حقایق تلخ عقب پرده تقرری موسسات در بست های صحی

نویسنده : نازو گلزاد

258

چند روز قبل بخاطر بست صحی در یکی از موسسات نادولتی شارت لیست شدم و با قبول ده ها زجر و زحمات خود را با مرکز رساندم تا باشد از این طریق مصدر خدمت به کشور و مردم درد دیده ام گردم، اما با رسیدن در صحنه امتحان دیدم به یک بست صحی ده ها تن شارت لیست شده و در امتحان اشتراک کرده؛ اما نا امید کننده این بود که در آوان امتحان یک کس که از خواهران هزاره هموطن ما بود با خونسردی کامل آمد و بدون کدام ملاحظه برایش اوراق امتحان داده شد و بعد از ده دقیقه شخصی آمد و در چندین نقطه جواب سوالات برایش مخفیانه همکاری کرد، وقتی ما این را دیدیدم و آنان فهمیدند که موضوع به اعتراض میکشد همان اشتراک کننده را به اتاق خاص برد و تا آخر امتحان در همانجا بود.

من به دیگر هم مسلکان گفتم که این تنها مردم آزاری و پاشیدن خاک به چشم ما و نظام حاکم است؛ به بخش صحی ولسوالی چهار آسیا و سروبی وقتی یک کارمند صحی از هموطنان هزاره ما از روی چنین پروسه تبعیضانه برگزیده شود و در آنجا بدون اینکه با فرهنگ، زبان و دستورات مردم آگاهی داشته باشد چگونه خدمات صحی را ارائه خواهد کرد؟. دیگر هم مسلکان من که در این پروسه اشتراک داشتند نا آمیدانه صحنه را ترک کردند. و تنها من به مسئول منابع بشری موسسه (PUMAI) یاد اور شدم که وقتی پروسه امتحان شفاف نیست، پس ما را چرا به زحمت ساختین و وقت ما را ضایع کردین؛ وی به بی اعتنایی چنین پاسخ داد : برو پشتش نگرد شما پشتون و تاجک در هر نظام با معاشات بلند کار کردین بانین که ما اقلیت هم حالا مزه دالر را بچشیم). که این سخنش مرا به حدی زجر داد و میدهد که نمی توان آنرا به الفاظ گفت، وقتی دلیل همرایش گفتم، افزود که ( برو ما خود مختار هستیم نی نظامت چیزی گفته میتانه نه هم شما چیزی میتانین).

این تنها یک مثال از روند نا شفاف تعینات موسسات نا دولتی در کشور نیست بلکه؛ در اوایل تابستان سال روان در ولایت پکتیا به یک بست ( ام دی ) شارت لیست شدم و قتی از جای دور به دفتر ساحوی این موسسه خود را رساندم هنگام آغاز امتحان یک اشتراک کننده امتحان که از خواجه حسنیان گردیز بود از یکی از اتاق ها بیرون شد و بعد از مدتی کمی اوراق امتحان را به ممتحن سپرده و صحن را ترک کرد؛ من با دیدن چنین صحنه از ممتحن پرسیدم که روند امتحان نا شفاف است، چون بدون شک به آن اشتراک کننده در اتاق مخفی جواب سوالات شریک ساخته شده بود. ممتحن با بی اعتنایی پاسخ گفت : ځه مه ورپسی گرځه.

با این پاسخ وی، نا امیدانه صحنه را ترک کردم و بعد از سپری نمودن ۴ ساعت سفر به خانه خویش رسیدم که بسیار درد آور بود.

این تنها موسسه نا دولتی و خود سر (PUMAI) نیست بلکه در ده ها پروسه دیگر موسسات چون (ADAA)، (CTG) ، (SWEDESH COMETY) و …. هم چنین حقایق تلخ را مشاهده کردم.

اگر پشتون و تاجک در نظام کنونی سهم دارند آیا این به این معنا است که دیگر نه به طبقه اناث و نه هم ذکور این اقوام در بست های مسلکی و علمی جای و حق نیست. و تنها گزینش از پروسه تبعیضانه در همه مناطق کشور تکمیل میشود.

امید است نظام حاکم بلخصوص وزارت صحت عامه جلو چنین تعینات را گرفته و به هر منطقه از باشنده گان همان منطقه انتخاب نماید تا روند خدمات صحی به طور کامل معیاری شود و کسانی مسلکی که با فرهنگ و عنعنات و زبان منطقه مقصود بلدیت داشته باشد برگزیده شود.

در غیر صورت این روند برعلاوه حق تلفی باعث مشکلات زیادی که جبران ناپذیر خواهد بود همه کشور و نظام حاکم را تحدید خواهد کرد و سرمایه های معنوی طبی و مسلکی کشور به کشور های دیگر فرار خواهد کرد.

—————————————————————————————————–

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.