معیار های تعبیر تاریخ و سند صحبت رئیس جمهور داود و سفیر امریکا اگست ۱۹۷۷

احمد فواد ارسلا

83

بادرنظرداشت مباحث نویسندگان مختلف درمورد حوادث تاریخی گذشته که عمدتا به عوض مباحثات منطقی و علمی به رد و بدل شدن اتهامات و بعضا دشنام نویسی ها مبدل میگردند.

با در نظرداشت اتهام بندی و تاریخ پردازی سیاسی و احساساتی اخیر در دفاع از ظاهر شاه و محکوم کردن رئیس جمهور داود خان و دفاع متقابل طرفداران داودخان.

در ذیل قبل از ترجمه سند مکتوب سفیر امریکا در مورد دیدارش با رئیس جمهور داود – ترجمه معیار های تعبیر تاریخ پوهنتون کلیفورنیا   UCLAرا به صورت مثال عرضه میدارم و امید میرود  که در تحلیل این سند و همه ای مباحث تاریخی تحلیل منطقی صورت بگیرد.

https://phi.history.ucla.edu/nchs/historical-thinking-standards/3-historical-analysis-interpretation/

معیار تفکر تاریخی

محصل که در تحلیل و تفسیر تاریخی مشارکت می‌کند:

موفق میشود:

  • مجموعه‌های مختلفی از نظریات، ارزش‌ها، شخصیت‌ها، رفتارها و موسسات و تشکیلات را با شناسایی شباهت‌ها و تفاوت‌ها مقایسه و تضاد دهد.
  • طرز فکر های متعدد مردم مختلف در گذشته را با نشان دادن انگیزه‌ها، عقاید، علایق، امیدها و ترس‌های متفاوت آن‌ها در نظر بگیرد.
  • روابط علت و معلولی را با در نظر گرفتن علل متعدد تحلیل کند، از جمله (الف) اهمیت فرد در تاریخ؛ (ب) تأثیر نظریات، علایق انسانی و عقاید؛ و (ج) نقش چانس، تصادفی و غیرمنطقی.
  • مقایسه‌هایی را در سراسر دوره‌ها و مناطق انجام دهد تا مسائل پایدار و همچنین توسعه‌های بزرگ یا بلندمدت را که از مرزهای منطقه‌ای و زمانی فراتر می‌روند، تعریف کند.
  • بین بیان‌های بدون پشتوانه نظر و فرضیه‌های مطلع مبتنی بر شواهد تاریخی تمایز قائل شود.
  • روایت‌های تاریخی رقابتی را مقایسه کند.
  • استدلال‌های اجتناب‌ ناپذیری تاریخی را با ارائه مثال‌هایی از احتمالات تاریخی، از جمله چگونگی انتخاب‌های مختلف که می‌توانستند به نتایج متفاوت منجر شوند، مورد سوال قرار دهد.
  • تفسیرهای تاریخ را به عنوان موقت در نظر بگیرد، مشروط به تغییرات با کشف اطلاعات جدید، شنیدن صداهای جدید و مطرح کردن تفسیرهای جدید.
  • مباحثات مهم میان تاریخ‌نگاران را درباره تفسیرهای جایگزین از گذشته ارزیابی کند.
  • تأثیر گذشته را فرضیه‌پردازی کند، از جمله محدودیت‌ها و فرصت‌هایی که تصمیمات گذشته ممکن است ایجاد کرده باشند.

تلگرام از سفارت امریکا درافغانستان به وزارت امور خارجه امریکا

کابل، ۱۷ اگست ۱۹۷۷، ۱۰۵۰Z

                 ۵۷۳۲. موضوع: گفتگو با رئیس جمهور داود: مسائل سیاسی.

۱. من صبح روز ۱۷ اگست با رئیس جمهور داود ملاقات کردم. گفتگو در هر زمینه‌ای صمیمی بود. این گفتگو یک ساعت به طول انجامید. رئیس جمهور داود به نظر می‌رسید که به طور کامل از برخی مشکلات جزئی صحی که اوایل تابستان امسال دچار آن شده بود، مانند جراحی دندان، بهبود یافته است.

۲. من به رضایت ما از حضور سفیرواحد کریم در واشنگتن اشاره کردم و این که چقدر مشتاق استقبال از وزیر امور خارجه عبدالله در نیویارک و کلیفرنیا در هفته‌های آینده هستیم. داود از من خواست که از طرف او از رئیس جمهور کارتر برای استقبال گرم از سفیر کریم تشکر کنم. همچنین از من خواست که بهترین تمنیات شخصی او را به رئیس جمهور کارتر منتقل کنم.

۳. پس از بحث در مورد مسائل اقتصادی و مواد مخدر که موضوع‌های پیام‌های جداگانه هستند، داود گفت که او بسیار نگران تعداد زیادی از نشریات تبلیغات کمونیستی است که از طریق پوسته و به صورت غیرقانونی از اروپا و ایالات متحده به افغانستان وارد می‌شوند. او این حمله تبلیغاتی را به نگرانی‌هایش درباره نفوذ کمونیست‌ها در کشورهایی مانند تایلند و اتیوپیا مرتبط دانست. او گفت که هنوز به نظریه دومینو اعتقاد دارد. او گفت که افغانستان به خصوص به تحولات این چنینی در جهان حساس است به دلیل مرز طولانی خود با اتحاد جماهیر شوروی.

۴. درباره تبلیغات کمونیستی، من به داود گفتم اگر مثال‌های مشخصی وجود دارد که او می‌خواهد من بررسی کنم، سعی خواهم کرد این کار را انجام دهم. او با من موافق بود که بیشتر آن‌ها بسیار خسته‌کننده هستند و تأثیر زیادی ندارند، اما گفت که با این حال مردم آن‌ها را می‌خوانند.

۵. من همچنین ذکر کردم که من همه چیز را در جهان به نفع اتحاد جماهیر شوروی نمی‌بینم. در این رابطه، من به جلسه اخیر ASEAN و تعهدات جاپان و استرالیا برای حمایت از کشورهای ASEAN اشاره کردم. همچنین به مشکلات اتحاد جماهیر شوروی در سومالیا و شکست کمونیست‌های تحت نفوذ شوروی در هند و سریلانکا اشاره کردم. من گفتم که تلاش‌های سیاسی ما در آفریقای جنوبی و شرق میانه، امیدواریم، شرایطی را در این مناطق ایجاد کند که فرصت‌های شوروی را محدود کند. در پایان اظهاراتم، داود اظهار داشت که بدون شک شوروی‌ها مشکلاتی دارند.

اليوت

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.