عوامل و عواقب جنگ اوکرایین

دوکتور نوراحمد خالدی

147

در سال 2007، رئیس جمهور پوتین در کنفرانس امنیتی مونیخ یک سخنرانی بسیار واضح. بسیارقدرتمند، بسیار درست و در عین زما ن بسیار ناامیدانه ، ایراد کرد. او در این سخنرانی جایی گفت: “که آقایان، شما در سال 1990 به ما گفتید، ناتو هرگز گسترش نخواهد یافت، این قولی بود که داده شد به رئیس جمهور گورباچف، و این وعده ای بود که به رئیس جمهور یلتسین داده شد.. اما شما تو تقلب کردید. و بارها و بارها تقلب کردید و حتی از گفته های خود انکار کردید”.

در حالیکه این وعده های کاذب رهبران کشورهای غربی در اسناد زیادی در آرشیفها موجود اند. از جمله جیمز بیکر سوم، وزیر امور خارجه وقت امریکا گفته بود که ناتو یک اینچ بطرف شرق حرکت نخواهد کرد و این بیانیه ای بود که بارها تکرار شد. بشمول هانس دیتریشگنچر، وزیر امور خارجه وقت آلمان آنرا تکرار کرد.

آلمانی ها خواهان اتحاد مجدد دو آلمان بودند. گورباچف گفت، ما از آن حمایت خواهیم کرد، اما نمی‌خواهیم که این موضوع به قیمت منافع ما تمام شود. به گورباچف گفته شد که .نه، نه، این به نقص شما تمام نخواهد شد. ناتو یک اینچ به سمت شرق حرکت نخواهد کرد، در بسیاری از اسناد بارها تکرار شده است،، حتی دراظهارات دبیر کل ناتو. اما در حال حاضر، البته، همه این وعده ها توسط رهبران غربی تکذیب شده اند. چونکه در مسائل سیاست خارجی قرار نیست چیزی را ممالک غربی بخاطر بسپارند.

با وجود سخنرانی سال 2007 پوتین که گسترش ناتو را به جانب سرحدات روسیه شدیدا انتقاد کرد، در نشست رهبران ناتو در سال 2008 در بخارست مرکز هنگری به اوکرایین و جورجیا وعده داده میشود که این دو کشور در آینده به عضویت ناتو پذیرفته خواهند شد. همچنان همچون وعده به بوزنیا هرزه گوینا نیز داده میشود.

عکس العمل روسیه در برابر این اقدام بسیار جدی بود. روسیه گفت به اوکراین حتی فکر نکنید. اوکرایین باما 2100 کیلومتر سرحد دارد. این کاملاً بخشی از اقتصاد یکپارچه این منطقه است..

در سال 2014 دولت انتخابی یانوکوویچ در اوکرائین توسط کودتای “میدان” که به همکاری سی آی ای ترتیب داده شده بود ساقط گردیده و جای آنرا یک دولت افراطی فاشیستی که اعضای آن توسط ویکتوریا نولان در داخل سفارت امریکا در کییف تعیین گردیده بود، می گیرد. این دولت زبان روسی را در اوکرایین غیر قانونی اعلان میکند و اقدامات تحریک آمیز در مقابل اکثریت روسی زبان ایالت های دونباسک، لوهانسک و کریمیا اتخاذ میکند. نتیجه این سیاستها شروع جنگهای داخلی برای خودمختاری ایالات روسی نشین در شرق و جنوب اوکرایین می باشد. بعد از مذاکرات متعدد برای حل منازعه، در معاهده مینسک به خودمختاری دونیتسک در چوکات کشور اوکرایین توافق صورت می گیرد و کشورهای آلمان و فرانسه به حیث گرانتور این توافق تعیین می شوند. اما سیاست خصمانه غرب در برابر روسیه همچنان ادامه می یابد که در مقابل آن روسیه کریمیا را که میزبان نیروی بحری روسیه در بحیرهٔ سیاه است بعد از انجام یک ریفراندم که مردم آن به شمولیت با روسیه رای قطعی دادند به روسیه ادغام میکند.

اما نگرش دولت امریکا این بود که به اوکراینی ها بگفته شود نگران نباشید.شما قدرت و حاکمیت مرکزی خود را حفظ می کنید. ما اصلاً نمی خواهیم شاهد تضعیف اوکراین باشیم، ما فقط ناتو را در یک اوکراین متحد می خواستیم. توصیه امریکا به اوکرایین این بود که به سمت تشنج زدایی نروید. و همان معاهده ای را که در مینسک امضا کرده اند پاره کنند سپس ما روسیه را به نداشتن آرزوی صلح متهم می کنیم!

در واقع، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در یک مصاحبه کاملاً تکان دهنده توضیح داد که ما فقط فکر می‌کردیم که این با معاهدهٔ مینسک کمی وقت به اوکرایین برای تقویت قدرت نظامی شان داده شود. در عین زمان ناتو برای ایجاد یک اردوی قدرتمند در اوکرایین با پول امریکا اقدام کرد.

پوتین در سال 2021 با بایدن دیدار کرد. و متعاقب آن پیش نویس توافقنامه امنیتی روسیه و آمریکا را در 15 دسامبر 2021 روی میز گذاشت…. .

در متن پیش‌نویس توافق‌نامه‌ای که برای ناتو تهیه شده بود، تاکید شد روسیه و ناتو نباید یکدیگر را به‌عنوان «دشمن» بینند و باید برای حل مشکلات پیش آمده «ترتیبات لازم» و «خط گرم» ایجاد کنند. ترتیبات امنیتی جمعی ایجاد گردد. در پیشنهادات روسیه ایجاد ترتیبات امنیتی جمعی برای تضمین امنیت اروپا پیشبینی گردیده بود.

طرف‌ها همچنین تعهداتی برای پیشگیری از گسترش آینده ناتو با الحاق اوکراین و سایر کشورها به این سازمان را پذیرفته و از انجام هرگونه اقدام نظامی در خاک اوکراین و کشورهای اروپای شرقی، قفقاز حنوبی و آسیای میانه خودداری خواهند کرد.

پاسخ رسمی ایالات متحده آن بود که مسائل مربوط به ناتو غیرقابل مذاکره اند .و این موضوعی است که فقط بین کشورهای ناتو و نامزدهای ناتو مورد مباحثه قرار می گیرد و .هیچ مرجع ثالثی در این مورد حق دخالت ندارد.. از نظر امریکا موقف روسیه، کاملاً بی ربط است.. و این پاسخ رسمی ایالات متحده در جنوری 2022 بود. این بدان معنی است که اگر فرض کنیم مکسیکو و چین بخواهند پایگاه های نظامی چین را در ریو گراند مستقر کنند، ایالات متحده حق دخالت در آن را ندارد.! این پاسخ امریکا از این برداشت سرچشمه میگرفت که روسیه از نظر اقتصادی، مالی، نظامی و سیاسی ضعیف بوده در موقفی نیست تا جلو تصامیم و اجراآات ناتو را بگیرد.

بنابراین به این صورت سیاستهای تحریک آمیز ناتو در برابر روسیه که از سی سال قبل نظر به ضعف روسیه ادامه داشت، همچنان جریان یافته ادامه خواهد یافت. بر اساس طرز تفکر نیو لیبرالیست های واشنگتن، سیاست هر چه بخواهیم، هر کجا که بخواهیم برویم، که بعد از فروپاشی اتحاد شوروی اتخاذ شده بود، همچنان ادامه یافته، و اصلاً هیچکس در این مورد حق ابراز نظری ندارد.

بدین صورت تمام راههای دپلماتیک برای حل مسلهٔ اوکرایین توسط امریکا و انگلستان بسته شد و برای روسیه راهی بجز جنگ باقی نماند.

بعد از چند ماه از آغاز جنگ، روسیه و اوکرائین برای حل اختلافات خود به یک توافق دوجانبه در استانبول دست یافتند که نمایندهٔ اوکرایین آنرا نشانی کرد. ماکرون رییس جمهور فرانسه از پوتین خواست تا برای جلب اعتماد و ابراز حسن نیت در تطبیق این توافقات، روسیه باید قوای خودرا از اطراف کییف خارج کند. پوتین در مصاحبه ایکه با تکر کارلسون خبرنگار امریکایی انجام داد تایید کرد که او بنابر تقاضای فرانسه قوای روسی را از اطراف کییف حارج کرده به روسیه برگشتاند.

اما، خلاف وعده ها، این توافق حاصله در استانبول بعد از مداخلهٔ بوریس جانسن صدراعظم انگلستان که با حمایت امریکا به کییف رفته بود از طرف اوکرایین کنار زده شد و غرب به اوکرایین وعده داد که با سرازیر شدن تسلیحات ناتو و تعلیم و تربیه اردوی اوکرایین توسط ناتو روسها شکست یافته و اوکرایین تمام سرزمینهای از دست رفتهٔ خودرا بشمول جزیرهٔ کریمیا را دوباره بدست خواهد آورد.

اما حالا بعد از نزدیک به سه سال جنگ، و کشته شدن پنجصد هزار سرباز اوکرایینی (از قول پروفیسور جفری ساکس در مصاحبه با تکر کارلسن) امروز اوکرایین تخریب شده، و پانزده ملیون نفر از نفوس آن به خارج مهاجرت کرده اند.

حملهٔ متقابل اردوی تجهیز شده و تعلیم دیدهٔ اوکرایین توسط ناتو در تابستان سال 2023 با تحمل 100هزار نفر تلفات اردوی اوکرایین نتوانست خطوط دفاعی روسها را بشکند. روسها قبل از حمله متقابل اوکرایینیها، که با تانکهای آلمانی، انگلیسی، فرانسوی و امریکایی و سایر اقلام تسلیحاتی بسیار پیشرفته ناتو در تمام طول جبهات شرق و جنوب صورت گرفت، از اطراف خارکییف و خرسون قوای خودرا به سرعت خارج کرده به عقب خطوط دفاعی مصئون عقب کشیدند.

متعاقبا روسها به حملات متقابل آغاز کرده در تمام طول جبهات به پیشروی آهسته و فرسایشی پرداخته اند که با توجه به کمبود تعداد عساکر اوکرایین و مهمات جنگی، و موجودیت 300 هزار نیروی احتیاط تعلیم یافته روسی که تا حال شامل جنگ نشده اند، و تولید 24 ساعتهٔ تجهیزات و مهمات نظامی برای اردوی روسیه و استفادهٔ روز افزون از نیروی هوایی با بمب یا هوشمند شده 500، 1500و 3000 کیلویی، خطر سقوط جبهات جنگ اوکرایین بیشتر شده است. با نزدیک شدن امکان سقوط اوکرائین، ممالک غربی از امکان اعزام سربازان حود به اوکرایین صحبت میکنند و به اوکرایین اجازه داده اند تا با استفاده از راکتهای دوربرد غربی خاک اصلی روسیه را مورد هدف قرار دهند. حالا ثابت شد که بعد از سه سال جنگ ناتونتوانست به روسیه شکست ستراتژیک، که هدف اعلان شدهٔ آنها بود، وارد کند.

با تحلیل اکثر کارشناسان استراتژیک، امکان شکست روسیه کاملآ از میان رفته است. حالا واضح است که ختم جنگ اوکرایین با شرایط به مراتب بدتری از توافقنامه سال 2022 صلح استانبول همراه خواهد بود و شکست ستراتژیک غرب را در برابر روسیه در قبال دارد.

همچنان حالا برهمه واضح شده که اوکرایین در آینده به هیچصورت به عضویت ناتو در نخواهد آمد زیرا این کار را هرگز روسیه اجازه نخواهد داد. همچنان آرزوی کشاندن جورجیا به ناتو و تکمیل دیوار نظامی در اطراف روسیه توسط ناتو همچنان به مثابه یک رویا باقی خواهد ماند.

در صحنه جهانی، جنگ اوکرایین جهان یک قطبی به زعامت امریکا را نابود کرد. در عوض با نزدیکی هرچه بیشتر چین و روسیه، یک قطب نیرومند سیاسی، اقتصادی و مالی و تجارتی در برابر هژمونی امریکا، اروپا و کشورهای انگلوساکسن ایجاد گردید. هم چنان با گسترش اعضای اتحادیهٔ بریکس مراکز قدرت سیاسی، نظامی، اقتصادی و مالی متعددی بوجود آمده کشورهای جنوب کرهٔ زمین به منابع زیادتری از گذشته برای تکامل خود دسترسی خواهند داشت.

5 جون 2024

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.