قصر سفید: امضای توافق‌نامه دوحه باعث تضعیف حکومت پیشین افغانستان و تقویت طالبان شد

228
زلمی خلیل زاد نماینده حکومت آمریکا و ملا عبدالغنی برادر نماینده گروه طالبان حین مصافحه پس از امضای توافق‌نامه آوردن صلح به افغانستان در دوحه پایتخت قطر. 29 فبروری 2020

در حالی‌که امروز چهار سال از امضای توافق‌نامه دوحه بین امریکا و طالبان گذشت، ایالات متحده آمریکا می‌گوید که این توافق‌نامه سبب تعضیف شرکای آنان در حکومت پشین افغانستان و تقویت طالبان شده‌است.

کارن ژان پییر، سخنگوی قصر سفید ناوقت روز چهارشنبه در یک نشست خبری در واشنگتن گفت که حکومت طالبان در افغانستان توافق‌نامه دوحه را نقض کرده، اما ایالات متحده در تلاش است تا طالبان را وادار به اجرای این توافق‌نامه کند.

کارن ژان پییر سخنگوی قصر سفید
کارن ژان پییر سخنگوی قصر سفید

او در این نشست افزود: “این توافق‌نامه طالبان را تقویت و شرکای ما را در دولت افغانستان تضعیف کرد و چند ماه پس از روی کار آمدن رئیس جمهور بایدن به عقب‌نشینی نیروهای ما منجر شد. همانطور که می‌دانید هیچ جهت روشن و برنامه مشخصی برای آن‌چه بعداً اتفاق افتاد وجود نداشت.”

او افزود این توافق‌نامه در سال ۲۰۲۰ در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق امریکا امضا شد و دولت جو بایدن، رئیس جمهور فعلی این کشور با یک معامله انجام شده مواجه بود و راهی جز اجرای آن وجود نداشت.

توافق‌نامه دوحه در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ توسط زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه پیشین ایالات متحده در امور صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در آن زمان امضا شد.

بر اساس این توافق‌نامه، آینده افغانستان باید در جریان مذاکرات بین‌الافغانی میان حکومت افغانستان و طالبان تعیین می‌شد.

اما گفت‌وگوها در این مورد نه‌تنها نتیجه نداد، بلکه جنگ شدت گرفت و سرانجام در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ بار دیگر طالبان کنترل کابل را به دست گرفتند.

برخی از شهروندان افغانستان می‌گویند که توافق‌نامه دوحه نه‌تنها باعث تغییرات سیاسی شد، بلکه تغییرات منفی بسیاری را در زندگی آن‌ها به همراه داشت.

آن‌ها می‌گویند که پس از این توافق، بی‌کاری، فقر و مهاجرت از افغانستان افزایش یافته و افغان‌ها هنوز با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

سمیع‌الله یک باشنده کابل به رادیو آزادی گفت: “توافق‌نامه دوحه تأثیر بسیار منفی بر زندگی مردم گذاشت، زیرا به دلیل آن یک سیستم مستقر از بین رفت، تجارت مردم پایان یافت، فقر افزایش یافت و تعداد زیادی از مردم مجبور به ترک وطن خود شدند.”

نعمان هم از ساکنان شهر کابل است. او به رادیو آزادی در مورد این توافق‌نامه چنین گفت:
“در بعد اقتصادی هم تأثیر بسیار بدی بر زندگی مردم گذاشت، تعداد زیادی از افرادی‌که در نظام گذشته شغل داشتند بی‌کار شدند و اکثر آن‌ها مجبور به ترک کشور شدند.”

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد آخرین اظهارات سخنگوی قصر سفید پاسخی نداد، اما رادیو تلویزیون ملی افغانستان در کنترل طالبان به مناسبت چهارمین سالروز امضای توافق‌نامه دوحه پیامی صوتی آقای مجاهد را نشر کرده که امریکا را به نقض توافق‌نامه دوحه متهم کرده‌است.

او افزوده که امریکا تعهد کرده بود که تعامل با افغانستان عادی خواهد بود و مانع از توسعه افغانستان نخواهد شد، اما به‌ گفته او این وعده‌ها عملی نشده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد در ادامه گفته که لیست سیاه امریکا وجود دارد، تحریم‌ها همچنان پا برجاست، سرمایه د افغانستان بانک مسدود شده و از به رسمیت شناختن حکومت آنان جلوگیری شده‌است.

ذبیح‌الله مجاهد مدعی شده که طالبان توافق‌نامه دوحه را اجرا کرده و در دو و نیم سال گذشته هیچ تهدیدی از سوی طالبان علیه هیچ کشوری وجود نداشته است.

زلمی خلیل‌زاد: من به طالبان اعتماد نداشتم، آنان به آنچه وعده داده بودند عمل نکردند

اما این در شرایطی است که گزارش‌هایی مبنی بر حضور گروه‌های مختلف تروریستی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان منتشر شده و برخی کشورهای منطقه از جمله پاکستان بارها مدعی شده‌اند که این گروه‌ها تهدیدی برای امنیت آنان است.

علاوه بر این، سازمان ملل متحد گزارش داده که شبکه القاعده در افغانستان فعال است و طالبان با این گروه روابط نزدیک دارند، اما حکومت طالبان این گزارش‌ها را همواره تکذیب کرده‌است.

رادیو ازادی

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.