جنرالان روسی در منطقه چه می‌کردند؟

0 1,013

اطلاعات رسیده به روزنامه سرخط نشان می‌دهد که هیات نظامی روسیه به شمول جنرالان اردوی آن کشور از طریق وزیرستان شمالی به مدت یازده روز در ولسوالی‌های گومل ولایت پکتیکا و لعل پور ولایت ننگرهار گزمه‌های مشترک با طالبان انجام داده اند.
طبق این گزارش؛ اردوی پاکستان با کمک طالبان به خصوص ابراهیم صدر مسئول نظامی طالبان، شبکه حقانی مقیم وزیرستان شمالی و شورای پشاور زمینه داخل شدن به خاک افغانستان را برای نظامیان روسی فراهم ساحته است و در این دید و بازدیدها روی تقویت عملیات‌های چریکی با شبکه حقانی و طالبان مسلح صحبت‌های صورت گرفته است.
مقدمات بازدید جنرالان روسی ظاهراً از وزیرستان شمالی و جنوبی در نشست سه جانبه تاریخ بیست‌وهفت دسامبر در مسکو که با اشتراک پاکستان، چین و روسیه تدویر یافته بود؛ تنظیم گردید. در این نشست اسلام آباد و مسکو به اقدامات سیستماتیک جهت افشا نشدن بازدید جنرالان روسی از خاک افغانستان به توافق دست یافتند. این توافق در حدو دو جانبه بود و حتی چین نیز به حیث شریک سوم انشست موصوف؛ از آن اطلاعی نداشت.
این توافق؛ انجام حملات انفجاری و انتحاری در داخل پاکستان بود تا بهانه‌ای برای متوصل شدن به بستن درهای تورخم و چمن دریافت شود. سپس اردوی پاکستان به سربازانش دستور هدف قرار دادن آنانی را صادر کرد که به هر شکلی بخواهند وارد آنسوی خط شوند.
این عمل پاکستان؛ زمینه را برای تصفیه مناطق در امتداد خط دیورند فراهم ساخت تا هیات روسی به گونه پنهانی و بدون آن‌که این ماجرا افشا شود؛ داخل خاک افغانستان شوند. جنرالان روسی بعد از گذشت سه ماه از این توافق در چهارچوب هیاتی به پاکستان رفتند و سپس با کمک اردوی پاکستان، جنگجویان طالب و شبکه حقانی بدون در میان گذاشتن کابل؛ داخل خاک افغانستان شدند.
هیات متشکل از جنرالان روسی در نخست از طریق وزیرستان شمالی به ولسوالی گومل ولایت پکتیکا رفته و سپس عازم ولسوالی لعل پور ولایت ننگرهار گردید. ملا ابراهیم صدر مسئول نظامی طالبان، اعضای شورای پشاور و اعضای برجسته شبکه حقانی یک‌جا با اردوی پاکستان زمینه حضور هیات نظامی روسیه را به داخل خاک افغانستان فراهم ساخته اند.
هیات روسی در این ملاقات‌ها برخلاف آنچه که مقام‌های دولت آن کشور تا حال ادعا کرده؛ در این دیدار از افغانستان و ساحات زیر تسلط طالبان، روی تقویت حملات چریکی به مشوره با آنان پرداخته است و سپس اردوی پاکستان چنان وانمود کرد که این هیات برای بازدید از وزیرستان شمالی و جنوبی عازم آن کشور گردیده و از اقدامات اخیر برای تامین امنیت در امتداد خط دیورند به آنان معلومات ارایه شده است. طالبان، پاکستان و روسیه هر سه کوشیده اند تا این موضوع از دید رسانه‌ها پنهان بماند.
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت امور خارجه در مصاحبه‌ای با سرخط در مورد چیزی نمی‌گوید.
جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی در صحبت با سرخط هرچند بازدید جنرالان روسی از ولسوالی‌های لعل پور ولایت ننگرهار و گومل ولایت پکتیکا را تائید نمی‌کند، اما می‌گوید؛ اگر روسیه چنین کرده باشد؛ در واقع اشتباه محض است. وی می‌گوید: «روسیه به عوض این‌که با گروه تروریستی چون طالبان رابطه برقرار کند؛ بهتر است برای پایان دادن هر چه زودتر به مبارزه علیه تروریزم و برچیدن دامن‌ آن با حکومت و دولت افغانستان رابطه برقرار کند».
از این بازدید پنهانی جنرالان روسی در چهارچوب هیات نظامی از داخل خاک افغانستان و مناطق زیر تسلط طالبان در حالی پرده برداشته می‌شود که قرار است روسیه به تاریخ چهاردهم اپریل نشست دوازده جانبه به شمول افغانستان را در مسکو میزبانی کند.

سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply