کشفی برای متحول ساختن نظریه تشکیل ستاره گان

1,584

کشفی که می‌تواند نظریه تشکیل ستارگان را متحول کند.

به گفته‌ی محققان، این احتمال وجود دارد که ستارگان سریع‌تر از آن چه که تصور می‌کردیم، تشکیل شوند. این کشف می‌تواند نظریه تشکیل ستارگان را متحول کند.

به گزارش جهان هستی و به نقل از دیلی‌میل، اخترشناسان با استفاده از “تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری” یا “فست” Five-hundred-metre Aperture Spherical Telescope) (FAST)) در جنوب غربی چین به کاوش ابر مالیکولی “لیندز ۱۵۴۴” (Lynds ۱۵۴۴) پرداختند. رصد این ابر که در فاصله‌ی ۴۵۰ سال نوری در صورت فلکی گاو قرار دارد توسط ستاره‌شناسان آکادمی علوم چین در بیجینگ انجام گرفت. آن‌ها می‌گویند این ابر مالیکولی در آستانه متولد کردن یک ستاره است.

نظریات پیشین در مورد تشکیل ستارگان بیان می‌کند که میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا گاز و غبار درون یک ابر مالیکولی جمع شده و منطقه‌ای متراکم برای ایجاد جرقه همجوشی هسته‌ای به وجود آورد. میدان‌های مقناطیسی قوی نیز از سرعت این فرآیند می‌کاهند.

با این حال در این مطالعه جدید آن‌ها دریافتند که میدان مقناطیسی در متراکم‌ترین بخش ابر مالیکولی، جایی که انتظار می‌رود ستاره‌ها در آن شکل بگیرند، ۱۳ بار ضعیف‌تر از آن چیزی است که پیش‌بینی شده بود.

این بدان معناست که میدان مقناطیسی در ناحیه متراکم به اندازه کافی قوی نیست که از فرآیند همجوشی هسته‌ای جلوگیری کند و بنابراین ستارگان می‌توانند زودتر از آن چه انتظار می‌رود، متولد شوند.

پیش از این ستاره‌شناسان از رصدخانه “آرسیبو” در پورتوریکو برای بررسی متراکم‌ترین بخش‌های ابر مالیکولی استفاده می‌کردند. این رصدخانه در حال حاضر از کار افتاده است.

رصدخانه‌های دیگر برای اندازه‌گیری نواحی کم تراکم‌تر ابر استفاده شده‌اند و در این مطالعه بر روی منطقه‌ای بین این دو بخش تمرکز شده است.

آن‌ها با استفاده از بزرگ‌ترین رصدخانه‌ی رادیویی جهان توانستند میدان مقناطیسی این ابر را مورد کاوش قرار دهند و نتایج را با مدل‌های رایانه‌ای مقایسه کنند. محققان تفاوت بزرگی میان قدرت میدان مقناطیسی در مناطق متراکم در مقایسه با آن چه با توجه به مدل‌های رایانه‌ای انتظار می‌رفت، مشاهده کردند.

نویسندگان نوشتند: کشف میدان مقناطیسی کاهش یافته در مرکز هسته پیش‌ستاره‌ای  L۱۵۴۴  می‌تواند درک ما از نحوه شکل‌گیری ستارگان را متحول کند.

هسته پیش‌ستاره‌ای یک ابر مالیکولی متراکم است که شکل‌گیری ستاره در آن اتفاق می‌افتد و تصور می‌شود کاهش قدرت میدان مقناطیسی برای شروع تشکیل ستاره ضروری باشد.

برخی از نظریه‌ها نشان می‌دهند که این تغییرات مقناطیسی زمانی اتفاق می‌افتد که هسته بسیار متراکم است و باعث فروپاشی هسته‌ها و تشکیل ستاره‌ها می‌شود.

با این حال کاوش قدرت میدان میان ستاره‌ای منظومه پیش ستاره‌ای اولیه کار چالش ‌برانگیزی بوده است.

“تائو چانگ چینگ” (Tao-Chung Ching)، محقق ارشد این مقاله و همکارانش یک میدان مقناطیسی در گاز اتمی سرد خارج از مرکز L۱۵۴۴ یافتند. و شاهد کاهش ۱۳ برابری میدان مقناطیسی بودند. در حقیقت آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است ستاره‌ی کوچک جنینی ۱۰ برابر زودتر از تصور در حال شکل‌گیری باشد.

میدان مقناطیسی در این ابرهای تشکیل‌دهنده‌ی ستاره می‌تواند ۱۰۰ هزار بار ضعیف‌تر از میدان مقناطیسی اطراف زمین باشد و به همین دلیل مطالعه آن‌ها دشوار است.

در مطالعات قبلی میدان‌های مقناطیسی در لایه‌های کم‌تراکم گاز خارج از هسته بررسی شده بود. در این مکان‌ها نیروی مقناطیسی بر نیروی گرانشی غالب است. آن‌ها سپس میدان‌های مقناطیسی قوی‌تر درون هسته ابر را بررسی کردند و دریافتند در این مناطق گرانش غالب است.

مطالعه جدید خلاء میان این دو را پر کرده است و به بررسی مناطق میانی بین لایه کم‌تراکم و متراکم پرداخته است. آن‌ها دریافتند که میدان مقاطیسی ۱۳ برابر نسبت به لبه‌ها ضعیف‌تر است. تائو چانگ چینگ می‌گوید: این بدان معناست که ابر گازی می‌تواند با سرعت بیش از ۱۰ برابر نسبت به آن چه تصور می‌شد تبدیل به یک ستاره شود.

گام بعدی مطالعه سایر ابرهای مالیکولی با رصدخانه “فست” است تا مشخص شود آیا می‌توان این یافته‌ها را به سایر ابرها تعمیم داد یا خیر.

این یافته‌ها در مجله‌ی نیچر منتشر شده است.

جهان هستی

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.