ضرورت صلح در اجتماع

عارف نظری

0 669

کلمه اجتماع از (جمع یجمع جمعا و اجمع تجمع و استجمع) گرفته شده است. اجتماع مصدر باب افتعال از جمع می باشد. تعریف اجتماع و مجتمع را دوکتور علی عبدالحکیم محمود در کتاب التربیه الاجتماعیه و الاسلامیه چنین بیان نموده است: اجتماع عبارت از مجموعه از مردم است که در یک قطعه جغرافیای محدود به شکل دایمی یا مشابه دائمی با داشتن روابط انسانی، تبادل منافع با موجودیت کانال های ارتباطات از قبیل گفتمان، مناقشه، تقریب، معیشت، مشارکت، تعاون و یاری با وجود عقاید که آنها را رهبری می نماید، زندگی می کنند پس تعریف صلح اجتماعی چنین تخریج میشود: صلح اجتماعی عبارت از حالت اطمینان، استقرار، برائت از عیوب در یک اجتماع است که برای ساکنین آن حالت خوف را به امن و حالت گرسنگی را مبدل به داشتن طعام می سازد.

اساس صلح اجتماعی در اسلام بر مبنای آیات ۲۰۸ سوره بقره استور است الله (ج) می فرماید: که ترجمه اش چنین است.

ای کسانی که شما ایمان آورده اید بطور مکمل در سلم یا اسلام داخل شوید، و پیروی از پلان های شیطانی یا خطوات آن نکنید، به یقین که شیطان دشمنان آشکار شما است.

برخی از مفسرین سلم را اسلام تفسیر نموده و برخی هم آنرا به معنی اصلی این واژه یعنی صلح تفسیر کرده اند. در هر دو صورت اسلام، انسان را دعوت می نماید تا بطور مکمل در صلح و یا هم در اسلام داخل شود.

این دو صورت زمانی به واقعیت تبدیل می گردد که انسان از پلان های شیطان پیروی ننماید زیرا پیروی از شیطان در صورتی که انسان مسلمان باشد وی را از راه راست یا مستقیم یا راه اعتدال دور می سازد که این خود سبب نزاع در وجود همان انسان به عنوان فرد گردیده و هم امن و استقرار را در جامعه به تهدید می برد. اگر تفسیر دوم یعنی سلم را صلح تعبیر نمایم که معنای لغوی آن است چنانچه معاجم لغت هم سلم را صلح معنی نموده اند در آن صورت دستور آیت این است که انسان باید بطور کلی در صلح داخل شود طبیعی است که هدف صلح و سلم و اسلام برای انسان دخول جنت، رضای خداوند متعال و دیدار وی در روز قیامت حاصل می گردد.

گروه طالبان باید بدانند که با توجه به آیات مبارکه قرآنی واحادیث نبوی (ص) که صلح خیر است و فضیلت آن از نماز نوافل، روزه، صدقات و خیرات برتر می باشد زندگی و آسایش بدون داخل شدن مکمل در اسلام نا ممکن است با در نظر داشت پیام الهی به صلح رو آورده با آشتی دائمی و صلح پایدار که یگانه خواست مردم مظلوم افغانستان است رو آورند.

در این روز ها که دور دوم مذاکرات بین الافغانی میان هیئت مذاکره کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان که با دل سردی، کم رنگ به پیش میرود و نتیجه مثمر و موثر‌ٔی در قبال ندارد و روز به روز یاس و نا امیدی مردم مسلمان و مظلوم افغانستان را زیادتر می سازد.

دولت جمهوری اسلامی افغانستان در این روز ها که دولت جدید منتخب ایالات متحده آمریکا به رهبری جو بایدن رئیس جمهور جدید آن کشور به میان آمده است و دولت جمهوری اسلامی افغانستان انتظار دارد تا دولت جدید ایالات متحده و باالخصوص آقای جو بایدن خود را در کنار مردم افغانستان قرار داده و در حل معضله پروسه مذاکرات بین الافغانی همکاری همه جانبه نموده نقش موثریت خویش را در زمینه ایفا نماید.

گروهی طالبان در تلاش اجماع منطقوی

در این اواخر سروصدای مذاکرات صلح از رسانها بگوش میرسد و سفر های متعدد طرفین به کشور ها منطقه شروع گردیده شورای عالی مصالحه در تلاش بدست آوردن اجماع منطقوی پیرامون آمدن صلح در کشور سرگرم سفر به کشور های ذیدخل در قضیه می باشد. و در بعد داخلی تدویر جلسات شورای عالی مصالحه را که مرکب از رهبران جهادی، اعضای کابینه اسبق، شخصیت های سیاسی، فرهنگی و قومی میباشد. دایر و نظریات ایشان را در قضیه صلح  و آجندای مذاکرات تیم مذاکره کننده در قطر و سایر موضوعات جویا می شوند، وزارت خارجه نیز تلاشهای را در خارج از کشور پیرامون قضیه جنگ و صلح و مشروعیت علیه دولت اسلامی افغانستان بخصوص با کشور های اسلامی گفتگو های سازنده را آغاز کرده تا از طریق اجماع علما کشور های اسلامی فتوای قاطع را در مورد جنگ در افغانستان صادر نمایند از همه مهمتر تغییر حکومت در ایالات متحده امریکا که جو بایدن کاندید حزب دموکرات ها برنده انتخابات گردید. و در اولین ساعات کارش پالسی های قبلی و حتی قوانین و مقررات مربوط به آقای ترامپ را طی فرمانهای ملغی اعلام نمود. که از جمله باز بینی موافقت نامه صلح آمریکا با گروه طالبان را در دستور کار خود قرار داده که این خبر برای طالبان واقعا ناخوشایند بود. آنها که برای برنده شدن ترامپ ختم و خیرات ها نمودن و دست دوعا داشتن که مگر دیوانه قمارباز بار دیگر بر اریکه قدرت باقی بماند تا از برکت سخاوت های غیر منطقی او بیشتر بهره مند گردند کشوری که سالها تحت نام تروریزم در کشور افغانستان مبارزه کرده و مصارف سرسام آوری با تلفات جانی متقبل شدن. یکبارگی با آن گروی تروریستی که باعث مصرف صد ها میلیارد دالر و کشته شدن هزاران سرباز آمریکا و ائتلاف مربوط آنها گردید دست دوستی را دراز کرد و طی ۹ ماه مذاکرات نفس گیر قادر به امضاء توافق نامه صلح با گروه تروریستی طالبان گردید. در حالیکه در عراق و سوریه علیه داعش که اراضی زیادی را با جنگجویان فراوان و امکانات نظامی پیشرفته در اختیار داشتن در مدت کمی آنها را شکست دادن و گلیم داعش را از آن سرزمین ها بکلی جمع کردن اما در افغانستان با امکانات بیشتر و وقت زیاد در برابر یک گروه کوچک که ابتداء آمدن قوای امریکا بکلی منهدم شده بودن و بطور مرموزی دوباره بازسازی شدن و بالاخره بیک قدرت که با امریکا ظاهر مقابله کنند تبدیل شدن و از شکست دادن شان ناتو و جمع امریکا عاجز ماند واقعا برای هر کسی سوال است؟ که پشت پرده چه گپ های استخباراتی وجود دارد که در نتیجه مردم افغانستان هیزم سوخت آن اند. به هر تقدیر موضوع بر سر وار خطای گوروی طالبان از تغییر پالیسی در آمریکا با آمدن حکومت جدید است که این تغیر تا چه حد واقعیت است یا تاکتیک که بعدا معلوم خواهد شد.

ولی ظاهرا گروه طالبان کمی دست و پاچه معلوم می شوند و علایم این سراسیمگی سفر های نماینده های شان به تهران و مسکو می باشد که خدا کند واقعیت داشته باشد نه اینکه با این ترفند دکترین استخباراتی بازی با اذهان عامه را سازماندهی کرده باشند تا جلب اعتماد کشور های منطقه را به پروژه ناتمام خود برای اهداف استراتیژیک شان بدست آورند.

در اخیر بر ملت و دولت لازم است تا با وحدت نظر در پی منافع خودمان باشیم و انتظار واهی از بیگانه نداشته باشیم.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply