آیا توافقنامه دوحه کامیاب میشود؟

توفیق عظیمی

0 699

ایالات متحده امریکا و طالب ها در دهم حوت سال ۱۳۹۸ مطابق به ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ توافقنامه صلح را در دوحه قطر به امضا رسانیدند.

مهمترین نکات توافقنامه قرار ذیل میباشد:

اول : تضمین طالبان در استفاده نکردن از خاک افغانستان در برابر ایالات متحده و متحدانش .

دوم: قطع روابط با القاعده ، داعش و سایر شبکه های تروریستی. در صورت لزوم جنگ علیه آنها.

سوم : خروج نیروهای خارجی از افغانستان طی 14 ماه که هنوز تکمیل نشده است.

چهارم : آغاز مذاکرات و گفتگوها و مشاوره های بین افغانی در مورد آتش بس. پنجم : رهایی ۵ هزار زندانی طالب از زندان های دولت افغانستان و رهایی  زندانیان دولت از زندان طالبان .

دولت افغانستان هیچ دخالتی در امضای توافق نامه نداشت و نه هم مجبوربه اجرای آن بود ، اما ضمن بیان دیدگاه های خود در روز امضای توافق نامه ، این توافق نامه را گامی مثبت به سوی صلح خواند. دولت افغانستان پس از تحقیق و مشورت کامل ۵۵۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرد. اما طالبان به قول خود مبنی بر اینکه زندانیان آزاد شده به خطوط مقدم نروند ، عمل نکردند و به زندانیان آزاد شده دستور دادند که وارد جنگ شوند.

در توافقنامه آمده بود كه خشونت در افغانستان کاهش یابد ، اما بل عکس خشونت ها افزایش یافت .

ماین های کنار جاده حملات راکتی و انتحاری باعث کشته و زخمی شدن هزاران شهروند افغانستان  شد.

دولت افغانستان ده ها نفر را دستگیر کرده است که در آخرین قتل های هدفمند از جمله ترور عالمان دین ، خبرنگاران ، دکتران ، فعالین جامعه مدنی و … دست داشتند.

علاوه بر این ، یک سلول مشترک حقانی و داعش دستگیر شد که حملات هدفمندی را انجام می داد و دومین رهبر مهم شبکه القاعده توسط نیرو های امنیتی در منطقه تحت کنترل طالبان کشته شد ، به این معنی که روابط طالبان با داعش و القاعده هنوز وجود دارد این همان چیزی است که ناتو ، سازمان ملل و خود ایالات متحده بارها و بارها گفته اند و شاهد آن بوده ایم.

فرار از مذاکرات صلح ، عدم امتناع از پذیرش آتش بس و سرانجام سفرها به کشورهای خارجی ، تشدید جنگ و ارتباط با حقانی و القاعده منجر به تصمیم گیری ناتو برای عدم خروج نیروهایش شد. ایالات متحده اعلام کرد بررسی توافقنامه دوحه روی میز دکترین سیاسی نظامی ایالات متحده قرار ، و دولت افغانستان نیز از توافقنامه طالب و آمریکا با دادن قربانی های بیشمار در جهت کاهش خشونت ها و پیشبرد گفتگوهای صلح اکنون راضی بنظر نمی رسد . حال این سوال کاملا حل است که چه کسی به توافقنامه دوحه آسیب می رساند و چه کسی سبب فسخ آن میشود؟

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply