رهبر طالبان رفیق ناب روسیه

0 984

رهبر طالبان رفیق ناب روسیه
جسد بدون پای والی نام نهاد طالبان، با کشتی از تاجیکستان به کندز آمد

ملا عبدالسلام، والی نام نهاد طالبان و رییس تنظیمیه چهار زون شمال شرق که در اثر حمله انتحاری یک مهاجم داعش در حدود ده روز قبل در ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز، دو پایش را از دست داده بود، پس از انتقال به تاجیکستان برای تداوی جان داد.
او توسط روس‌ها به تاجیکستان منتقل شده بود تا داکتران تاجیک تداوی‌اش کنند.

جسد ملا عبدالسلام والی نام نهاد طالبان و رییس تنظیمیه چهار ولایت زون شمال شرق سه شنبه شب به ولسوالی دشت ارچی انتقال و در قریه‌ «دفتانی» به خاک سپرده شد. گزارش‌های رسیده به روزنامه سرخط نشان می‌دهد که کارمندان استخبارات روسیه؛ ملا هبت الله را به شکل منظم از وضعیت صحی والی نام نهادش برای کندز اطلاع می‌دادند و زمانی‌که امید صحت‌یابی او را از دست داد، والی جدیدی را برای کندز در جمع والی‌های جدیدالتقرر و رئیس تنظیمیه چهار ولایت زون شمال شرق معرفی کرد.

گروه داعش به این دلیل که طالبان هنوز هم مانع سد راه استقرار جنگجویان این گروه در کندز به خصوص در مرز با تاجیکستان است، برنامه از بین بردن ملا عبدالسلام والی نام نهاد طالبان و رئیس تنظیمیه چهار ولایت زون شمال شرق کشور را طرح کرد.
از همینرو در حدود ده روز قبل دو حمله کننده انتحاری مجهز با مواد انفجاری را به خانه‌ای ملا سردار «ارباب یکی از قریه‌های ولسوالی دشت ارچی» فرستاد تا این فرد کلیدی ملا هبت الله را نابود سازد. در این میان؛ یک حمله کننده انتحاری به مجرد رسیدن به منزل شخصی ملا سردار واقع در «قلعه طاهر» مواد انفجاری همراهش را منفحر ساخت و حمله کننده دومی توسط محافظان شخص والی نام نهاد طالبان قبل از رسیدن به هدف دستگیر گردید.

در اثر این حمله انتحاری؛ افرادی به اسامی محمد ایوب از شهر کویته، اکبر از پنجاب و محمد عباس از پشتون خواه کشته شدند.
گفته شده این افراد؛ دستورات سازمان استخبارات پاکستان را به شکل مستقیم به والی نام نهاد طالبان برای کندز انتقال می‌دادند.

عبدالسلام اصلیت ولایت کندهار را دارد و پیشتر صدایی منسوب به او منتشر شد که گفته بود زخمی است و به زودی خوب می‌شود؛ اما این صدا جعلی بوده و شخصی دیگر صدای او را تقلید کرده و ثبت شده‌اش را منتشر کرده است.

به مجرد وقوع این رویداد؛ طالبان والی نام نهاد شان را از طریق مرز آبی «شاهراون و باقولی» توسط کشتی به تاجیکستان انتقال دادند و سپس همکاران روسی طالبان مقدمات تداوی او را در یکی از شفاخانه‌های تاجیکستان فراهم ساختند.

نصرالدین سعدی ولسوال دشت ارچی ولایت کندز در مصاحبه‌ای با سرخط ضمن تائید این مطلب می‌گوید: «ملا عبدالسلام والی نام نهاد طالبان برای کندز؛ به دلیل شدت جراحات و وخامت اوضاع صحی و قطع شدن دو پایش در اثر حمله‌ی انتحاری یادشده؛ در یکی از شفاخانه‌های تاجیکستان جان داد و جسدش سه شنبه شب در قریه دیفتانی ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز به خاک سپرده شد.»

یک منبع موثق در ریاست امنیت کندز؛ هرچند موضوع کشته شدن ملا عبدالسلام والی نام نهاد طالبان را برای کندز نه تائید می‌کند و نه هم رد؛ ولی از وخامت شدید اوضاع صحی او خبر می‌دهد. این منبع می‌گوید، در میان قربانیان همین حمله انتحاری سه تبعه پاکستانی نیز حضور داشتند.

باروها اینست که موضوع انتقال والی نام نهاد طالبان به تاجیکستان به منظور تداوی؛ به تحکیم روابط این گروه با مسکو برمی‌گردد که هر دو مبارزه با داعش را نقطه‌ی مشترک خو عنوان کرده اند.

در ضمن؛ گزارش‌های رسیده به سرخط نشان می‌دهد که طالبان آن شمار وسایط زرهی و تانک‌ها را که در سقوط دو بار ولایت کندز بدست آورده بودند، به منظور ترمیم از طریق تاجیکستان به روسیه انتقال داده اند و روسیه سلاح ثقیله ساخت خود را در برگشت این تانک‌ها به افغانستان جاسازی نموده که هم اکنون چنگجویان طالب مستقر در کندز از آن استفاده می‌کنند.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply