شخصیت چیست و شخصیت نخبه کیست؟

کاندید اکادمیسن سیستانی

621
دانشمندان جامعه شناسی بدین باوراند که «شخصیت، سازمان بندی پویایی در درون فرد است و شامل آن دسته از نظام های روانی – فیزیکی است که رفتار و تفکر فرد را تعیین میکند.» این دانشمندان در مورد عوامل پدیدآورندۀ شخصیت میگویند : «شخصیت ساختهٔ وراثت و محیط است. انسان با ویژگی‌های ژنتیکی خاصی به دنیا می‌آید، و از آن پس سر و کارش با محیط اطراف اواست. محیط اطراف نقش مهمی در شکل دهی شخصیت دارد. »
در دانشنامۀ ویکی پدیای فارسی، در بارۀ شخصیت مطالب زیادی نوشته شده و یکجا از قول گوردن آلپورت،گفته می شو: شخصیت یعنی «مجموعه ‌ای از رفتار وشیوه‌های تفکر شخص در زندگی روزمره که با ویژگی‌های بی همتا بودن، ثبات (پایداری) و قابلیت پیش بینی» مشخص می‌شود.
بررسی وشناخت شخصیت های اجتماعی،نظامی، سیاسی، فلسفی، مذهبی، ادبی وهنری ، یکی از بحث های بسیار جالب ودلچسپ جامعه شناسیSociology است. شناخت نخبه گان این عرصه ها و پی بردن به ابعاد مختلف شخصیت آنها، در عین حالی که کاری دلچسپ است،اما خیلی آسان نیست.
باید توجه داشت که انسان محصول شرایط اجتماعی و فرهنگی محیط پرورش خود است،از همین لحاظ است که تمام انسانهای یک جامعه، دارای عین کرکتر و عین ظرفیت نیستند وهر کدام شان، دارای مختصات و ویژه گی های منحصر به خود اند که با همان ویژه گیها از یک دیگر متمایز میگردند.
چگونه میتوان شخصیتهای نخبه را از میان دسته ها وگروه های مختلف اجتماعی وسیاسی و فرهنگی و هنری باز شناخت و به مردم و نسل های آینده نیز معرفی کرد؟ تا زمانی که انسان، دریکی از عرصه های اجتماعی، سیاسی، نظامی، فلسفی، هنری وادبی، از خود مهارت وظرفیت تبارز نداده باشد، نمیتوان در موردش، نظری مشخصی ارائه نمود. فقط در روند اجرای وظایف محوله و در پراتیک زندگی است که ظرفیت انسان وتوانائی هایش متبارز ومتبلور میگردد و دیگران را تحت تاثیر خود در می آورد ودیگران نسبت به آن شخصیت ، حسن نظر و یا سوء نظر پیدا می کنند.
شخصیت های که در عرصه های سیاسی،نظامی، اجتماعی وفرهنگی ویا فلسفی از خود آثاری مکتوب(کتاب، رساله،یا یک اثرهنری از قبیل: آهنگ های موسیقی،مجسمه یا تابلوی نقاشی) برجای گذاشته اند و درجامعه بخاطر آفریده های خویش، صاحب نام ونشان وشهرتی شده اند، معرفی آنان کاری مشکل نیست ومیتوان از روی آثار شان، به طرز تفکر و ایده ها و نیات و پیام شان پی برد و آنان را برای نسل های جوان حال وآیندۀ جامعه معرفی نمود، زیرا جوانان علاقمند اند تا از کرکتر و کارنامه آدمهای برجسته ومشهور تأسی بجویند و شخصیت خود را تکامل ببخشند، طبعاً این احساس آنها را بسوی تلاش برای طی کردن پله های ترقی و تعالی و داشتن شهرت نیک و زندگی آبرومندانه و فارغ از کژی و نادرستی تشویق میکند.
به عبارت دیگر،انسانهای که در ابراز لیاقت، درایت، کسب علم و فضیلت و راستی ودرستی و وطندوستی از آزمون عمل موفقانه گذشته باشند، نخبه گانی استند که خیر و خوبی شان به انسان و قبل از همه به هموطنان شان رسیده است، طبیعتاً چنین انسان هایی مایۀ افتخار وسرمشق تقلید دیگران میگردند وهمواره الگوی راستی و درستی و انسان دوستی پنداشته می شوند. اما انسانهای که بجای خلاقیت و ابراز لیاقت وشایستگی، بخاطر کسب منافع شخصی به ریا کاری وتملق و چاپلوسی و دروغگوئی متوسل میشوند، معلومدار افراد زبون، اپرچونست وابن الوقتی اند که بخاطر حفظ یا کسب منافع شخصی، سر و گردن خم میکنند وبرای جلب توجه ارباب قدرت حاضراند تن به هر پستی بدهند.
هرکدام ازما در زندگی با چنین اشخاصی بارها برخورده ایم وسعی کرده ایم با انتقاد از آنها ،خود را برتر از آنها وانمود نمائیم وهرگز مثل آنها نباشیم.
برخی از آدمهای با آنکه ظاهر آراسته ومهذب دارند و با سایرین با شیرین زبانی و مؤدبانه برخورد مینمایند، در باطن خود چنان رذیل و فرومایه و پلید اند که اگر فرصت بیابند، از انجام پست ترین وناروا ترین اعمال درحق دیگران دریغ نمیکنند. در یوتیوب ما شاهد حوادث تکاندهنده وخجالت آوری از وطنداران خود هستیم که نشان میدهد برخی از مردان برکودکان ،5 ،6 و7 و10 ساله وحتی بر محارم خود تجاوز جنسی کرده اند.
ممکن است این گونه رفتارها را برخی به حساب بیماری وروان پریشی این اشخاص بگذارند، اما درمقابل این اشخاص میتوان افغانهای اروپا نشینی را سراغ دادکه بدتر وزشت تر از اعمال فوق الذکر درحق هموطنان مهاجر انجام داده اند، چندسال قبل من یکی از این گونه‌اشخاص راکه پول یک خانم مهاجرافغان را در دهلی به بهانه انتقال او به اروپا بالا زده بود معرفی کردم.
در هرحال نباید فریب افراد بظاهر آراسته وچرب زبان را خورد.
پایان

***************************************

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.