کابل چهره عوض کرده؛ دستوراتی که از تطبیق باز می‌مانند

0 775

رئیس جمهور بهار سال گذشته با پوشیدن لباس نارنجی در جاده‌های کابل؛ کمپاین بزرگ پاک کاری پایتخت از وجود زباله‌ها را افتتاح کرد. طبق دستور او؛ وزارت فواید عامه موظف شده بود تا از طریق قوای کار با شاروالی کابل همکار بماند و این همکاری مداوم باشد، اما قرار گزارشات این برنامه از آغاز سال جاری بدینسو از تطبیق باز مانده است.
امکانات موجود ناچیز نزد شاروالی کابل؛ پروسه انتقال کثافات و پاک کاری کابل از وجود آن‌را با مشکل روبرو کرده است. از همین جهت؛ زباله‌ها در این گرمای تابستان در نقاط مختلف پاینخت به انبار مبدل گردیده است.
کابل بیش‌ترین حجم زباله‌های شهری به سطح افغانستان را تولیدمی‌کند. مقدار تولید این کثافات در هر بیست‌وچهار ساعت به ۵۰۰۰ تن می‌رسد، اما شاروالی کابل ار دیر زمانی ظرفیت انتقال کُل و به وقت این کثافات را نیافته است. هم اکنون از میان زباله‌های تولید شده؛ فقط حدود شصت درصد آن انتقال یافته و باقی برجا می‌ماند.
این معضل به خصوص در گرمای تابستان هر سال جدی‌تر می‌شود. سال گذشته پس از آنکه در فصل بهار حجم کثافات بیش‌تر از پیش شد، رئیس جمهور با لباس نارنجی به جاده‌ها برآمد و خود کمپاین پاک کاری شهر از وجود کثافات را افتتاح نمود.
او در ضمن به وزارت فواید عامه دستور داد تا هر سال چهار بار سهولت‌های تخنیکی را به منظور برداشتن زباله‌ها به شاروالی کابل فراهم سازد. طبق برنامه؛ کمپاین هر ربع سال؛ از ۷ تا ۱۰ روز دوام می‌یافت و در این مدت؛ تمامی انبار زباله‌ها به منطقه گزگ در ۳۵ کیلومتری شهر کابل انتقال می‌یافت.
اطلاعات رسیده نشان می‌دهد که این کمپاین دیگر متوقف است و وزارت فواید عامه از دوام همکاری سر باز زده است. عبدالرحمان صلاحی معین وزارت فواید عامه به روزنامه سرخط می‌گوید، این وزارت دیگر توان پرداخت مصارف مالی این برنامه را ندارد. او می‌گوید: «در هر دور کمپاین سی تا چهل وسیله نقلیه با روغنیات آن در اختیار شاروالی کابل قرار داده می‌شد. علاوه بر کمپاین برداشتن کثافات در هر ربع؛ تنها جریان انتقال زباله‌ها از منطقه گزک در ساحه بگرامی کابل ۲۵ روز را دربر گرفت. در این مدت حدود ۸ تا ۱۰ میلیون افغانی به مصرف رسید. با توجه به مصارف فوق؛ وزارت فواید عامه دیگر توان مالی برای تطبیق این کمپاین را ندارد».
شاروالی کابل نیز این موضوع را تائید کرده می‌گوید، به دلیل قطع همکاری از سوی وزارت فواید عامه؛ زباله‌های کثافات بیش‌تر شده است.
وجود کثافات در شهرها سومین تهدید به گرمایش زمین محسوب می‌شود. با توجه به این تهدیدات، رئیس جمهور محمد اشرف غنی بیش از یک سال پیش از طرح شش ماهه برای پاک سازی اساسی کابل از وجود کثافات خبر داده بود، اما نه دستور او عملی شد و نه هم خبری از این طرح است.
شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری در مورد به پرسش سرخط چیزی نمی‌گوید، ولی قرار اطلاعات؛ رئیس جمهور در نظر دارد طرح پاک سازی اساسی کابل از وجود کثافات را به اجماع کابلی‌ها که قرار است در آینده نزدیک برگزار شود؛ ارایه نماید.
همایون کاظم رئیس پالیسی اداره ملی حفاظت از محیط زیست به سرخط می‌گوید؛ در مورد پاک کاری اساسی کابل از وجود زباله‌ها کاری نشده است و از اینرو هر روز در حال افزایش است.
او می‌گوید: «کاهش حجم تولید کثافات در شهر کابل بسیار ساده است. اداره ملی حفاظت از محیط زیست در این مورد مقرره‌های را آماده کرده، ولی از آنجایی که عمل به آن مسوولیت اداره‌های دیگر بوده، در این عرصه کاری انجام نشده است. طبیعیست که وجود کثاقات برای مدت زمان دیر بر روی جاده‌ها هم بر محیط و هم بر اقلیم تاثیر منفی دارد».
محمد نظیم ابراهیمی معاون ریاست تنظیف شاروالی کابل می‌گوید، شاروالب کابل تنها ظرفیت انتقال ۳۰۰۰ هزار تن کثافات را در هر روز دارد و هر روز بر ۲۰۰۰ تن در کابل افزوده می‌شود.
مودل‌های هستند که با تطبیق آن می‌توان حجم کثافات تولیدی روزانه در کابل را از میزان ۵۰۰۰۰ تن به ۲۵۰۰ تن رساند. این مودل‌ها در کشورهای آسیایی، نظیر سنگاپور و دیگر کشورها تطبیق شده است و در حالی که تطبیق آن از مصارف و شمار قوای بشری می‌کاهد؛ در افغانستان و به خصوص کابل به

آن توجه نشده است.

سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply