفظ کند.

گرچه سران گروه های افراطی از این موضوع آگاه هستند ، اما آنها در دست استخبارات پاکستان گیر مانده اند ، مقامات استخبارت و وزارت خارجه پاکستان برای بحث در مورد روابط آینده، چندین بار به عنوان بخشی از هیئت به اسرائیل سفر کرده اند، و در مقابل اسرائیل به پاکستان وعده کرده در صورت داشتن روابط نیک دیگر اسرائیل از هند علیه پاکستان حمایت نخواهد کرد!  ماهیت این رابطه به تدریج پدیدار خواهد شد و تلاش می شود تا به نقطه افتتاح سفارت در اسلام آباد برسیم.

پاکستان پس از امارات متحده عربی دومین کشور اسلامی است که هیئتی را برای ایجاد و حفظ روابط با اسرائیل تعیین می کند. پاکستان این روابط را به دستور ایالات متحده آغاز کرده و در مقابل امکانات مالی بیشتر به پاکستان داده خواهد شد و پاکستان مکانی مناسبی برای فعالیت های رژیم اسرائیل در آسیا دانسته شده است  .

 برای پاکستان کار دشواری نیست زیرا جوامع اسلامی مخالف روابط با اسرائیل هستند و مراکز اسلامی پاکستان در دست آی اس آی قرار دارد  و حتی ممکن است فتوا دهند که حفظ روابط با اسرائیل ثواب دارد.

پاکستان تمام مدارس دینی را کنترل می کند و رهبران این مدارس را تحت کنترل خود گرفته است ، که هیچگاه نمی توانند علیه دولت استفاده شوند.

با این وجود برای پاکستان آسان نیست که همه کارها را به سرعت و آشکار انجام دهد تا درب روابط بصورت علنی با اسرائیل باز شود. پاکستان از هنر خود استفاده می کند و به خاطر پول تسلیم دشمن ابدی فلسطینی ها ، به ویژه مسلمانان می شود.

پاکستان کشوری است که از اسلام برای منافع خود استفاده می کند و از پیروان و رهبران مذهبی برای پروژه های اطلاعاتی در طول تاریخ خویش بهره جسته و همیشه در تلاش بوده است که به جلو حرکت کند .

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply