جنبش تحفظ پشتون تحت رهبری منظور پشتون چگونه آغاز شد؟/ 3

کاندید اکادمیسین سیستانی 

97

 منظورپشتون چهرۀ کاریزماتیک:

 کاریزما به آن رهبران سیاسی یا مذهبی اطلاق میشود که قدرت خارق العاده ای  درجذب وجلب مردم براثر گفتاریا کردار خود داشته باشند. منظور پشتون رهبر جنبش پی تی. ام یک چنین شخصیتی است .

       عملیات «ضرب غضب» اردوی پاکستان در وزیرستان‌ خون افشان ترین عملیات اردو در وزیرستان ومناطق دیگر قبایل پشتون بود. دراین عملیات ده ها هزار انسان شامل پیرو جوان وکودکان با زور از خانه ها ومنازل بیرون ساخته شدند  وبعد به قتل رسیدند. زنان ودختران جوان پشتون توسط نظامیان پنجابی  اختطاف گردیدند.مردمان مناطق قبایلی با بدترین کشتارها روبروشدند وآنهای که توانسته بودند از جا و‌مکان خود فرارکنند  برای نجات خود از این وضعیت به دنبال کسی می گشتند که  راه نجات را به آنها نشان بدهد. بالاخره یک جوان جسور وپرتحرک وبا درایتی بنام منظور پشتون پیدا شد  تا  سینه خود را سپر نماید در جلو مردم قرار گیرد . منظور پشتون با کلاه مزاری  بارنگ  سرخ و سیاه  درمیان مردم ظاهر گردید.  این کلاه امروز به سمبول اتحاد و همبستگی مردم مبدل شده و روز تا روز بیشتر کسب محبوبیت مینماید .مردم  ستم دیده  نیز از عقب منظور به حرکت افتادند و او را به حیث رهبرحرکت “تحفظ پشتون” شناختند.

قرار گرفتن منظور پشتون در رهبری جبنش نجات خبر از ظهور یک ناجی برای قوم پشتون ازمشی نسل کشی میدهد. این جوان پرنبوغ پشتون  درحقیقت شیشه عمرخود را برکف گرفته و انگشت ملامتی را  بسوی سازمان مخوف استخبارات  نظامی پاکستان دراز نموده است. مسالۀ مهم این است که ایستادن درمقابل یک اردوی مسلح و استخبارات مخوف آن  و متهم کردن آن به  نسل کشی یک قوم چهل ملیونی کار آسانی نیست، واگرکسی  بخواهد چنین صدای را بلند نماید، باید اول سرخود را درکف دست بگذارد وبعد گام به جلو نهد ومنظور پشتون یک چنین کسی است.

انسانهای عدالتخواه وآزادی طلب می باید از چنین کسی وچنین جنبشی حمایت کنند.این حمایتها به اعضای جنبش تحفظ پشتون  نیروی تازه می بخشد وآنان را برای اتحاد ومقاومت در برابر نسل کشی پایدار تر میسازد. 

بدون تردید  جنبش حراست پشتونها سبب همبستگی واتحاد عمیق  پشتونها شده و دستگاه استخبارات نظامی پاکستان را مجبور ساخته تا دیدن جوانان پشتون را با کلاه سرخ  که سمبول جنبش تحفظ پشتونهاست تحمل کند. پشتونی که تا قبل از تشکل جنبش جرأت چراگفتن در برابرتوهین وتحقیر پولیس ونیروهای امنیتی  را نداشت، امروز درمیتنگها وتظاهرات با برافراشتن بیرق ملی افغانستان شرکت میکند وشعار «لراوبر یوافغان» را سرمیدهند وبا صدای بلندازهویت افغانی خود یاد میکنند وبجای خط دیورند سرحد اتک را مطرح میکنند، تا قبل از ظهورجنبش نجات پشتون اگرکسی چنین شعاری میداد سرش بربادمیرفت ، اما امروز از برکت وجود یک رهبرهوشیار ومعقولی چون منظور پشتون، پشتونهای آنسوی خط تحمیلی دیورند بر روی یخن خود نقشۀ افغانستان وسمبول بیرق ملی را خامک دوزی کرده می پوشند ودربازارها ظاهرمیشوند ولی کشته نمیشوند.

منظورپشتون یک شخصیت پرجاذبه وکارزیماتیک است که با سخنرانی های دقیق خود  ده ها هزار مردم عدالت خواه پشتون را که خواهان امنیت جانی ومالی  خود استند وبدنبال کاروپیدا کردن لقمه نانی  در شهرهای مختلف کراچی ولاهور و اسلام اباد وکویته وپشاور سرگردانند ولی از سوی نظامیان پنجابی دستگیر ومورد شکنجه های وحشیانه قرار میگیرند چنان با هم متحد ویک پارچه ساخته است که نیروهای انتظامی به اسانی نمیتواند آنها را مورد ضرب وشتم یا توهین وتحقیرقرار بدهند.

منظور در جریان تظاهرات بوضاحت اظهارمیکند که «ما در مناطق زنده گی  مینما یم که  جی  . ایچ . کیو ( قوماندانی عمومی  قوای نظامی که مرکز ان در راولپندی است ) همه چیز مارا از بین برده  و مردمان مارا کشته اند. او خواهان پاک کاری  مناطق قبایلی از وجود ماینها و مواد انفجاری شده تا مردم براثر انفجار این مواد که از جانب نظامیان پاکستان در مناطق فرش گریده از بین نروند . همچنان او خواهان  جمع اوری و خروج  پوسته های کنترولی  و امنیتی از مناطق خویش میباشد .  

بارها حکومت ملکی و نظامیان پاکستان  برمنظورپشتون ورفقایش اتهام وارد کرده اند  که  او و رفقایش  با سازمان های استخباراتی هند و افغانستان  رابطه دارند.اما کدام سندی دراین مورد از منظورپشتون یا رفقایش ارایه کرده نتوانسته اند که اتهام را ثابت نماید. منظور پشتون وهمرزمانش در شهر های مختلف پاکستان به تظاهرات شان  ادامه داده واظهار میدارند که :مردمان ما سالها بین نظامیان پاکستان و طالبان تحت فشار قرار گرفته و نا بود میشوند. ما در مناطق خویش خواهان صلح و آشتی هستیم.»

جنبش تحفظ پشتون تحت رهبری منظور پشتون چگونه آغاز شد؟/۱

منظور پشتون برای نجات مردم پشتون از کشتارها واختطاف های مکرر توسط نظامیان پنجابی به پا خاسته است و صدایش با صدای حق طلبانه میلیونها پشتون مصیبت دیده یکجا شده طوفانی از خشم وانزجار مردم را علیه حکومت ونظامیان پاکستان برانگیخته است.

بدون تردید  جنبش حراست پشتونها سبب همبستگی واتحاد عمیق  پشتونها شده ومیشود و دستگاه استخبارات نظامی پاکستان را مجبور میسازد تا از عملیاتهای جعلی(عزم استحکام) به بهانه تصفیه منطقه قبایلی از گروهای دهشت افگن، ولی درواقع گرفتاری وکشتار پشتونها دست بردارد وبه حقوق حقه آنها تن در دهد.

 

اما سازمان مخوف استخابات نظامی پاکستان هرازگاهی یکی از نخبه گان جنبش را با توطیه ودسیسه توسط افرادی از قبایل دیگر ازمیان می برد. چنانکه تاکنون چند تن ازفعالین جنبش پشتون چون عثمان کاکر ، طاهرداور،آرمان لونی، عارف افغان واخیراً گیله من وزیرشاعرانقلابی وآتش نفس را ازمیان برداشت که با خشم وانزجار ملیونها پشتون درداخل وخارج پاکستان  روبروگردید.

https://vm.tiktok.com/ZGen5berH/

مرگ گیله من وزیر، یکی ازفعالین پرشورجنبش تحفظ پشتون نقط اوج اتحاد وهمبستگی پشتونها در برابر ظلم وستم ملی حکومت تبعیض گسترپنجاب است.ازروز مرگ گیله من وزیر در12 جولای تا کنون هر روز درمناطق قبایلی تظاهرات وسیعی برضد ستم اردو واستخبارات نظامی آنکشور واتحاد وپایداری در مقابل پلانهای سرکوب گرانه دولت جریان دارد ومردم خشم ونارضایتی خود را از روش ظالمانه وتبعض آمیز حکومت پاکستان ابراز میدارند. همین اکنون در بنو واورکزی و رزمک   وسایرنقاط قبایلی خشم مردم علیه حکومت  پاکستان روبه افزایش است وتظاهرات مردم به سیل خروشان مردم مبدل شده است .

https://www.facebook.com/share/r/cBSEZfPLvJS1kM8c/?mibextid=UalRPS

 https://www.facebook.com/share/r/PYpKpPPfKjR5TRfg/?mibextid=UalRPS

منظورپشتون روز19 جولای  در آخرین سخنرانی خود از تمام قبایل واقوام پشتون تقاضا نمود تا در تاریخ 11 اکتوبردر یک جرگۀ وسیع بنام عدالت قومی پشتون  برای تصمیم گیری بزرگی جمع شوند وهرقوم کمپ خاص خود را برپا نماید .سپس درمیان خود جرگه نمایند و نماینده گان خود را برای جرگۀ عالی انتخاب نمایند،بعداین نمایندگان در جرگۀ عالی تراشتراک میکنند تا آخرین تصمیم را دربارۀ سرنوشت پشتونها بگیرند. تصمیم جرگه عالی ، تصمیم نهایی برای بودن با پاکستان یا جداشدن از پاکستان وتشکیل یک پشتونستان مستقل خواهد بود. این یک تصمیم بسیاربزرگ وسرنوشت ساز است، با درنظرداشت اهمیت این جرگه وخطرات احتمالی آن برای دولت پاکستان، ممکن است دستگاه استخبارات نظامی بیشتر فعال شده با تهدید یا تقدیم رشوت درمیان اقوام تفرقه ایجاد نماید وحتی ممکن است برای اینکه چنین جرگه ای تدویرنیابد، دست به ترور منظور پشتون بزند،از این لحاظ لازم است تا جنبش تحفظ پشتون بیدارو هو شیارباشند وتوطیه های استخباراتی را درنطفه خنثی کنند.

جنبش تحفظ پشتون تحت رهبری منظورپشتون چگونه آغاز شد؟/۲

(ختم)

 

امتنانیۀ استاد شهباز نورزی

درود بر استاد گرامی و دانشمند کشور جناب سیستانی صاحب!

در نخست از عطف و بذل توجه شما نسبت به پیشنهاد بنده در پیوند به ترتیب این مقاله از ادرس معتبر شما یک دنیا سپاسگزارم. و به مثابه یک جوان این مرز و بوم که مانند تمامی جوانان این خطه حدوداً صد سال است در تاریکی نگه داشه شده ایم از مطالب پرمحتوا، موثر و مبتنی بر واقعیت های محض شما خیلی چیزها آموخته ایم. در طول حدوداً صد سال اخیر مردم و خاصتاً جوانان این مرز بوم از یک آدرس مشخص همیشه در تاریکی نگه داشته شده اند و همیشه وقت روایت های نادرست و ملوس به غرایض ایدیولوژیک، ایتنیک و پولیتیک در رابطه به حوادث، نهضت ها و جریان های روشنگرانه ای جاری و تاریخی کشور به خورد شان داده شده است که این امر دلیل اصلی عقب مانده گی و دربدری مردم این خطه خاصتا پشتو زبانان است. از نهضت روشنگری محمود طرزی تا نهضت استقلال طلبانه امانی و از نهضت عدم تشدد و روشنگرانه خان عبدالغفار خان تا جنبش تحفظ پشتون ها (منظور پښتون) در طول صد سال اخیر هر نهضت، حرکت و یا جنبش که برای بیداری و رهایی مردم افغانستان خاصتاً پشتون ها از واپسگرایی، تحجر و استحمار گام برداشته است با حربه های مشخص و تکراری ایدیولوژیک، ایتنیک و سیاسی نه تنها سرکوب شده اند بلکه با روایت های غرض آلود و مرض اندود سیستماتیک حتی وجهه عقیدتی و ایمانی آنها زیر سوال برده شده و در بین اغلب مردم افغانستان و خاصتا جوانان تصویر نادرست از آنها ارایه شده است. در این چنین شرایط لازم است که تمام روشنفکران و دانشمندان با احساس و مهندوست کشور این بار با یک صدا و حرکت سیستماتیک جلوی اینگونه توطیه ها در قبال منظور پشتین و جنبش تحفظ پشتون ها را بگیرند و اجازه ندهند که دسایس و توطیه های که در قبال امان الله خان و خان عبدالغفار خان صورت گرفت بار دیگر تکرار شوند. لازم است که از آدرس های معتبر و مراجع علمی و تاریخی کشور همچون سیستانی صاحب و دیگر مراجع معتبر و با احساس کشور مطالب، مقالات و حتی کتاب ها در مورد نهضت های روشنگری افغانستان خاصتا نهضت منظور پښتین تهیه و نشر شود تا دیگر جوانان این مرز و بوم گول روایت های غرض آلود دیگران را نخوردند. پاینده، صحتمند و سرافراز باشید جناب سیستانی صاحب.

پایان

20/7/ 2024

قسمت اول: جنبش تحفظ پشتون تحت رهبری منظور پشتون چگونه آغاز شد؟/۱

قسمت دوم: جنبش تحفظ پشتون تحت رهبری منظور پشتون چگونه آغاز شد؟/۲

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.