توزیع زمین مردم عام از سوی طالبان به افراد این گروه

عارف نظری

0 585

بحث‌های جغرافیایی و کنترل اراضی، همیشه بخش عمده‌ای از گزارش‌های‌ رسانه‌ها و ادارات مختلف در خصوص جنگ و صلح در افغانستان بوده است. گروه طالبان در ولسوالی نسی ولایت بدخشان حدود یک هزار و ۵۰۰ نمره زمین سه بسوه‌ای مردم عام را در بدل قیمت پنج هزار افغانی به افراد و طرف دارانشان توزیع کرده اند. این کار طالبان سبب خشم و نارضایتی مردم این ولسوالی شده و مردم محل جبهه مقاومت را علیه این گروه شکل داده اند.

طالبان با این کارشان میخواهند ادعای مالکیت شان بر خاک افغانستان را تحقق بخشند و از این گزینه به عنوان نقطه فشار در مذاکرات صلح استفاده کنند. اگرچه تاکنون هیچ نهاد معتبر یا غیر معتبری در این زمینه نظرسنجی انجام نداده است، اما باز هم درصدی احتمالی در باب کنترل اراضی از سوی نهادهای مختلف رسمی و غیررسمی در مواقع مختلف نشر و پخش می‌شود. در اکثر مواقع این آمار با هم‌دیگر از زمین تا آسمان فرق دارد. و طالبان به دنبال آغاز گفت‌وگوهای مستقیم صلح میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، این بحث‌ها نسبت به گذشته شدت گرفته است و گروه مسلح طالبان و هواداران آنان در خصوص اراضی تحت کنترل‌شان دست به مبالغه می‌زنند.

عباس استانکزی، یکی از اعضای دفتر طالبان در قطر گفته بود که گروه جنگی آنان ۷۰ درصد از خاک افغانستان را تحت کنترل دارد. هفتاد درصد به هر صورت، آیا آنان بر ۵۰ یا ۳۰ درصد از خاک افغانستان هم حاکمیت ندارند. از این هم اگر بگذریم، آنان واقعاً یک جغرافیایی مشخص را در افغانستان در اختیار خود ندارند که آدرس و پایگاه‌شان محسوب شود.

تا دیروز افغانستان و جهان دنبال آدرس طالب بودند؛ اما از این‌که طالبان از خود آدرس و اختیار ندارند، پس حکومت افغانستان و جهان با نظامیان پاکستانی بحث و گفت‌وگو می‌کردند، زیرا شوراهای کویته و پشاور تحت فرماندهی مستقیم پاکستانی‌ها بوده است که بدبختانه امروز هم ارتش پاکستان از طالبان نماینده‌گی می‌کند. غضب جایداد های مردم از زاویه دیگر ظلم نابخشودنی در حق مردم است که در سلسله انواع و اقسام دیگر مظالم این گروه بر مردم افغانستان بی نظیر نیست. گروه طالبان تا دیروز از چشم شهروندان افغانستان و تصویر عامه پنهان مانده بود و حتی در حالی از وجود شوراهای کویته و پشاور انکار می‌کرد که مقامات پاکستانی خود اقرار می‌کردند. بالاخره طالبان بعد از امضای توافق‌نامه، دوحه را به عنوان آدرس خویش انتخاب کردند. حالا که شهروندان افغانستان و جهانیان بخواهند با طالبان دید و بازدید داشته باشند، باید به دوحه سفر کنند چون طالبان در این خاک جای ندارند. اگر طالبان واقعا از ما استند، کشته‌شده‌گان شان را در پاکستان دفن و مجروحان‌شان را در شفاخانه‌های پاکستان معالجه نکنند. مراسم عزاداری کشته‌شده‌گان شان را در چمن، گلستان، کچلاغ، قلعه سیف‌الله و ژوب برگزار نکنند. آن‌ها مهربانی کنند، به گفته خودشان اطفال‌شان را به درس در ساحه تحت کنترل و تسلط خود بفرستند، زخمیان‌شان را تداوی و کشته‌شده‌گان‌شان را با عزت در همین خاک دفن کنند. مردها در خاک بیگانه‌گان هم‌چنان احساس راحتی نمی‌کنند، برای تعلیم و تربیه جنگ‌جویان‌شان به جای ارسال آنان به مدارس پاکستان در خاک خود مدرسه ها و مراکز آموزشی تأسیس و استادان پاکستانی را همین‌جا برای آموزش‌ آنان دعوت کنند. طالبان مصروف در خط نبرد باید به هوش آمده و بدانند که رهبرانشان از آنها سوء استفاده میکنند، و با بخشیدن چند نمره زمین نمیشود همه چیز ساخت گرچند آنهم به یک قشر محدودی فراهم است. درحالیکه به طور روزانه صدها طالب در میدان‌های جنگ کشته می‌شوند؛ ولی رهبری آنان در پاکستان با شان و شوکت در خانه‌های امن و مفشن، زنده‌گی راحت، تجارت و حنا برای زنده‌گی‌شان بیمه دارند. چند روز پیش در یک محکمه پاکستان بیان شد که رهبر قبلی طالبان (ملا منصور) در پاکستان در کنار این‌که تجارت و جایداد داشت، از یک کمپنی هم‌چنان برای زنده‌گی خویش بیمه اخذ کرده بود. فرزندان رهبران طالبان در مکتب‌های معتبر پاکستان، برخی از آن‌ها حتا در مکتب‌ها و دانشگاه‌های غربی تحصیل می‌کنند و زنده‌گی آرام دارند. گروه دیگری از آن‌ها با خانواده‌های‌شان در قطر تجارت دارند و در آسایش زنده‌گی می‌نمایند؛ اما این‌جا در افغانستان، کودکان فقیر و بی‌بضاعت را به‌نام جهاد خوراک خاک می‌کنند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply