نوزادی که بدون بخشی از استخوان جمجمه به دنیا آمده

470

نوزادی که بدون بخشی از استخوان جمجمه به دنیا آمده بود و تنها ۴ روز می‌توانست زنده بماند با فناوری چاپ سه‌بعدی و یک جراحی، نجات پیدا کرد.

نوزاد دختری که بدون بخشی از جمجمه‌اش متولد شد، با یک عمل جراحی «نوآورانه» و استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی، نجات پیدا کرد.

این نوزاد دختر اهل Rzeszow در لهستان، دارای یک نقص مادرزادی بود، به این صورت که که حدود یک پنجم جمجمه او، یعنی به صورت دقیق استخوان پس‌سری او، شکل نگرفته بود.

این مشکل باعث شده بود که بافت مغز بیرون حفره جمجمه قرار گیرد و اگر درمان نمی‌شد، او را مستعد عفونت‌هایی می‌کرد که تقریباً به طور قطع کشنده بود. برآورد می‌شد که نوزاد تنها ۴ روز بتواند زنده بماند.

اما پزشکان توانستند با استفاده از پوست و بافت نرم سایر قسمت‌های بدن او را در یک جراحی بسیار ظریف دو ساعته مشکلش را حل کنند.

برای این کار یک نمونه دقیق سه‌بعدی از سر کودک ساخته شد و جراحان توانستند روی آن جراحی حساس را تمرین کنند و تا جراحی واقعی را بتوانند بدون نقص انجام دهند.
برای این کار اسکن‌های دقیقی از جمجمه او گرفته شد و تحویل یک شرکت چاپ سه بعدی به نام Sygnis در ورشو شد تا یک کپی با نسبت ۱:۱ پرینت شود. چاپ سه‌بعدی حدود ۲۶ ساعت طول کشید و دو جمجمه برای جراحان بیمارستان کودکان فرستاده شد.

این شرکت فناوری از روش SLS و نیز استریولیتوگرافی (SLA) برای پرینت استفاده کرد که اولی تکنیکی شامل ترکیب لایه‌های پودر نایلون با یکدیگر برای تشکیل ماکت جمجمه است و در دومی رزین‌های حساس به نور لایه به لایه سخت می‌شوند. مدل SLS تا ۰.۱۲۵ میلی‌متر دقت داشت.

این نمونه پرینت‌شده به پزشکان اجازه داد که عملا میزان نقص را ببینند و برای عمل برنامه‌ریزی کنند.
(این عمل جراحی در اگوست سال ۲۰۲۲ انجام گرفت)

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.