تاثیر تغییرات اقلیمی در افغانستان؛ طالبان: کشور های صنعتی باید جبران خساره بپردازند

177
تاثیرات تغییرات اقلیمی و خشکسالی های پی در پی زنده گی میلیون ها تن از روستا نشینان و باشنده گان برخی از شهر های افغانستان را با دشواری های فراوان مواجه ساخته است.

 

حکومت طالبان از کشورهای توسعه‌یافتۀ جهان خواسته است که خسارات وارده به افغانستان در اثر تغییرات اقلیمی را بپردازند.

لطف‌الله خیرخواه، معین وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان روز شنبه در نشستی که زیر نام «کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم» در پوهنتون ننگرهار برگزار شده بود، گفت که کشورهای فقیر جهان بخاطر کشورهای پیشرفته صنعتی زیان می‌بینند:

“کشورهای صنعتی که باعث این تغییرات اقلیمی شده اند و عامل آن هستند، باید به کشورهای فقیر، این آسیب را جبران کنند تا روی پای خود بی‌ایستند و این اثرات را کاهش دهند، اما متاسفانه به افغانستان توجه نشد.”

ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست حکومت طالبان هم روز دوشنبه گذشته این موضوع را بیان کرده بود.

بر اساس اطلاعات این اداره، افغانستان یکی از کشورهایی است که تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار گرفته است.

ادامه خشکسالی ها منجر به کاهش شدید آب و بروز بیماری ها در بسیاری از مناطق افغانستان شده است
ادامه خشکسالی ها منجر به کاهش شدید آب و بروز بیماری ها در بسیاری از مناطق افغانستان شده است

ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست حکومت طالبان یخچال‌های طبیعی افغانستان را ۱۴ درصد خوانده و افزوده است که درجه حرارت از ۰.۱۸ به ۱.۸ رسیده است و ۲۱ میلیون نفر با کمبود آب نوشیدنی صحی مواجه هستند و بارندگی ها ۳۷ درصد کاهش یافته است:

“کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیمی” برای دو روز دیگر ادامه خواهد داشت.

احمد جاوید نوری، آگاه امور حفاظت از محیط زیست به رادیو آزادی گفت، افغانستان با تغییرات اقلیمی روبه‌رو است و نمونۀ بارز آن خشکسالی در سال‌های اخیراست.

وی در بارۀ خطرات خشکسالی امسال گفت:

“در حال حاضر در زمستان می‌بینیم که دو بار برف باریده است و مانند گذشته بارندگی نداشتیم. متأسفانه سال آینده دشوار و خشکسالی خواهد بود و این مستقیماً به زراعت، مالداری و صنعت تاثیر می‌گذارد.”

شماری از کشاورزان در افغانستان نیز از خسارات ناشی از خشکسالی و تغییرات اقلیمی شکایت دارند.

عبدالعظیم، یکی از دهقانان ولایت نیمروز به رادیو آزادی گفت:

“امسال تغییرات اقلیمی بسیار زیاد بود، خشکسالی زیادی رخ داد که به محصولات زراعتی و مواشی ما آسیب زد. سه سال است که نمی‌توانیم چیزی بکاریم، چیزی را که کشت کنیم خشک می‌شود، همه گندمی که کاشته‌ایم برایمان تاوان شده است.”

این در حالیست که دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ ملل متحد (اوچا) در ماه اسد اعلام کرد که ۲۵ ولایت افغانستان با شرایط شدید خشکسالی مواجه هستند و ده کشور به شمول افغانستان از لحاظ تغییرات اقلیمی بیشترین زیان را متحمل می‌شوند.

تصویر از کنفرانس بین المللی تغییرات اقلیمی در دوبی
تصویر از کنفرانس بین المللی تغییرات اقلیمی در دوبی

بیست و هشتمین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (COP28) از ۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر سال گذشته در دوبی برگزار شد. نمایندگان نزدیک به ۲۰۰ کشور و سازمان در آن حضور داشتند و در قطعنامۀ این نشست برای اولین بار از جهان خواسته شد که برای کاهش تغییرات اقلیمی استفاده از سوخت‌های فسیلی را متوقف کند و از جاگزین این سوخت‌ها استفاده کند.

نمایندۀ حکومت طالبان به این کنفرانس دعوت نشده بود.

ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست حکومت طالبان در آن زمان در اعلامیه‌ای گفته بود که برای شرکت در این کنفرانس بین‌المللی کاملاً آماده بود، اما به دلیل ملاحظات سیاسی از شرکت در آن محروم شد.

رادیو ازادی

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.