تیان ون۱ تمام وظایف تعیین شده خود را در مریخ انجام داد

میلاد کمال

930

طبق گفته سازمان ملی فضایی چین، کاوشگر مریخی تیان ون۱(Tianwen ۱) تمام وظایف علمی از پیش تعیین شده خود را انجام داده است.

به نقل از چاینادیلی، سازمان ملی فضایی چین اعلام کرد که اخیرا ماموریت تیان ون ۱ تصاویری با کیفیت متوسط ​​از کل سیاره ثبت کرده است که این امر نشان دهنده آن است که این کاوشگر اهداف علمی خود را تکمیل کرده است.

به گفته سازمان ملی فضایی چین، این فضاپیما تا به امروز ۱۳۴۴ بار به دور مریخ چرخیده است و با وجود انجام این عملیات علمی، همچنان به انجام عملیات سنجش از راه دور و آزمایش‌های فنی گسترده خود ادامه خواهد داد.

در همین حال، مریخ نورد ژورونگ که از اواسط ماه می در حالت غیرفعال به سر می‌برد، انتظار می‌رود در ماه دسمبر، زمانی که هوا مساعدتر است، کاوش‌های خود را از سر بگیرد.

تیان ون ۱ نام فضاپیمای رباتیک مریخی است که در واقع از شش قطعه تجهیزات جداگانه یعنی یک مدارگرد، دو دوربین قابل استقرار، یک فرودگر، یک دوربین از راه دور و مریخ نورد ژورونگ تشکیل شده است. چین در ۲۳ جنوری ۲۰۲۰، فضاپیمای بدون سرنشین تیان‌ون-۱ را با موشک حامل لانگ مارچ ۵ Y-۴ از مرکز پرتاب فضایی ونچانگ پرتاب کرد.

تاکنون، ۱۳ ابزار علمی موجود در مدارگرد و مریخ نورد، نزدیک به ۱۰۴۰ گیگابایت داده خام را به زمین ارسال کرده‌اند. سازمان ملی فضایی چین گفت که این داده‌ها به دانشمندان چینی تحویل داده شده است و به ارتقای سطح دانش آنها درباره سیاره سرخ کمک خواهد کرد.

چندی پیش نیز این کاوشگر چندین تصویر از سیاره سرخ ثبت کرد. تیان ون-۱ اولین ماموریت کاوش مریخ توسط چین است که شامل یک مدارگرد، یک فرودگر و یک سطح‌نشین است. تیان-ون ۱ در ماه فبروری سال گذشته میلادی به مریخ رسید و در ماه می، سطح‌نشین حامل مریخ‌نورد ژورونگ روی یک ناحیه به نام “یوتوپیا پلانیتیا”(Utopia Planitia) که دشت وسیعی در نیمکره شمالی مریخ است، فرود آمد. گرچه مریخ‌نورد ژورونگ برای یک ماموریت سه ماهه طراحی شده بود، اما این مریخ‌نورد عملکرد خوبی داشت و توانست بیش از زمان مدنظر محققان در مریخ کاوش کند که این موضوع محققان را شگفت‌زده کرد.

در ماه سپتمبر سال گذشته میلادی، ژورونگ توسط سازمان ملی فضایی چین(CNSA) به خواب زمستانی رفت. خورشید، فعالیت پروژه‌های جاری در سیاره سرخ را به تعویق انداخت و همه‌ مریخ‌نوردهای موجود روی این سیاره به “حالت ایمن” وارد شدند. دلیل این کار این بود که خورشید در رویدادی به نام “مقارنه خورشیدی مریخ”(Mars solar conjunction) در حالت قرارگیری میان زمین و مریخ بود که این اتفاق، مانع از برقراری همه ارتباطات مستقیم می‌شد و ارتباط بین فضاپیما و زمین را به شدت مختل می‌کرد. در ماه اکتوبر سال گذشته میلادی دوباره مریخ نورد چینی‌ها فعالیت خود را از سر گرفت و ۲۰۰ متر دیگر از سطح مریخ و مسیری که ممکن است زمانی خط ساحلی یک اقیانوس باستانی بوده باشد را پیمود.

تیان ون-۱ چند محموله علمی با خود دارد که شامل دوربین‌هایی با وضوح متوسط و بالا برای نقشه‌برداری از مناطق بزرگ مریخ و عکسبرداری از سطح این سیاره است. علاوه بر آن رادار کاوش زیرسطحی MOSIR و رادار صوتی به جستجوی یخ در زیر سطح سیاره سرخ می‌پردازند. اهدافی که مورد کاوش قرار می‌گیرند شامل دهانه‌های برخوردی، آتشفشان‌ها و دره‌ها است. تیان ون-۱ با خود یک طیف‌سنج کانی‌شناسی نیز دارد که با آن ترکیبات سطح سیاره سرخ را مورد بررسی قرار می‌دهد. داده‌های به دست آمده از تیان‌ ون-۱ برای برنامه‌ریزی ماموریت‌های آینده به مریخ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به ماموریت بازگرداندن نمونه از مریخ در سال ۲۰۲۸ اشاره کرد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.